Мегаобучалка Главная | О нас | Обратная связь


Российское законодательство X — XX веков 7 страница



2015-11-27 373 Обсуждений (0)
Российское законодательство X — XX веков 7 страница 0.00 из 5.00 0 оценок




Вопрос 25

А о " велице дни оклички нарадуницы , въюнец и всякое в них бесование. И о том ответ. Чтобы о велице дни ок­лички на радуницы 388 не творили и скверными речьми не уп-рекалися. И о том священником детем своим духовным запре-щати, чтобы впередь таковая не творили.

Вопрос 26

А в великия четверток порану солому палят и кличют мер­твых; некоторый же невегласы попы в великий четверг соль под престол кладут и до седмаго четверга по велице дни там держат и ту соль дают на врачевание людем и скотом. И о том ответ. Заповедати в великий бы четверток порану соломы не палили и мертвых не кликали, и соли бы попы под престол в великий четверг не клали и до седмаго бы четверга по велице дни не держали, понеже такова прелесть еллинская и хула ере­тическая. И который поп таковая сотворит, 389 и тому быти по священным правилом во отлучении и в конечном извер­жении Э8Э.

Вопрос 27

В первый понедельник Петрова поста в рощи ходят и в на­ливки бесовские потехи деяти. И о том ответ. Чтобы православ­ные хрестьяне в'т понедельник Петрова поста в рощи не хо­дили и в наливках бы бесовских потех не творили и от того бы в конец престали, понеже то все еллинское бесование и пре­лесть бесовская, и того ради православным хрестьяном не подо­бает таковая творити.

Вопрос 28

Достоит же и о сем разсудити, что во уставе приписано на усекновение честныя главы воздержатися в той день от мя­са и рыбы, повелевает и всю седмицу поститися, неведомо отко-

ле взято. В том же уставе писано в Савиных главах, глава 24, два праздника предтечева и святых апостол Петра и Павла и возлюбленного Богослова, аще случится в среду и в пяток, ямы рыбу, да в 31 главе в великие празники, сиречь Богородичные и Христовы и предтечево рождество, и усекновение, и святых апостол Петра и Павла, и в каков любо день прилучится в понедельник, в среду и пяток сице подобает творити, яко в день недельный. А на усекновение во святцах пишет на концы на трапезе утешение братии. И о том святом предтечеве празднике о усекновении честные главы соборной ответ. О всем'392 пети и праздновати по божественному уставу, якоже преже нас и доднесь праздноваша, ничтоже претворяюще. А что на тот святый праздник на усекновение частные главы свя-таго и славнаго предтечи крестителя господня Иванна миряне мяса не ядят, а иноцы рыбы не вкушают, и сие не ново бысть, но ото многих лет уставися святыми разсудительными отцы, и того ради во многих уставех писано бысть.

Вопрос 29

Да на заутренях, егда поется славословие великое по уставу, опосле славословия и по октениях «Главы наша господеви пре­клоните», и по возгласе священник глаголет: «Сын благословен бог наш и препрославен» и поют: «Утверди, боже, веру право­славную хрестьянскую» и поминают царя и по обычаю все"393, таже честнейшую херувим и отпуст. И о том ответ. По всем соборным церквам по вся воскресения и по всем владыч­ным праздником и богородичным и прочим святым, егда поют славословие, и по возгласе, егда речет священник: «Сый благо­словен бог наш и препрославен», и тогда поют: «Утверди, бо­же, веру хрестьянскую» и поминают царя и прочая, и потом че­стнейшую херувим и отпуст.

Вопрос 30

394Подобает ли черницы класти в чернецком монастыре и мирян и мужей и жен? Такоже и чернцы в черницких мона-стырех? И есть ли о том писано в божественных правилех? И о том ответ. Божественая правила не повелевают в мужских мо-настырех жен погребати, а от обычая же земля не токмо зде в росийском царствии погребают, но и в тамошних странах во Иерусалиме и во Египте, и во Цариграде, и в прочих странах свидетельствуют божественыя писания от жития святых мнози святии отцы в девичих монастырях погребахуся. Такоже и в мужеских жены и девицы погребены быша. Якоже пишет в жи­тии Филарета милостивого: «Погребен бысть в девиче мона­стыре», такоже и Ефросинья преподобная, сииречь Измарагда, погребена бысть в мужеском монастыре, и инии мнози святии погребахуся.

311 Стоглав

Российское законодательство X — XX веков

Вопрос 31

Коея ради вины архимариты и игумены нецыи, и священни-и,ы, и дьяконы во своих обителех, во святых395 божиих и, р-квах, божественные литоргии не служат ни за здравия, ни за упокой недель в пять и в шесть, а инде и в полгода. А во свя­тых правилех пышет священническому чину до осми дней толь­ко не служити, кроме некия нижа и поврежения душевного, ино и о том заповедь есть, кто до осми дней не служит. И о сем святителем достоит разсудити по 'правилом святых отец и наказати известно по своим пределом всякому священническо­му чину, како молебная совершати за всяко прошение и боже-ственныя литоргии служити по праздником и по воскресным днем о здравии и по отшедших душах представльшихся заупо-кой. И о сем вельми достоит наказати неведущих и нерадивых, чтобы впредь такое безчиние не было и молебная совершалися по правилом святых отец и по заповедем божиим и по их те­плой вере со всяким усердием и благочинием безо всякого пре­кословия и нерадения. Аще сие великое божие дело небрегомо будет ото всякого священнического чину, и нам какие милости от бога чаяти за сие нерадение и за великое безчиние, паче же за гордость и леность? И о том ответ. По всем святым честным монастырем общим и особь сущим духовным настоятелем архи-маритом и игуменом с священники и дьяконы, коемуждо во своей обители'396, по вся дни молебны пети, а божественный литоргии служити по вся воскресения и по владычным празд­ником и по богородичным о здравии благочестиваго царя и о всех православных, и по отшедших душах преставльшихся слу­жити за упокой по соборным вселенским понахидам, да и про­чие понахиды собором же служити, по которым вотчины дава-ны и кормы годовые ставят. И о том духовным пастырем бречи накрепко и исправляти о всем по священным правилом и по бо­жественному уставу ничтоже претворяюще.

Вопрос 32

И о сем достоит святителем советовати известно. Почему именуются честные великие монастыри и по градом соборные церкви, у которых церквей протопопы и попы и дьяконы, а ин­де и без протопопов у церквей большие соборы попы и дьяко­ны, и по многим честным монастырем и по градом по великим собором на владычни праздники и за упокой по вселенским по­нахидам собором отнюдь не знают служити божественныя ли­торгии за здравие и за упокой. И о сем достоит впредь39*1 чин

и закон уставити и заповедь учинити по правилом святых апостол и по уставу, како и когда молебны соборные пети по честным монастырем и по соборным церквам и по новым из­бранным собором, и божественая литоргия когда соборне слу­жити и со кресты честными хожение около монастыря, а в ми­ру промежу себя по святым божиим церквам и молебная совер­шати за всяко прошение по настоящему времени всяких скор-бей. И о сем молю святительство ваше по всем своим пределом

сие великое благочиние по честным монастырем и по соборным церквам устроити и утвердити, чтобы всякое благочиние о бозе по чину и по уставу молебная совершали бы, и видя бог ваша добрая дела и великое попечение о стаде своем о порученном вам от бога, еже пасти святыя божия церкви и служащая в них поучати на славословие божие и вашими святыми молитвами и тех честных монастырей и великих соборов благодарение и со­борное моление, вскоре бог услышит и подаст милость рабом своим. Да и мы просветимся от духовныя их пользы на всякое благочестие. И о том ответ. По всем градом и по всем святым церквам соборным, у которых церквей протопопы и соборные попы и дьяконы, а инде и без протопопов у церквей большие соборы попы и дьякны, коимждо по своим собором по вся дни молебны пети и божественныя литоргии служити собором по вся воскресения от недели в неделю; такожде и по владычним праздником и по богородичным о здравии благочестиваго царя и всех православных крестьян; такожде и по новоизбранным собором божественныя литоргии соборные служити и со кресты честными хожение около монастырей, а в миру промеж себя по святым божиим церквам и молебная совершати за всяко проше­ние по настоящему времени от всяких скорбей; да и по отшед­ших душах преставльшихся служити собором за упокой по всем соборным400 понахидам, да и прочие понахиды собором же служити, по которым вотчины даваны и кормы годовые ставят, и о том по всем собором всем протопопом и священником и дьяконом бречи накрепко по божественному уставу и по свя­щенным правилом 4(п~ничтоже претворяюще'*01.

ОТВЕТ О ТРЕГУБОЙ АЛЛИЛУЙИ. ГЛАВА 42

Что во Пскове и во псковской земле по многим монастырем и церквам да и в новгороцкой земле по многим же местам дод­несь говорили трегубую аллилуйю, кроме апостольских и оте­ческих преданий. Известно же уведехом от писателя жития преподобного отца нашего Ефросима псковского, нового чудо­творца, как его ради святых молитв извести и запрети пречи­стая Богородица о трегубой аллилуйи и повеле православным хрестьяном говорити сугубую аллилуйю, а третие «Слава тебе, боже». И того ради отныне всем православным хрестьяном го­ворити402 двоегубое аллилуйе, а в третие «Слава тебе, боже», лкоже святая соборная и апостольская церкви имея и предаде, о не трегубити аллилуйи, якоже преже сего во Пскове говорили и по многим местом, а в четвертое приговаривали «Слава тебе, брже». Сия несть православных предание, но латынская ересь: Не славят бо Троицу, но четверят, и святаго Духа глаголют от ^тЦа и Сына исходяща, и тем раболепна святаго Духа творят. " того ради не подобает святыя аллилуйи трегубити, но дваж-ЛЬ! глаголати аллилуйя, а встретии «Слава тебе, боже», понеже 0 по-еврейски аллилуйя, а по нашему, по-русски, «Слава тебе.

Стоглав

Российское законодательство X — XX веков

СОБОРНОЙ ОТВЕТ О ЖИВОПИСЦЕХ И О ЧЕСТНЫХ ИКОНАХ. ГЛАВА 43

Да во царствующем же граде Москве и по всем градом по царскому совету митрополиту и архиепископом и епископом бречи о многоразличных церковных чинех, паче же о святых иконах и о живописцех и о прочих чинех церковных по священ­ным правилом, и каким подобает живописцем быти и тщание имети о начертании плотаскаго воображения Господа бога и Спаса нашего Исуса Христа и пречистые его матери и небе­сных сил и всех святых, иже от века богови угодивших. Подо­бает быти живописцу смирену, кротку, благоговейну, непразд-нословцу, несмехотворцу, несварливу, независтливу, непьяни­цы, неграбежнику, неубийцы. Наипаче же хранити чистоту ду­шевную и телесную со всяцем опасением, не могущим же до конца тако пребыти по закону женитися и браком сочетатися, и приходити ко отцем духовным начасте и во всем извещатися и по их наказанию и учению жити в посте и в молитве, и воздер­жании, со смиренномудрием, и кроме всякого зазора и безчин-ства, и с превеликим тщанием писати образ господа нашего Исуса Христа и пречистыя его Богоматери, и святых пророк и апостол, и священно мученик и святых мучениц, и преподобных жен и святителей и преподобных отец по образу и по подобию по существу смотря на образ древних живописцов и знаменова-ти с добрых образцов. А еще которые нынешние мастеры жи­вописцы тако обещавшеся учнут жити и всякия заповеди тво-рити и тщание о деле божий имети, и царю таких живописцов жаловали, а святителем их бречи и почитати паче простых че­ловек. Такоже тем живописцем приимати учеников и их раз-сматривати во всем и учити о всяком благочестии и чистоте и приводити ко отцем духовным. Отцы же их наказуют по юъ"преданному им уставу'403 от святителей, како подобает жити хрестьянину кроме всякого зазора и безчинства. И тако от своих мастеров со вниманием да учатся, и аще которому от-крыет бог таковое рукоделие и приводит того мастер ко святи­телю. Святитель же разсмотрев аще будет написанное от уче­ника по образу и по подобию и увесть известно о житии его, еже в чистоте и всяком благочестии по404 заповедем живет кроме всякого безчинства, абие' благословив наказует его и впредь благочестно жити и святаго одного дела держатися со усердием всяцем. И приемлет от него ученик той честь, якоже и учитель его паче простых человек. По сих же святитель нака­зует мастера, еже ему не поборати ни по брате ни по сыне ни по ближних. Аще кому не даст бог таковаго рукоделия, учнет писати худо или не по правильному завещанию жити, а он ска-жет его горазда и во всем достойна суща и показует написание инаго а не того, и святитель, обыскав, полагает таковаго мат-стера под запрещением правильным, яко да и прочий страх приимут и не дерзают таковая творити, а ученику оному икон-наго дела отнюдь не касатися. А еще которому ученику откро­ет бог учение иконнаго писма и жити учнет по правильному за'

вещанию, а мастер учнет похуляти его по зависти, дабы не при­ял чести, якоже он прият, святитель же, обыскав, полагает та­коваго мастера под запрещением правильным, ученик же при­емлет вящихую честь. Аще кто от тех живописцев учнет талант сокрывати, еже ему бог дал, и учеником по существу того не отдаст, таковый осужден будет от бога с сокрывшим талант* в муку вечную. Аще кто от самех тех мастеров живописцов или от их учеников учнет жити не по правильному завещанию*05 во пьянстве и нечистоте и во всяком безчинстве, и святителем таковы в запрещении полагати, а от дела иконнаго отнюдь от-лучати и касатися того не велети, боящеся словеси реченнаго: проклят творяй дело божие с небрежением. А которые*06 по се время писали иконы не учася самовольством и самоволкою и не по образу, и те иконы променяли дешево простым людем поселяном невеждам, ино тем запрещение положити, чтобы училися у добрых мастеров. И которому бог даст учнет пи­сати*07 по образу и по подобию, и тот бы писал; а которому бог не даст и им вконец от таковаго дела престати, да не бо­жие имя таковаго ради писма похуляется. И аще которые не престанут от таковаго дела, таковии царскою грозою накажутся и 408 да судятся 408. И аще они учнут глаголати: «Мы тем живем и питаемся», и таковому их речению не внимати, понеже не знающе таковая вещают и греха себе в том не ставят. Не всем человеком иконописцем быти, многа бо и различна руко-действа подарована быша от бога, имиже человеком препитати-ся и живым быти и кроме иконнаго писма, а божия образа во укор и в поношение не давати. Такоже архиепископом и епи­скопом по всем градом и весем и по монастырем своих предел испытовати мастеров иконных и их писем самим смотрити и из-бравше койждо их во своем пределе живописцов нарочитых ма­стеров да им приказывати надо всеми иконописцы смотрити, чтобы в них худых и безчинных не было. А сами архиепископы и епископы смотрят над теми живописцы, которым приказано и брегут таковаго дела накрепко, а живописцов онех брегут и почитают паче простых человек, а вельможам и простым чело­веком тех живописцов во всем почитати и честны имети за то честное иконное воображение. Да и о том святителем великое попечение и брежение имети комуждо во своей области, чтобы гораздые иконники и их ученики писали с древних образцов, а от самосмышления бы своими догадками божества не описыва­ли. Христос бо бог наш описан плотию, а божеством не описан, лкоже рече святый Иван Дамаскин: «Не описуйте божества, Че лжите слепии. Просто бо невидимо и незрительно есть, пло- же образ вообразуя покланяются и верую и славлю рождь- господа деву». А иже от хитрых и гораздых мастеров жи­вописцов укрыет который талант, что ему бог дал и иных не научит и не укажет, да будет от Христа осужен с скрывшим талант в муку вечную. И того бо ради живописцы учите учени­ков без всякого коварства, да не осужены будете в муку вечную.

Стог

Российское законодательство X — XX веков

О ОСВЯЩЕНИИ ЦЕРКВИ.

И О ТОМ СОБОРНОЙ ОТВЕТ

ПО СВЯЩЕННЫМ ПРАВИЛОМ. ГЛАВА 44

О еже о освящении церкви и о великом освященном мире и о священных антимисех. Ничтоже по священным правилом епископом или презвитером за освящение истязати ниже на мнозей цене сребра продавати, освященная бо никогда же продаваются, но туне приемлема и туне подаваема разве про-торов церковных, но и того от них не истязати. Но иже созда­тели храма от благочестивых царей и от благоверных князей и бояр и вельмож и ото всех православных хрестьян по своей им к богу вере и желанию сердечному ко святому храму его-же во имя владыки Христа и пречистые Богородицы или во имя которого от небесных сил или от которых от святых со-зиждут храм, и приносимая от них по их силе и вере за вели­кое миро и за освященные антимисы радостне и со благодаре­нием епископы и протопопы и священники приемлют, а не истязуют селико или толико нам сребра взяти, сие бо боже­ственными правилы вконец отречено бысть. Якоже глаголет правило святаго собора 23: «О еже ниединому ниже епископу, ниже презвитеру, ниже дьякону дающи пресвятое комкание от

409-

причащающагося истязати ради таковаго комкания или пенязей'409 или иное что таковое, не продаема бо есть благодать, ниже пенязми освящения духа причащаем недо­стойных дара, нековарственно достоит причащати. Аще же явится некий от причащаемых в клирос, прося от причащаю-щагося пречистого комкания каковыя нибудь вещи, да извер-жется, яко ревнитель заблужения и коварства Симонова». Толк. Сий обычай древле бысть некогда, и неподобен есть то­го ради, и возбраненно бысть святыми отцы собора сего. Аще кто от хотящаго креститися истязует его, глаголя: «Не имам тебя крестити», во иноческий же чин хотящу ему пострищися возглаголет: «Не имам тебе пострищи во иноческий чин»; та-коже и хотящему причащатися божественных таинств возгла­голет: «Не имам тебе причастити святых божественных та­инств, аще не даси ми толико сего и сего, якоже ценою мя продавати и куповати», несть се несть непродаема бо есть святаго Духа благодать и немерима ценою продаяния и купо-вания, да накажется таковый не творити тако, аще ли не по­слушает отметается. Хотящий же крещатися или во иноческий чин пострищися или божественных таинств причащатися сами дают презвитерам и дьяконом и прочим причетником, елико кто по своей силе: богатый по своему богатству п паче же по вере и по любви ко Христу богу, такоже и убогий и нищий, а не по истязанию и по преданию1"0, ecu бо дают и богатии и убозии и нищия своего ради спасения, священнии же и пи­щу и прочая потребы от сих себе имеют, якоже и земледелате-ли от плода вкушают труда своего и якоже воини воинствую' щей оброки своими довлеются, якоже рече апостол: «Кто во­инствует оброки своими коли» и прочее. Колику же бедУ

имать священник, егда еговым небрежением изыдет, 4""ог жития сего лишен таковыя спасительныя благодати'. Аще ли восхощет священник сребра или злата или иныя какия ве­щи от таковых якоже куповати и продаяти, и изыдет кто от жития сего некрещен или вторым крещением во иноческий чин непострижен или божественных таинств не сподоблен о сем что изглаголати, и того ради осужается той извержением. О том же правило 19 святаго вселенскаго седмаго собора и правило 73 святых апостол. «Сосуд злат или сребрен обе-щен4 быв или поняву или брачину к тому никтоже на свою потребу да не освоит, беззаконно бо се. Аще ли кто обличен будет се творя, третьягонадесят отлучения да приимет запре-

413 т с ,

щение». I олк. Ьогови отлученных не подобает оскверти-ни', освященна бо суть. Аще сосуд есть или ино что, аще завеса или постав злат или поволока, аще масло будет или воск принесением бо их в божию церковь освящаются таковая, не подобает бо ни воску, ни масла взяти от церкви ни иного ничего никакого сосуда, ни завесы, ни постава, ни поволоки, ни ризы, ни платка, вся бо та богови возложена суть, и не достоит их на свою потребу взимати, того бо ради и отлуче­нию повинни суть, ибо Ахар украде, иже еще не принесена бяху ни освящена богу, не токмо обещана, и обаче прият месть со всем родом камением побьен бысть.

О ОСВЯЩЕНИИ ЦЕРКВИ. ГЛАВА 45

Также и от освящения храма епископы и протопопы и през-витеры ничтоже истязуют, ниже от освященных того святаго храма из церкви износят, но иже действовавше в них вся ос­вященная во церкви оставляются, якоже и во крещении мла­денец синдон сиреч плат бел обема концы связуется, и на шею священник приимнику, сиречь куму, возлагает. И потом никогдаже из церкви износится. Коль же паче зде освящен­ная вся даже и до самого столца на нем же освященная лежа-ше никогдаже из церкви износится. И того ради за освящение храма по тем же священным правилом ничтоже истязуют, но чем их сами боголюбцы почтят, то им со благодарением прии-мати. Аще ли за убожеством или за нищетою не почтут, но токмо приносимое от боголюбец на молебен и на обедню того Дни принесенная от сребра две части освященной церкви оста­вляют, а третью часть за освя ение приемлют, а более того ничтоже не истязуют по священным правилом апостольским и отеческим, якоже пищет, аще который епископ или презвитер освященная продаст или отдаст, или освоит, или от крещения У кого, или от покаяния, или от причастия воспросит или ко-орыи игумен от чернечества воспросит селико или толико лота и сребра, ecu таковии да извергнутся по священным Ровилом; или коя игумения от пострижения потомуже истя-Ует, а не бога ради постризают ниже по силе от них прием-т> таковых повелевают игуменей священная правила из мо-стырей изводити и в другий монастырь под начало посыла-

317 Стоглав

Российское законодательство X — XX веков

Суд над

еретиками

1506 год

Миниатюра

Лицевого

летописного свода

XVI век

ти, да и прочий накажаются таковая не творити. Также от преставльшихся и от погребания или от места, где его погрести ничтоже истязуют ниже ценою место продавати в церкви или близь церкви, но иже вдадут боголюбцы на память своим ду­шам, таковая от сих со благодарением приимати. Инаяже от них ничтоже истязати по священным правилом, якоже и пре-ди рехом

ОТВЕТ О ВЕНЕЧНОЙ ПОШЛИНЕ. ГЛАВА 46

А о венечной пошлине и о знаменных грамотах, что многие денги емлют в митрополии и во архиепископьях и в епископь-ях и во всей русской земли с перваго браку и со второго и с трехженцев в божественном писании и в священных правилех ниже в царских законех поколику имати или не имати, о том не обретохом, то токмо в писании глаголет, земский обычай неписанный закон, якоже благочестивый цари и князи

4I4- -414 s

внешними законы по бозе разеудив уставляют, да дер­жится натвердо ничтоже претворяюще, якоже по многим гра­дом и местом от благочестивых царей росийских обретохом4>с> деда твоего, великого князя Ивана Васильевича, и великого князя Василья Ивановича, отца твоего, в великом Новегороде и во Пскове и по иным градом даже и доднесь царския их грамоты И указ о том в них писан: «С перваго браку алтын, а со второго два алтына, а с треженца четыре алтына». И о том якоже аще угодно и по бозе будет тебе боговенчанному царю, и сия разеудив да устави по всему своему царству всем равно, якоже хощет царская твоя власть. Но мы токмо от пи­сания обретохом, что та венчанная пошлина искони церковная ведется , потому и сицевыя ради вины, чтобы священники, обыскав, венчали и молитву говорили о том, чтобы ни в ку­мовстве, ни в сватовстве, ни в роду, ни в племени не поймали-ся Также и священная правила повелевают о том епископом и прозвитером испытовати и обыскивати зелне, чтобы не в кровосмешестве, ни в кумовстве, ни в сватовстве не поимали-ся Аще которыя в родстве или в кумовстве или сватовстве поимутся, таковых по священным правилом епископом разво-дити повелевают и под епитемьями их устраяют на уреченные лета А который священник таковых венчал, ведая, или мо­литву говорил, таковый да извержется. 4|7 Или не ведая, да не обыскав венчал или молитву говорил, таковый прозвитер по священным правилом дап отлучится, якоже святитель весть по священным правилом 4'7. И того ради православному ца­рю о том подобает указ учинити по преже уложенному уставу росийских царей. «С перваго браку алтын, а со втораго два алтына, а с трехженцев четыре алтына», а о болярех и о кня-зех, и о гостех, и о диякех, якоже царская его власть произво-лит и повелит, чтобы им имати своя пошлина по старине в царствующем граде Москве, кто чем их почтит

тлшиналепльн ст. нсении/

 

Лпгпо/и1аС(Ыёауац

COKOfOMfA . aJGkltttA jjn0atArkllAAHЂAAttTnnOt4UA'$tibti НА

Xtti

ПОЛКА

ДАл\НггШКОГ1ОПШ1А .

, ti

G У

Российское законодате льство X — XX веков

СОБОРНОЙ ОТВЕТ О АНТИМИСЕХ И О СВЯЩЕН И И ЦЕРКВИ. ГЛАВА 47

За антимисы и за освящение церкви имати протопопом по всем градом и по всей земли и соборным священником и дия-коном в царствующем граде Москве418 от большие церкви по полуполтине на молебен, а от теплых церквей и от придель­ных храмов имати им за антимис и за освящение и на моле­бен по пяти алтын, а более того им не имати ниже что ино от них истязовати. А где поедет сам протопоп свящати или со-борнаго священника и диакона пошлет, и что бог пошлет от христолюбцов в навечерии и на освящеции того дни от всяко­го приношения, и две части оставляют освященной церкви, а третью часть того приношения себе на собор емлют за молеб­ны и за освящение храма. А сам протопоп не поедет или со­борного священника и деякона не пошлет, и им за освящение храма не просити и не истязати ничтоже, токмо от большие церкви за антимис и за освящение полполтины возмут на мо­лебен, а боле того ничтоже не истязовати, якоже и преди ре-хом. А что преже сего протопопы и священники и дьяконы от священных храмов скатерти и убрусы и утиральники и прочая освященная, в них действуют на освящении святаго храма, на свою потребу износили кроме священных правил, и отныне и впредь протопопом и прочим священником и дияконом тех скатертей и убрусов и утиральников и прочих освященных ве­щей даже до самаго столца, на немже вся святая собранная лежала. По 73 правилу святых апостол ничтоже из церкви да износится. Тогоже правила толкование. Богови отлученных не подобает оскверняти, священа бо суть. Аще сосуд есть или ино что, аще завеса или постав злат или поволока, аще масло будет или воск принесением бо их в божию церковь освя­щаются таковая, не подобает бо ни воску ни масла взяти ни иного какова сосуда, ни завесы, ни постава, ни паволоки, ни ризы, ни плата, вся бо та богови возложена суть и не достоит их на свою потребу взимати. Того бо ради и отлучению по-винни таковии суть, а вы бы по тем священным апостольским правилом ничтоже от священных из церкви не износили, но вся таковая во святей божий церкви пребывает на освященную потребу неисходно.

СОБОРНОЙ ЖЕ ОТВЕТ О ВЕНЕЧНОЙ ПОШЛИНЕ. ГЛАВА 48

Во царствующем граде Москве и по всем градом росийскаго царствия по прежеуложенным грамотам благочестивых царей и великого князя Ивана Васильевича всей Русии и сына его великого князя Василья Ивановича всея Русии с первого бра-ка алтын, а со второго брака два алтына, а с трехъжен-цов — по четыре алтына. А благочестивому царю по всему своему царству всем равно указ учинити по томуже по пре-жеуложенному преданию прежних царей и деда своего и отца

I

О ЧЕСТНЫХ СВЯТЫХ МОНАСТЫРЕХ

И О ТОМ СОБОРНОЙ ОТВЕТ ПО СВЯЩЕННЫМ ПРАВИЛОМ. ГЛАВА 49

О еже о святых и честных монастырех о общих и особь су­щих ведати и бречи церковнаго чина и монастырскаго строения духовным настоятелем и пастырем, и архимаритом, и игуме­ном, и строителем с соборными старцы о всем по божественно­му уставу и священным правилом святых апостол и святых отец и по преданию святых начальников в коемждо монастыре ничтоже претворяюще о всем по монастырскому чину. Якоже уставиша и предаша святии отцы церковныя чины и монастыр­ское строение по божественному уставу и по священным прави­лом, такоже им духовным пастырем о всем о том с божиею по-мощию пещися и блюсти и хранити крепко, елика их сила. Наипаче же подвизатися им о своих духовных детех и о всем о Христе братстве и о всех служащих во святых обителех тех, коемуждо духовному пастырю по Господни заповеди. Пастырь добрый душу свою полагает за овца; и паки рече: «Больши тоя любви никто же имать, аще кто душу свою положит по брате

321 Стоглав

И

сего ради духовным пастырем велие попечение и

доброе потщение имели о своем4'9 чистом пребывании и о своих единородных и безсмертных душах ответ дати во второе пришествие Господа нашего Исуса Христа. Такоже бы по всем монастырем священницы и дияконы, и соборные старцы и все, коеждо честныя обители настоятелей духовных архимаритов и игуменов и строителей честных имели и чтили бы их и слуша­ли и повиновалися во всем о бозе, яко присному своему отцу и учителю без всякого прекословия по божественному апосто-

421 с

лу . оратие, повинуйтесь наставником вашим и покоряйтесь, тии бо бдят о душах ваших, яко слово воздати хотяще, да с ра-достию сие творят, а не воздыхающе. Такожде им духовным пастырем блюсти себе и всех о Христе братство от всякого за­зора неподобного, наипачеже от пьянственнаго пития воздер-жатися. И во пьянство бы не упивалися, и горячего вина по монастырем не курити и не пити, и хмельного пития пив и ме­дов не держати им. И пити квасы житные и медвяные, всякие кождо по своим обиходом, а от вин от фрянзских не возбраня­ются: нигде бо несть писано, что не пити вина, но токмо писа­но, не пити вина в пьянство. А еще где брящут фрязские вина, то в славу божию испиваю, а не в пиянство. Такоже и по особ-ным монастырем и по девичим монастырем общим и особь су-Щим пьянственнаго хмельного пития не держати, а держати им квасы всякие по своим обиходом. А по кельям бы архимариты и игумены и строители и соборные старцы и вся братия моло­дых ребят голоусов однолично не держали. А которому старцу невозможно будет без служащего быти немощи ради или ста­рости, и архимариты и игумены бы посылали к тем старцам



2015-11-27 373 Обсуждений (0)
Российское законодательство X — XX веков 7 страница 0.00 из 5.00 0 оценок









Обсуждение в статье: Российское законодательство X — XX веков 7 страница

Обсуждений еще не было, будьте первым... ↓↓↓

Отправить сообщение

Популярное:
Почему двоичная система счисления так распространена?: Каждая цифра должна быть как-то представлена на физическом носителе...
Как выбрать специалиста по управлению гостиницей: Понятно, что управление гостиницей невозможно без специальных знаний. Соответственно, важна квалификация...



©2015-2024 megaobuchalka.ru Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. (373)

Почему 1285321 студент выбрали МегаОбучалку...

Система поиска информации

Мобильная версия сайта

Удобная навигация

Нет шокирующей рекламы



(0.016 сек.)