Российское законодательство X — XX веков 8 страница
Ратию на службу единаго или два или человека мирскаго в со-веРшенном возрасту, имущаго браду, а голоусых бы робят от- юль в монастырех по кельям не держали, и в кельи бы прихо- 322 дити к себе не велели. Такоже архимариты и игумены, и строй-Российское тели, и соборные старцы ели бы в трапезе с братиею вкупе, а законодательство ' , X__XX веков по кельям бы не ели, разве немощи и старости; а пища бы ар- химаритом и игуменом, и строителем, и соборным старцом с братиею обща была, и иных бы брашен на архимаритов и на игуменов, и на строителев, и на старцов соборных особных не было, раэвее немощи, а пища бы была в трапезе всем равна. А которая братия в старости и в немощи и они бы тех покоили по кельям. Глаголет бо святый Исаак : небрегий болящаго не узрит света. А гостей бы архимариты и игумены, и строители по своим кельям не кормили, а кормили бы в трапезе или в ке-ларской. А посулу бы на слугах и на всех крестиянех не имали, а жаловали бы слуг и крестиян берегли бы безпосульно. А чернцом бы по городом и по селом и по деревням из монастыря исходити не велели, разве великих нужных монастырских дел или своих ради нужных дел по благословению архимаричю или игуменскому. А чернцов бы в посельские не посылали, а жили бы все в монастыре по своему иноческому обету и молили бы господа бога по предиреченной заповеди. А по которым монастырем доднесь горячие вина курили и по кельям держали, и по тем бы монастырям впредь отныне и в прочие лета однолично вин не курили и хмельнаго пития не держали и в пьянство не упивалися, занеже в пьянство питие не токмо священническому и иноческому чину отречено бысть, но и простым самем Христом, якоже рече во святем евангелии: «Да не отягчают сердца ваша объядением и пьянством и печальми житейскими». Такоже и божественный его апостол Павел отрече: «Не упивайтеся вином, в немже несть спасения, но паче блуд». И паки рече: «Пьяницы и блудницы царства небесного не наследят». Потом же великий Симеон Дивногорец славный чюдо-творец отрече: «Похвала мнихом не пити вина»; и в Старчестве речено бысть: «Аще мних ecu, то бегай от вина, аки от змия». Такоже и великому святому Василию кесарийскому явисй пречистая Богородица во сне, глаголя: «Аще хощеши, друг мой, быти и во всем помощницу мя имети, то отрцыся вина и пьян-ственнаго пития». Он же, возбнув, дивися заповеди пречистыя Богородица и до кончины живота своего заповедь пречистыя Богородица соблюде не пияше вина. И сия сам Христос отрече и пречистая Богородица, и божествении апостоли и святии его пиянственное питие не токмо простым, но и святым его; коль же паче нам, слабым суще, в нынешнем последнем роду от таковых удалятися и бегати, аки от змия, от упивания в пьянство. Такоже и архимаритом и игуменом и строителем отныне и впредь властей не докупатися и по мзде не ставитися, и детей и племянников у себя в монастыре и по кельям не держати, и по селом племянников и детей не посылати, и старых слуг и вкладчиков из монастыря не изводити, а новых слуг в монастырь приимати, и жаловати вкладчиков и старых слуг и новых с соборными старцы по совету, а жонкам и девкам по кельям не ходити, и в кельи их не пускати. А у которых попов или у дьяконов или у чернцов увидят или вымут жонку или девку в келие, и тем попом и дияконом изверженым быти от священства по священным правилом, а простым чернцом отлученным быти от всякия святыни по тем же священным правилом. А ро-бятам молодым по келиям не жити, и по селам со архимариты и игумены и с старцы не ездити. А архимаритом и игуменом и строителем в объезд не ездити, а чернцов в посельских не по-сылати. А посылати по селом и в посельские слуг добрых. А будут каковы дела монастырские земские: или хлеба монастырского дозрети, или управы для християнские, — и архимаритом и игуменом и строителем посылати старцов добрых на время, а не в посельские; а в посельские однолично чернцов не посыла-ти. А нечто будут каковы великие дела нужные земские или управы для крестьянские, ея же не возмогут старцы управити, и духовным пастырем архимаритом и игуменом и строителем по священным правилом таких ради дел единощи в год или дващи не возбраняется самем дозирати и управляти, но паки вскоре в монастырь да возвращаются. А в объезды по селом никогда же не ездят и пиров и даров крестияном творити на себя не повелевают. А которые архимариты и игумены и строи-теливласти докупятся, а святители ведаючи да их по мзде поставят, и по священным правилом тот святитель и с тем архимаритом или с игуменом или с строителем оба извержени будут. А которые архимариты и игумены и строители тайно власти докупятся да о том от святителя утаят, и по поставлении обличени будут, что власти докупалися, и святителем тех по священным правилом и по поставлению изврещи и в заточение послати в великие монастыри, и давати их добрым старцом под начало дондеже исправятся. Да и прочий страх приимут на таковая не дерзати. А монастыри и казну монастырскую и всякие обиходы монастырские царя и великого князя дворецким по всем монастырем ведати и посылати считали и отписывати и отдавати по книгам архимаритом и игуменом и строителем с соборными старцы в коемждо монастыре с теми своими соборными старцы о всем о том бречи Бога ради заедино елика их сила, чтобы церковной чин и монастырское строение шло все по чину и по преданию монастырскому по божественному уставу и по священным правилом, ничтоже претворяюще. 4 4 О том же от царского написания'4 . Что робят молодых по келиям не держати. Такоже и жонкам и девкам по келиям не хо-дити никоторыми делы кроме церковного моления с верою прибегающим по обещанию с мужем или с братом или с сыном помолитися и потом из церкви за монастырь исходят. А слу-жсоники бы были во всяких службах старцы, а слуги бы монастырские были женаты, а иные как произволят сверстные, аще хранят чистоту телесную, а жили бы поодаль монастыря. А чеРнцы бы к ним из монастыря в домы не приходили никото-рые ради потребы, а жонки бы и молодые отроки и девки отнюдь никакоже никоторыми делы в монастырь не входили ни с аким послужением, а входили бы слуги сверстные и женатые время о всяких потребах и о всяких монастырских службах, то им повелят и куды их пошлют, и они потому творят. А ар- Стог Российское законодательство X — XX веков химариты бы и игумены ни в котором монастыре без соборных старцов и без келаря и без казначея 425ничем не властвовали-ся*425. Такоже бы и соборные старцы и келари и казначеи без архимаритов и без игуменов ничтоже не творили. А в трапезе бы по вся дни вкупе сшедшися ели, а брашно бы и питие всем равно, а лучатся гости ино в трапезе же стол предпоставляти, а в келарской по великой нужи заезжаго ради великого человека князя или болярина почтити или какова от вельмож. А братства держати по обиходу как возможно чину монастырскому строитися, а по городом бы и по селом архимариты и игумены ы426 старцы ни о чем бы ни скиталися без царского веления и без святительского, кроме великия нужи или праздничного ра- А 427 ди приезда с священными водами. А о нужных делех пишут с слугами к святителю, и святитель к нам доносит, и аз повелеваю сие вскоре управляти. А о иных потребах и о управах слуги приходят, кому те монастыри приказаны будут, и аз потому же велю управляти. А старцы бы жили все в монастырех по монастырскому чину о всем по преданию святых отец и по правильному завещанию и по нашему наказу и по соборному уложению, все бы было обще вкупе, якоже предаша и запове-даша святии отцы. Да не побежает страсть сребролюбия и сластолюбия и стяжания никоегожде, и упражнялися бы вкупе все на славословие божие и на всякое соборное согласие и на пору-ченныя службы. И видя их господь добрая дела и о базе попечение и о спасении душа своея, и тех ради святых молитв и до-бродетельнаго ради по бозе жития, подаст и нам богатую свою милость, и вложит Господь страх в душа наша и направит нас на путь мирен; аще убо сие презрено будет от неких безчинных и непослушливых, и тем от святителей о сем быти в великом запрещении и во отлучении, а от нас во изгнании будут и в мирском наказании. А творящим по сему преданию, якоже в предиреченных честных обителех, велию от бога милость получат и дерзновение имут о полезных нам молитися. Вас же, убо о боголюбезнии святителие и преподобнии отцы и все христои-менитое стадо и с своею братию, молю вас и милея лею и со слезами припадаю: помогайте нам во своих святых молитвах и великих подвизех к богу всегда, да утвердит господь православное сие царство мирно и немятежно в род и род и во веки. И ваших ради святых великих молитв и нам даровал бы бог оставление грехом и получити жизнь вечную. А яз должен вашу всякую тяготу понести по разеуждению и бречи во всяких скорбех, елико ми бог поможет молитвами пречистыя Богородица и всех святых. Аминь. ОТВЕТ О СВЯЩЕННИЧЕСКОМ И ИНОЧЕСКОМ ЧИНУ. ГЛАВА 50 Да духовным же пастырем архимаритом и игуменом и строителем и с соборными старцы от приходящих к ним в честныя обители с верою и со страхом божиим и желанием сердечным от иных монастырей от евщенническаго и иноческого чина приимати их бога ради ничтоже от них истязающе хотящих жити в коейждо обители о Христе в братстве и во всем духовном покорении у настоятеля и в конечном послушании. И таковых приходящих с верою приимати и в братству о Христе соче-тати, и покоити их, как и прочюю братию, по монастырскому чину, и смотрити пастырем жития их, и аще будут непорочни безо всякого зазору священническое и иноческое житие проходят, и таковых пастырем бречи духовне да по совету с соборными старцы и в службы монастырския посылати по их достоинству. А в том себе духовным пастырем ни от кого зазору не имети, что не того монастыря постриженики, ниже ропотником потакати, такоже бы всем пастырем духовным с соборными старцы всяким безчинником не попущати, но духовне наказы-вати и исправляти по евагнельскому словеси: «Аще согрешит к тебе брат твой и, обратився, глаголя: «Каюся», аще и седмищи согрешит на день и седмищи, обратився, глаголя: «Каюся», — отпусти ему. И тогда вопроси его Петр, глаголя: «Господи, до-колико крат аще согрешит в мя брат мой отпущу ему, до седмь ли крат?» И глагола ему Исус: «Не глаголю ти, Петре, до седмь крат, но до седмьдесят крат седмерицею». Сице о кающихся и обращающихся о гресех повеле Христос приимати, а необращающихся и не кающихся и паки речи Христос: «Аще согрешит к тебе брат твой, а ты шед собою и единем тем обличи его. И аще послушает тебе, то приобрел ecu брата твоего. Аще ли не послушает, то пойми с собою единого или дву, да при двоих или трех свидетелех станет всяк глагол. Аще ли и тех преслушает, повежд церкви. Аще ли и церковь преслушает, буди ти якоже язычник и мытарь». И того ради духовным пастырем подобает мудрым быти и вся по евангельскому словеси исполняти, и духовне разеуждати кающихся и обращающихся по евангелию и по священным правилом приимати и исправляти, а не кающихся и необращающихся, явственно безчинствую-щих на соблазн миру, и таковых по евангелию и по священным правилом апостольским и отеческим не токмо от церкви и от всякця святыни отлучати, но и из обителей изгоняти, дондеже обратятся и покаются. Якоже и божественный апостол Павел к 1 имофею написа: «Скоро ни на кого руки не возлагай. Запрети, умоли, обличи. Согрешающаго же пред всеми обличи, да и прочий страх имут». Такоже всем пастырем духовным приимати с верою и со страхом приходящих к ним православным хри-стиян на покаяние и хотящих от них сподобитися святаго ан-гельскаго мнишескаго образа, и в покорении и во всяком терпе-нии и в конечном о Христе послушании обещаются по евангелию жити и скорби всякия терпети царства ради небесного. И т тех не истязовати ничтоже, но токмо сами что дадут по сво-ем силе, то от них приимати по священным правилом. И духовым пастырем такоже с верою и сердечным желанием, паче же со слезами, приходящих в монастыри приимати и на время ития их смотрити, и аще со всем желанием о бозе восхотят, и гДа по их вере духовныя пастыри с божиею помощию по пре-ию и по уставу святых апостол и святых отец постризают Российское законодательство X — XX веков их в церкви на соборе со всею братию, разве великия немощи, и о Христе братству сочетают, и поучив о всех полезных и наказав страху божию и преподают их духовным старцам под начало. Они же по благословению пастырскому их учат и наказу-ют страху божию и всему житию и борению иноческому храни-ти чистоту вкупе душевную и телесную, паче же пребывати в воздержании и в покорении и в любви и в конечном о бозе послушании к пастырю и старцу и ко всей о Христе братии, име-ти же себя в последних и всех менши ничтоже разсужающи, но токмо безпрестанно бога славити, избавльшаго его от мирского жития и суеты и сподобившаго его ангельскому святому образу и житию и чину мнишескому, но токмо помнити грехи своя и плакатися со слезами, и жити с правилом и с молитвою, якоже предаст ему пастырь старец, и знати церковь божию и келию старчю, и трапезу. А по келиям и из монастыря без благословения пастырского и старчя никогдаже не исходити. И тех новоначальных пострижеников пастырем по часту духовне нака-зывати и поучати страху божию, чтобы слушали о всем по бозе своих духовных отцов и старцов и пребывали бы в чистоте и в покаянии и в прочих добродетелех иноческаго борения до ко-нечнаго издыхания. Также духовным пастырем не токмо верных приимати на покаяние и постризати, но и неверным, хотящих крестится и ангельскому святому образу мнишескому чину сподобитися, приимати и ничтоже от них от крещения и пост ризания истязати по священным правилом. Якоже глаголет, аще который епископ или презвитер освященная продаст или отдаст, или освоит или от крещения у кого, или от покаяния или от причастия воспросит, или который игумен от чернечест-ва воспросит селика или толика злата и сребра, ecu таковии да извергнутся по священным правилом. Или коя игумения от пострижения потому же истязует, а не бога ради постризают ниже по силе от них приемлют, таковых повелевают игуменей священная правила из монастырей изводити и в другии в монастырь под начало посылати. Да и прочий накажутся таковая не творити. Также и по всем девичим монастырем общежительным и особь сущим приходящих с верою приимати и постриза-ти и ничтоже от них истязати по священным правилом о всех потому же, якоже преди рехом. ОТВЕТ О ПРИХОДЯЩИХ СВЯЩЕННИКЕХ И ДИЯКОНЕХ. ГЛАВА 51 Да тем же духовным пастырем и соборным старцом по всем честным монастырем по общим и по особь сущим соборне бре-чи о церковном чину о приходящих свящсапицех и дияконех, хотящих в тех монастырех во святых церквах священствовати и вся священническая действовати. И тем духовным пастырем У приходящих священников и у дияконов ставленых и отпустных грамот дозирати, и у которых священников и у дияконов ставленые и отпустные грамоты будут, и оне тем повелевают во святых церквах служити и вся священническая действовати, а У которых священников и у дияконов ставленых и отпустных не будут и им тем попом и дияконом служити не велети. И который духовный настоятель повелит таким попом и дияконом у которых ставленых и отпустных не будет во святых церквах служити и вся священническая действовати кроме священных правил, и тем духовным настоятелем и с теми священники и дияконы быти во отлучении по священным правилом. И о том бы духовные пастыри брегли накрепко, чтобы однолично священником и дияконом без ставленых и без отпусных служити не велели. ОТВЕТ О ПИЯНСТВЕНИОМ ПИТИИ. СОБРАНИЕ ОТ БОЖЕСТВЕННАГО ПИСАНИЯ Я КО НЕ ПОДОБАЕТ ВО ОБИТЕЛИ ПИТИЮ БЫТИ ОТ НЕГОЖЕ ПИЯНЬСТВО БЫВАЕТ. ГЛАВА 52 Понеже бо пьянство начало и конец всем злым. Того ради Господь Haul Исус Христос глаголет: «Блюдите себе, да не когда отягчают сердца ваша объядением и пьянством». И апостол Павел глаголет: «Не упивайтесь вином — в немже есть блуд». И паки рече: «Пияницы и блудницы царства небесною не наследят». Потом же великий Семион Дивногорец, славный чюдотворец, от рече: «Похвала мнихом не пити вина. И во старчестве речено бысть: аще мних ecu, то бегай от вина аки от змия». Такоже святому великому Василию кесарийскому явися пречистая Богородица во сне, глаголя: «Аще хочеши друг мой быти и во всем помощницу мя имети, то отрцыся вина и пьян-ственнаго пития». Он же возбнув дивися заповеди пречистыя Богородица и до кончины живота своего заповедь пречистыя Богородица соблюде не пияше вина. И сия сам Христос отрече и пречистая Богородица, и божественнии апостоли, и святии его пиянственное питие не токмо простым но и святым его. Коль же паче нам слабым суще в нынешнем последнем роду от таковых удалятися и бегати, аки от змия пьянственнаго пития. И великий Василий глаголет: «Яко дым прогонит пчелы, тако и пьянство святого Духа прогонит, понеже пьянство есть дверь страстем, осквернением вождь, блуду делатель, волны скверне-нием, море помыслом, глубина неизреченных нечистот, блядо-словие, смехотворение, нечювствием дерзость, несытство, 428-г- s -428 л оезоолезнение душевное , напоминание смертное, безна-дежие и отчаяние, иже всех лютейши, от негоже бывает души падение и ума преступление З Глаголет же святый Иоан у ру Златоуст: добре убо рече святый апостол Павел, понеже убо многащи глаголах. Ныне же плача глаголю о вразех креста Христова, имже бог 4М>'чрево и слава студ ылГ430, иже бо чрево насыщаяй излишне и блудно и пьянственно живый сей есть враг Христов. Объядайяся и упивайяся тело погубляет с ду-шею. Видите, яко упивайяся беснаго горши есть, бес бо божиим п°пущением томит человека, а пьянственный же самохотением Погубляется, слины бо в нем возгнившаяся смрадом воняют, и Российское законодательство X — XX веков рыгание зло, яко скотина; то помысли как пьянаго душа, яко в яме и тине грязнет в телесе. Мнози убо неразумнии глаголют, яко топ праздник честен есть, да пием и веселимся. Разумейте сами, безумнии, что сие глаголете. Яко оставльше праздники божий и дияволу угожаете, яко паче Христа изволисте дияво-лу работати. Праздники же не божия чтете, но диаволя, егда ся объядаете и упиваете и блудите. Аще бо в церковь входите како бога прославите поведите ми, яко пияна смрад' отрыгаю-щаго толма бо ненавидит бог пиянаго, якоже ся мы гнушаем пса мертва смердяща. Хотяй же всех сих избыти, да возненавидит пиянство, и сим змиеву главу отрежет и все тело сокрушит. Подобает же убо прежде всех много попечение и тщание имети о сем, яко да не будет в обители, ниже в трапезе, ни в келиях пития, от негоже бывает пьянство, яко да не будет врагом нашим в посмех и в поругание чювственным же и мысленным. Аще бо и правила святых отец и типицы великих монастырей повелевают иноком пити вино в подобно время егда подобает, а не всегда. Овогда же по три чаши, овогда по две, овогда по единой. Имеяху бо вино во всех монастырех и в древних и в нынешних, но до пиянства его не пияху. Якоже свидетельствуют мнози человецы благороднии, такоже и иноцы бывший в Констянтине граде и во святей горе Афонстеи, и во иных тамошних местех, яко не токмо иноцы, но и ecu православнии християне пиянства ненавидят и гнушаются, и вино убой ecu имеют от пьянства же, аки от тлетворного недуга отбегают. Таков убо обычай земля тоя, и се есть неписан закон земский обычай, и ин закон: аще имеем питие пьянственное, не можем воздержатися, но пием до пьянства. А еже повелевают отцы святии пити по чаши или по две, или по три, сего мы ниже слышати хощем, ниже ведаем меру чаш онех, но сицева мера наша есть егда пияни — будем, якоже себе не познати, ниже помнити множицею даже и до облевания, и тогда перестанем пити. И таковаго ради обычая и погибельного права и греховного навыковения не подобает во обители имети пиянственнаго пития, яко да не в конечную погибель и в блудный ров впадем, еже от пьянства случается бывати, подобает же убо соборным братиям попечение о сем имети. Яко да увидят брата пияна на монастыри или где инде, или уведают у кого питие, или видят на трапезе питие, от негоже пьянство бывает, они же никакоже да умолчат, но да возбранят и запретят ктому таковая не тво-рити. И того ради духовные пастырие честныя архимариты и игумены и строители многих святых честных монастырей общих и особь сущих собравшимся во царствующем граде Москве в царских палатах по совету благочестивого царя государя великого князя Ивана Васильевича всея Русии самодержца и по благословению отца его преосвященного Макария митрополита всея Русии и всего священного собора самобывшим ту архиепископом и епископом руския митрополия, якоже и преди реко-хом, соборне изволиша ecu бога ради и своего ради спасения душевного вкупе и телесного, и брегучи церковных чинов по священным правилом и монастырского строения и своей братии о Христе единородных и безсмертных душ по господни заповеди, отныне изволиша с божиею помощию, доколе господь повелит и поможет, в митрополии и во архиепископьях, и епископь-ях, и по всем святым честным монастырем общим и особь сущим, такоже и по девичим монастырем общим и особь сущим пиянственнаго пития, сиречь хмельного и вина горячаго, не держати и не пити, а держати и пити святителем и по всем святым монастырем*31 и священноиноком, и дияконом, и иноком, и игуменьям, и старицам житныя и медвеныя всякия квасы по своим обиходом, а фряжьские вина, где обрящутся, да испивают якоже устав повелевает в славу божию, а не в пиянство, за-неже пьянственное питие всем вконец отречено бысть по священным правилом святых апостол и святых отец, нигде бо ре-че432 божественное писание, что не пити вина, но не пити вина в пиянство. А по которым святым честным монастырем общим и особь сущим духовные настоятели архимариты и игумены кийждо их о Христе с своею братиею произволят и восхотят по евангелию вконец нестяжательное и совершенное общежитель-ство имети и проходити бога ради церковныя чины и монастырские службы и строение, и о пищи и о одежи, и о всяком келейном пребывании433, и о всем по преданию святых апостол и богоносных святых отец по священным правилом ничто-же претворяюще, якоже и преди рехом, и таковии от господа бога сугубую мзду восприимут противу своих трудов, и царству небесному наследницы будут со всеми святыми в безконеч-ныя веки. Аминь. А у живоначальные Троицы в Сергееве монастыре о гостех и о келарской закон не лежит, занеже то место чюдотворное. И гости безпрестанные день и нощь, и они живут по чюдотворцову уставу. Да в великих же честных монастырех стригутся князи и бояре и приказные люди великие и немощи или при старости, и дают вкупы великие и села вотчинные по своих душах и по своих родителех в вечной поминок, и тем за немощь и за старость законов не полагати о трапезном хождении и о келейном ядении; покоити их по раз-сужению ествою и питием, про таких держати квасы сладкие и черствые, и выкислые — кто какова требует, и ества такоже, или у них лучится свой покой, или от родителей присылка, и о том их не истязати же435. , О СВЯТИТЕЛЬСКОМ СУДЕ СОБОРНОЙ ОТВЕТ ОТ СВЯЩЕННЫХ ПРАВИЛ АПОСТОЛЬСКИХ И ОТЕЧЕСКИХ И ОТ ЗАПОВЕДЕЙ БЛАГОЧЕСТИВЫХ ЦАРЕЙ. ОТ ПРАВИЛ СВЯТЫХ АПОСТОЛ. ГЛАВА 53 Яко не подобает князем и боярам, и всяким мирским судьям, СвяЩенническаго и иноческого чина на суд привлачати, ниже аковым судити, да не обладает ими никтоже от простых лю- Аеи; точию великая святая соборная церковь обладает и судит таковым по закону священных правил, а от простых людей ни Ст Российское законодательство X — XX веков князь, ни боярин, ни всяк мирскип судья да не обладает иерея, ниже монастыри, ниже мниси; сия вся освященная богови и возложена суть святителем, и никтоже ими обладает от мирских, яко не неосвященная священная возноситца. Ниже от церкви да приемлют что, аще ли и создатели церкви, или мона-стыреви суть, точию единого благословения церковного и приношения, и се узаконено со страхом приимати и со благословением архиереовым или иереовым. Аще ли кто и покусится что взяти от церкви чрез благословение архиереево или иереево, кроме закона церковного, таковый ничему подобен есть точию священная крадущему, и скверностяжателем, и иноверным человеком. И сии убо татие суть, и хищницы, и разбойницы цер-ковнии, паче же и разбойницы церкви божий. И сия аще кто сотворит и таковии, аще не покаются, пагубу наследуют; сице бо и господь наим Исус Христос заповеда рек: отдадите кесере-ва кесарю а божия богови. О ТОМ ЖЕ СВЯТИТЕЛЬСКОМ СУДЕ ОТ СВЯЩЕННЫХ ПРАВИЛ СВЯТЫХ АПОСТОЛ. ВТОРАГО ПРАВИЛА. ТОЛК. ГЛАВА 54 Божественная писания и священная правила и законы не повелевают мирским судьям судити священников и прочих причетников и иноков, 4М'но вся священная мужи и прочия вся церкви, большая же и молитвенныя храмы и сих область и господства все и владычество и управление попеченое, местным епископом повелевают имети'436. И аще причетник с причетником прю имать: да не оставляет своего епископа и на мирская судища да не приходит, но да судит их епископ или в себе место кому прикажет сих судити. Такоже и иноцы и прочий цер-ковнии людие: да судит их епископ их или в себе место повелит кому судити их. Аще ли причетник прю имать с своим или с инем епископом, да судит их митрополит тоя области своими епископы собором. Аще ли причетник или епископ прю имать с митрополитом, патриарх их судит; и митрополит убо в своей области под собою имать епископы и сих собирает , и поставляет, и управляет438. Епископы же в своих пределех под собою имеют вся церкви и монастыри, и иноки, и причетники, и сих собирают439. Мирстии же властели всех чины и власти приразящейся, осушаются в сем веце и в будущем, якоже писано есть в заповедех святых апостол, яко восхищен недарован-ная им раздражают бога, якоже Дафан и Авирон, и Корей, и их сынове440 советницы, и Озия царь. Страшно убо и бедно есть мирским человеком ко священным вещем прикасатися; но ни дьякону убо приносити жертвы несть достойно, ни крестити кого, ни благословения, мала и велика сотворити; такоже ни пресвитеру несть достойно поставления творити и развращати чин священнический, яко дерзнувшей на таковая не с нами борются, но с великим архиереом Христом. Аще бо Филипп скопца крестил, и Анания мене Павла, но не сама собе восхити- ста святительского сана, но от бога прияста власть от несоче-таннаго архиерея. Мирским же наипаче не подобает к священным чином и властем, и степенем и причтом прикасатися или судити сих и управляти. Аще и согрешит от сих кто, от бога истязай будет, и паки в тех же апостольских заповедех глаголет, яко кождо в даннем ему чину да пребывает, и не преступайте заповедей, не суть бо наша, но божия, яко рече господь: «Слушаяй вас мене слушает, и слушаяй мене слушает послав-шаго мя; и отметайся вас, мене отметается; отметаяйжеся мене, отметается пославшаго мя». О ТОМ ЖЕ СВЯТИТЕЛЬСКОМ СУДЕ ОТ СВЯЩЕННЫХ ПРАВИЛ СОБОРА ИЖЕ В ХАЛКИДОНЕ ПРАВИЛО 9, ГЛАВА 55 Аще о чем прятся причетники, да не приходят к мирским судьям, но к своему епископу. Аще некий причетник с причетником прю имать, да не оставляет своего епископа и мирским судилищам не прирыщет, но преже да скажет вещи своему епископу, да велением того епископа приидут, обои хотяще прети-ся, да разсудит я епископ с начальными его попы; аще ли кто чрез се сотворит, правильным запрещением да есть повинен; аще ли причетник имать прю с своим епископом или с попом, пред областным собором да прется. Толк441. Аще причетник имать нечто на причетника, не подобает ему судитися пред мирскими судиями, но от своею епископа. Аще ли к мирскому судищу приступят, по правилом запрещение да приимут. Такоже причетник аще имать нечто на своего епископа, егда уречен-ное время соберутся всея области епископи пред собором, да судятся. Иже аще епископ или причетник с митрополитом имать некая распря, от патриярха всея тоя земли да судится; под ним же суть епископи и митрополиты всея области и страны тоя или от патриярха Констентина града, да судятся. Сия бо власть от инех патриярх никому же вдана бысть, ни от правил, ни от закона, еже судити митрополита под инем патрияр-хом, суща другому патриярху, но токмо Констентина града па-триярху се дано есть. О ТОМ ЖЕ СВЯТИТЕЛЬСКОМ СУДЕ СОБОРА ИЖЕ В КАРФАГЕНЕ ПРАВИЛО 15. ГЛАВА 56 Ьпископом, прозвитером и дияконом не подобает отрицатися Церковнаю судища. А ще кто от них оклеветаем о гресе, церковный оставит суд, и ко градцким приступит судиям, и пред теми исповесть и судится; аще неповинен явится и осужден будет от градцких судей, свой погубит степень. Аще не о гресех будет вина, но о имении или о злате, или о инех мирских ве-Щех, и прилучится ему таковых препрети и оправдану бы-ти , подобно ему судища оставльшу и мирским судиям при-ступльшу и от тех судившуся, аще убо хощет тех суд держати и 331 Стоглав Российское законодательство X — XX веков вопросит имение или злата, или иного что, о нем же препрев оправдан443 бысть, свой степень погубит; аще же преобидив мирский суд и не возмет ничтоже, о нихже оправдан бысть, в своем степени да пребывает. О том же. Яко не подобает мирским судиям священническаго и иноческаго чина судити, ниже на суд привлачати святаго пятаго собора от заповедей' святых отец 165, тамо бо речено бысть: аще ли кто и сану преобидити начнет или суды восхощет церковные и оправдание, или при-влачающи насилием епископа, или попа, или дьякона, или всякого просто рещи священною, или монастырем данное, грабле-нием и насилием дея, и отымая от них все даемое Христови, да будет проклят.
Популярное: Модели организации как закрытой, открытой, частично открытой системы: Закрытая система имеет жесткие фиксированные границы, ее действия относительно независимы... Генезис конфликтологии как науки в древней Греции: Для уяснения предыстории конфликтологии существенное значение имеет обращение к античной... Почему человек чувствует себя несчастным?: Для начала определим, что такое несчастье. Несчастьем мы будем считать психологическое состояние... Как распознать напряжение: Говоря о мышечном напряжении, мы в первую очередь имеем в виду мускулы, прикрепленные к костям ... ©2015-2024 megaobuchalka.ru Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. (362)
|
Почему 1285321 студент выбрали МегаОбучалку... Система поиска информации Мобильная версия сайта Удобная навигация Нет шокирующей рекламы |