Российское законодательство X — XX веков 11 страница
ша вяликаго нашего града и прочее страшное запрещение не токмо простым, но и самем царем и вельможам. И того ради страшного прещения святых отец, по священным правилом духовным пастырем подобает хранити и блюсти елика их сила ничтоже претворяюще кроме священных правил. Такоже и впредь, которые боголюбцы учнут давати святым церквам и святым монастырем отчинные605 сели и купли, и денги, и всякие вещи, и прочая недвижимые вещи по своих душах и по своих родителех в вечной поминок, в наследие благ вечных, и им по них потому же годовые памяти творити: на их памяти соборне понахиды пети и обедни служити самем пастырем, и кормы на братию ставити по монастырскому чину, и в сенаники имена их писати, и поминати по церковному чину и по божественному уставу ничтоже претворяюще. И тех всех недвижимых вещей, вданных богови в наследие благ вечных, по тем же священным правилом блюсти и хранити елика их сила: ни продати, ни отдати, кроме завещания их, по данным грамотам и духовным их. Аще ли же напишут в своем завещании606, в духовных грамотах и в данных, а кобудет роду нашему до тое 607 " вотчины , и они вдадут в монастырь святой церкви толико числош, или сице и сице. И таковая недвижимыя вещи от-чинныя от монастырей отходят к роду их по их духовному завещанию. А в монастыри святым церквам дают по тем их духовным 609"и данным'609 грамотам, колико число написано цены610 безо всякого прекословия на память душам их. И они потому и память творят, и в сенаники имена их пишут, и поминают, доколе оже бог даст и монастырь стоит. Да у которых монастырей земель и сел довольно, посмотря по братству, и мочно прожити, и те бы архимариты и игумены , и строители, и старцы благочестивому царю не стужали, излишнего не просили, такоже бы и тархалных, и лготных, и о торговлях безпошлинно, и несудимых грамот и угодей не припрашивали. И так де у меня, царя, поймали много по всем монастырем, а братьи во всех монастырех по старому, а инде и старого мен-иш, а ести и пити братьи старого оскуднее, а строения в монастырех ни которого не прибыло и строе опустело. Где те прибыли и кто тем корыстуется? Да чернцы же де и по селом живут да в городе тяжутся о землях, ино достойно ли так быти? И вы бы о всех о тех предиреченных отныне и впредь испра-вилися и благочестивому царю о таковых не стужали, разве великия нужа, и то с великим упросом и боголюбным молением. А чернцы бы однолично по селом не жили и о землях в городех не тягалися, а сами бы жили в монастырех и молили бога по чернеческому обету. И по городом не ездили, разве Царевы посылки или монастырских ради нужных дел. Которых старцов архимандрит или игумен с собора пошлет, те бы стар-Цы ездили, а собою бы чернцы по городом и по селом не ходи-ли и не ездили. О том бы есте все берегли накрепко, чтобы ■"(или в монастырех вашим пастырством по монастырскому чину. 353 Стоглав Российское законодательство X — XX веков ОТВЕТ О СВЯТИТЕЛЬСКИХ И О МОНАСТЫРСКИХ ДЕНГАХ БЕЗ РОСТУ -% И О ХЛЕБЕ БЕЗ НАСПУ. ГЛАВА 76 А что святительские казенные денги в росты дают и хлеб в наспы, такоже и монастырские казенные денги дают в росты и хлеб в наспы, и о том божественное писание и священные правила не токмо епископом и прозвитером, и дияконом, и всему священническому и иноческому чину возбраняют, но и простым не повелевают резоимьство и лихву истязати. И того ради отныне по священным правилом святителем и всем монастырем денги давати по своим селом своим хрестьяном без росту и хлеб без наспу того для, чтобы за ними християне были, и села бы их были не пусты. Да о том себе велят писати в книги: сколько на котором денег и хлеба, и сколько в котором селе денег и хлеба в займех. Да держати те книги в казне крепости для. А у которых у святителей или у монастырей изойдется казенных денег и хлеба у своих християн, и они потому же нужным людем дают взаймы денги без росту, а хлеб без наспу с поруками и с крепостьми, или в казенные книги пишут. А у которых монастырей общих и девичих общих, и особь сущих, изойдется денег, и им на те денги купити монастырем земли да тем питатися, а в росты однолично денег не давати по священным правилом. О ВДОВСТВУЮЩИХ ПОПЕХ ПОУЧЕНИЕ ИЖЕ ВО СВЯТЫХ ОТЦА НАШЕГО ПЕТРА МИТРОПОЛИТА ВСЕЯ РУСИИ. ГЛАВА 77 Аще у попа умрет попадья, 6|2"ыдет в монастырь , имея священство свое. Аще же имать пребывати и любити мирския сласти — да не поегыз. И аще кто имать не слушати моего писания — и будет неблагословен и те, иже приобщаются сим6н. Иже который поп имет упиватися и да не лишится, тот не истинный священник Христов. О том же послание ее-ликаго Василия ко Григорию презвитеру. Правило 87. Подобает отлучитися его с женами пребывания и бесед и не пола-гати брату претыкания или соблазна. Темже иже в Никеи от-цем последующе, иже не повелевают чюжие жены у себя в дому имети. Отлучитися тобе от живущия у тебе жены повеле-хом, аще не отпустиши ее, ни исправив себе, дерзнеши служи-ти — да будеши проклят, и приемлющий тя — отвержени. О ТОМ ЖЕ ОТ ПОСЛАНИЯ ФОТЕЯ МИТРОПОЛИТА ВСЕЯ РУСИИ ВО ПСКОВ О ВДОВСТВУЮЩИХ ПОПЕХ. ГЛАВА 78 Слышание мое, что де суть в вас, которые попы и дияконы вдовцы тако и пребывают в мирских и священствуют. Ино священником мирским, докогда богу благоволившу, во времен- ной их жизни с их подружии быти, и тогда священству их бысть. А егда богу вземшу их подружия, и по вышереченному пол их телес, то мертвы суть; и земля своего615 тела есте-ственнаго в растление червем прият6[6. И должни суть тако-вии, благодаря божия судбы и его повеления, в монастыри от-ходити и во иноческая одеяния от настоятеля духовнаго игумена острищи собе. И о своих согрешениях, и о своем конце, и о своем ответе рыдающе, и обновив себе, о всем чистым покаянием к своему духовному отцу и по достоинству: аще суть достойни, и тогда да священствуют таковии в монастырех, а не в мирских. И се же убо по божественных отец преданию во всей своей святей митрополии, отнюдуже в ню приидох. И таковое запрещение и заповедь священником вдовствующим воз-ложих. Но и ныне грех ради наших и нужи ради, и ради бо-жиих казней смертоносных на ны належащих на мало время от воздержания тех разреших. А ваше великое божие священство благословляю от мирских прейти со обновлением всяко духовным по достоинству во священноиноческая и юже ризу подобия одеяния ангельскаго восприяти хощете. И тако сию нескверну и чисту потщитеся со единородною своею безсмерт-ною душей представити своему владыце. А ослушание о сем никако буди в вас, еже в мирских священствовати. О ТЕХ ЖЕ ВДОВСТВУЮЩИХ ПОПЕХ И ОДИЯКОНЕХ ПРЕПОДОБНАГО ИГУМЕНА ИОСИФА ЛАМСКОГО ВОЛОКА САМОБЫВШАГО ТУ НА ТОМ СОБОРЕ, СОБРАНИЕ ОТ СВЯЩЕННЫХ ПРАВИЛ. ГЛАВА 79 О отлучаемых и изверженным617 быти от церкви от сего собора священником, не имущих жен. Мнози глаголют: Аще нецыи в зазоре суть, тех подобает отврещи. А не имущих жен а чисто живущих не повелевают ни апостольская, ни отеческая правила тех изврещи. А глаголют первым правилом седмаго собора, сиречь: от правил апостольских и отеческих в них несть приложити и от них несть уняти. Ответ. Инии же мнози глаголют: Священным и божественным правилом аростоль-ским и отеческим не сопротивляемся, но паче утвержаем и от церкви, аки гнил сосуд, отсекаем. А глаголете: Которые свя-Щенницы не в зазоре сущи, а не имущи жен — подобает им служити. Мы же глаголем: Аще быти чистым, немощно злое то прелюбодейство искоренити. А мнози святии отцы из правил апостольских и отеческих оставиша, что есть на вред Церкви и на соблажение християнству. Апостольское правило Стоглав 51 повелевает епископу брака и мяса и вина не гнушатися. Ангирский собор правило 14 мясо ясти попом и дияконом повелевает, а о епископех умолче не повелевает. А шестый собор совершенно отсече еже епископу жену имети не на отвержение, ни на развращение пятому правилу апостольскому, но на Российское законодательство X — XX веков спасение и на лучшее поспешение людем промышляющим. Ни дадый никоего порока на священническое строение. Правиле., апостольское 14 епископу повелевает в ыную епископью прейти, аще от многих нудим . И от совершенного собора повелевает прейти. А сардийский собор, сиречь в Средцы, правило I апостольскому правилу не последует, еже епископом от града во град, сиречь оставльше свою епископью, иную взима-ти не повелевает. А второе правило того же собора отрече бо таковому: Ни во исходе от жития достойну быти причащению. Правило 85 повелевает чести осмеры книги Климентом сложеныя, честны и святыя имети их. Шестаго собора 2 правило отврещися повелевает за некая ложная, иже суть чюжа благочестию иноверных приложили в них на вред церкви. В новей Кесарии правило 3 повелевает четвертому браку быти. А собор соединения никакоже повелевает четвертому браку быти, но и тягость церковную налагает. Собора в Кесарии правило 14 дияконом 7 должно быти, аще и зело будет велий град, послушествует же от книг Деяние. Шестаго же собора правило 16 глаголет: Не добре разумеша того собора отцы, еже в книгах деяний апостольских о седми дияконех лежащего словеси, а не о служащих бо рече божественных тайн. Сего ради убо церкви не истязани будут по оному правилу по 7 диякон имети в службе божественных тайн, но каяждо церкви противу имению сходящемуся к ней да имать колико может. До 1-го собора праздноваху пасху християне в тойже день, в кий день и жидове творяху. И первый собор заповеда тако творити. Антиохийский же собор 1 отнюдь отсече праздновати со июдеи. В Лаодикии правило 16, яко чести в суботу евангелие со инеми писании повелеват. Толк. Тому правилу так ся нам мнит: не бе еще тогда церковное строение, якоже бысть потом, ныне же се правило упразднися. Тогоже правило 19: Мир дают священницы, сиречь целование, и потом мирстии людие презвитером мир даяху, рекше целоловахуся с ними, еже ныне не бывает — упразднибося. В Лаодикии 57 во дво-рех безкровная жертва не приношается ни от епископа, ни от попа се правило не повелевает. Шестаго же собора правило 31 лаодикийский собор отвращает. Повелевает с повелением того места епископа презвитером служити в церквицах сущих внутри домов. Правило шестаго собора 28 гроздия убо во время подобно к жертвеннику приносити и благословену быти от прозвитер и просящим сия раздавати. И святых апостол правило 3 прощает, еже безкровную службу сия совокупляти и купно обое разделяти людем. Се правило отрицает и повелевает к тому никтоже от прозвитер да не дерзнет се сотворими, аще ли ни — изврещи сего совершаю. А 6-го собора правило 29 не подобает карфагенскаго держати правила 41. Глаголет бо: от неядущих человек совершатися божественней службе, развее единаго дни в лете воньже господня вечеря сотворяет-ся. В великий бо четверток по вечере творяху божественную службу. Се же правило сохрани еже есть твердо. Ни того дне не оставляет, но повелевает в той день, рекше в великий че- тверток, святым неядшим безкровную службу совершить и людем такожде неядшим той причаститися. Да не преступления ради единаго дне весь пост безчествуем. Шестаго собора правило 82. От древних на неких писаных честных икон агнец 61 'перстом предотечевым являет. Се же правило не повелевает. Не подобает образа паче истины агнец на честных иконах писати"6'9 перстом предотечевым показуема, но самого Христа, бога нашего, и шаровными писании по человеческому образу написовати. В древних обычай бе на сосуд злат или от иноя какоя вещи сотворити в руку, место якоже тем прияти божественный дар и причащения сподобится ему. Сие отме-щет шестый собор. Не подобает тако творити. Таковый да отлучится сам же и давый ему, яко честнее творя божия образа бездушное злато или кую иную вещь данную в работу человеком. Яко аще кто пречистого тела прич ститится хощет в соборная времена, и един к нему причащением быти руце назна-менуя во образ креста, тако да приступает, и да приемлет приобщения благодати. А лаодикийскаго собора правило 27 заклинателем пращает быти. А о диаконисах 4-го собора правило 15 повелевает им быти. А карфагенскаго собора правило 6 повелевает же им быти, и многим иным правилом послуше-ствует быти. А после седмаго собора никакоже их глаголет и не пребывают. Якоже святый Григорие акраганский глаголет: Велии в человецех суть дари божия свыша данного человеколюбия — священничество же и царство. Овоже божественным служа, овоже и человеческими обладая и промышляя, и от единого тогоже начала обое происходя, человеческое украшая житие. Яко аще тщанно620, тако будет царем, якоже священных чистота. И о царех священницы всегда бога молят, аще убо непорочни будут. Везде к богу имут дерзновение. Сему же быти веруем, еже священных канон соблюдение сохраняется, емуже поюще и покланяющеся, и самовидцы божия слова предаша, апостолы и святии отцы сохраниша и сказаша. И глаголете: иже кто от седми собор приложит или уложит, — то глаголют святии собори о Господе нашем Исус Христе и о истиннем бозе. И якоже в коемждо паче же в шести соборех сих о вере взыскание бысть и парок, рекше устав, учения из-несеся. Первому уставльшу единосущна Отцу Сына сказа621 и во святый Дух веровати. Второму же единосущна Отцу и Сыну и Духу яве уставльшу спокланятися у стаей. Третьему же совершенна о божестве тому совершенну о человечестве Господа нашего Исуса Христа уставльшу единаго, а не два сына устави. Четвертому же прежеглаголанная утвердившу две естестве в нем знати, неслиянне и нераздельне яве беседоваша. ''ятому же то извествовавшу по обойма естествома хотениа же и Действенна, и суща знаема, яве извеща. Шестому же всех собор поновившу и известившу совершена Господа нашего "Суса Христа в божестве и в человечестве сказанна. Седмый же собор на иконоборцы рекше, на оклеветающих християны и сих прокленше церкви же древнюю красоту ей дароваша. Иконная воображения той имети и любезно облобызати — сия Стоглав добре заповедавше. Такоже и образу честного креста покланя-тися, облобызаете и утвердивше. К сим заповедем о Господе Российское законодательство X__XX веков нашем Исусе Христе и истиннем бозе, и о поклонении святых икон, аще кто приложит или уложит — да будет проклят. 622О ТЕХ ЖЕ ВДОВСТВУЮЩИХ ПОПЕХ ГРАМОТЫ ВЕЛИКИХ КНЯЗЕЙ. МЫ ИВАН*22. ГЛАВА 80 Божиею милостию государь 623~всея Русии и великий князь и сын мой князь великий Василей Иванович'^ " всея Русии, что говорил с нами отец наш, Симон, митрополит всея Русии. би'Что еже о святем Дусе с своими деть- ми ь25: с Генадием, архиепископом великаго Новаграда и Пскова и с Нифонтом епископом суждальским 626"и тору-ским , и с Протасьем, епископом рязанским и муромским, 627"и с Васьяном, епископом'627 тверским, и с Никоном, епископом коломенским, и с Трифоном, епископом62* сарьским и подонским, и с Никоном, епископом пермским и вологод- -629 ским , и с архимандриты, и с игумены, и со всем священным собором — обыскали того, что в нашей православной вере християнской греческого закона, многие священники , попы и дьяконы вдовцы заблудили от истины и, забыв страх божий, делали безчиние опосле своих жен. Держали у себя наложницы, а вся священническая действовали. Егоже не достоит им творити, их ради безчиния и скверных дел. И они, со-борне того обыскав, да по правилам святых апостол и святых отец, и по поучению святаго великого чюдотворца Петра митрополита всея Русии, и по написанию Фотея митрополита всея Русии уложили и укрепили о попех и о дияконех о вдов-цех. Что того ради безчиния, от сего времени впредь, попом и дияконом вдовцом всем не служити, а которых попов и дияко-нов в наложницах уличали, и которые сами на собя сказали, что у них наложницы были, да ставленые свои грамоты к святителем принесли, ино тем попом и дияконом впредь наложниц у себя никакоже не держати. А жити им в миру, кроме церкви, и верх тем влас своих растити. и одежда тем носити мирская, и дань им давати с мирскими людьми. А никакоже священнических дел никоторых не действовати, ни касатися А которой тех попов и дияконов вдовцов не отдал своей ставленые, да сойдет где в далние места, взяв с собою жонку, а назовет ее себе женою, да нерадением учнет служити в митрополии или во архиепископьях, или в епископьях, и которых в том уличат, ино тех пор то предавати градцким судиям. А которые попы и дияконы вдовцы же, а слова на них нету о падении блудном, да и сами про себя сказали, что после своих жен живут чисто, и они соборне о тех уложили, что тем стоя-ти во церквах на крылосех и причащатися попом в олтаре в потрахели. Да и в домех у себя патрахель держати. А дияконом причащатися в олтарех же в стихарех со уларем. А не служити ни попом ни дияконом вдовцом63^ А которые попы и дияконы на их место у тех церквей учнут служити, и им тех попов и дияконов вдовцов не отсылати, а давати попом служебным попом вдовцом и дияком служебным дияконом вдовцом четвертую часть во всех церковных доходех' 633'А которой тех попов и дияконов вдовцов не учнут в церкви на крылосе стояти, а учнут мирская деяти, и тем четвертые части во всех церковных доходех не давати"633. А 634"кто тех попов и дияконов вдовцов, которые после своих жен живут чисто, захотят во иноческая одеяния одети собе'63*, и таковии благодаря божий судьбы в монастыри отходят и от духовного настоятеля от игумена постригаются. И, бновив собе о всем чистым покаянием, к своему отцу духовному и по достоинству, аще суть достойни, и тогда таковии со благословением святительским да священствуют в монастырех, а не в мирских. А что в монастырех жили в одном месте чернцы и черницы, а служили у них игумены. И они уложили, что от сего дни впредь чернцом и черницам в одном монастыре не жити. А в котором монастыре учнут жити чернцы, ино туто служити игумену, а черницам в том монастыре не жити. А в котором монастыре учнут жити черницы, ино у них служити попом бельцом, а чернцом в монастыре не жити. А которой поп или диякон, которого дни упиется допьяна, и ему назавтрие обедни никакоже не служити. 63Ъ'А на большее утвержение сего уложения и укрепления, Мы Иван , божиею милостию государь всея Росии и великий князь и сын мой Василей Ива-новичь и великий князь всея русии к сей грамоте печати свое привесили. А отец наш Симон митрополит всея Русии к сей грамоте руку свою приложил и печать свою привесил. А архиепископы и епископы к сей грамоте руки свои приклали. А писана на Москве лета 7000 вторагона десять себтя- врия'637. Аз, смиренный Симон, митрополит всея Русии к сей грамоте руку свою приложил и печать свою привесил. Аз, смиренный Генадей, архиепископ великого Новаграда и Пскова к сей грамоте руку свою приложил. Аз, смиренный Прота-сей, епископ рязанский и муромский к сей грамоте руку свою приложил. Аз, смиренный Васьян, епископ тверский к сей грамоте руку свою приложил. Аз, смиренный Никон, епископ коломенский к сей грамоте руку свою приложил. Аз, смиренный Трифон, епископ сарский и подонский к сей грамоте руку свою приложил. Аз, смиренный Никон, епископ пермский и вологоцский к сей грамоте руку свою приложил 635. ОТВЕТ О ВДОВЫХ ПОПЕХ И О ДИЯКОНЕХ. ГЛАВА 81 Якоже преже нас отцы соборно изложиша и уставиша по священным правилом святых апостол и святых отец, и по поучению великаго чюдотворца Петра митрополита киевского и всея Русии, Ь39'и по написанию святейшаго Фотея митрополита киевского и всея Русии, что' вдовым попом и дияко-ном не служити, а которые обещаются в чистоте пребывати, и 359 Стоглав Российское законодательство X — XX веков тем попом и дияконом стояти на крылосе а имати им у служащих священников и у дияконов, которые на их место станут, во всяких церковных доходех четвертую часть. Да тем же вдо'-" вым попом и дияконом повелели им соборне потрахели держа-ти в домех. Да и причащатися им в церкви в олтаре и в па-трахели, а не служити. А дияконом держати стихарь да уларь и причащатися в олтаре, а не служити. А не учнут те вдовые попы и дияконы на крылосе стояти, а учнут мирская действо-вати, и им четвертой части у служащих у попов и у дияконов не имати и на крылосе не стояти. А которые те вдовые попы и дияконы после своих жен учнут жити в чистоте и в покаянии, и в прочих добродетелех, да стоят на крылосе. Или после своих жен восхотят во мнишеский чин пострищися в мона-стырех, у духовных пастырей, да, обновив собя чистым покаянием, и восхотят служити, и они благодаря бога да с благословением святительским, аще будут достойнии, — да служат божественную литоргию и вся священническая действуют в святых церквах в монастырех, а не в мирских местех. А в мирских местех никогда же не живут, ни действуют. И ныне и впредь тем вдовым попом и дияконом жити потому же, якоже прежде нас соборне уставили по святым правилам. А святыми церквами тем вдовым попом и дияконом не владети и духовных детей им не дрьжати. А владети и действовати святыми церквами служащим священником и дияконом, которые на их место станут. А тем вдовым попом и дияконом ни во чтоже церковное не вступатися, но токмо в чистоте пребывати да на крылосе стояти, моля бога, и уреченную четвертую свою часть у служащих священников и у дияконов имати. А которые вдовые попы и дияконы учнут мирская действовати, и тем в миру и пребывати, и царской дани да подлежат. А на крылосе однолично таковым не стояти и четвертой части не имати. А которые те вдовые попы и дияконы обещаются чистоту хра-нити и на крылосе стояти, тем попом и дияконом имати у святителей благословеные патрахельныя и уларные грамоты крепости для и бережения, а пошлин от них не давати. Да в теже им грамоты писати, что вдовым священником и дияконом, которые обещаются в чистоте пребывати по священным правилом, святаго 6-го вселенского собора 5 правило, в дому у себя женского полу не держати от зазорных лиц, но токмо кому матерь и сестру или тетку по отце или по матере или дщерь свою. Преступающия же сие — изврещи повелевают, а мирских — отлучают. ОТВЕТ О ТОМ, ЧТО ВПРЕДЬ ЧЕРНЦОМ И ЧЕРНИЦАМ В ОДНОМ МОНАСТЫРЕ НЕ ЖИТИ. ГЛАВА 82 Да на том же соборе преже нас отцы по священным правилом уложили, что в одном монастыре чернцом и черницам не жити. И мы ныне по тем же священным правилом и по преже уложенном соборе, что в монастырех жили в одном месте чернцы и черницы, а служили у них игумены. И впредь чернцом и черницам в одном монастыре не жити. А в котором монастыре учнут жити чернцы, ино туто служити игумену, а черницам в том монастыре не жити. А в котором монастыре учнут жити черницы, ино у них служити попом бель'цом, а чернцом в том монастыре не жити. ДА НА ТОМ ЖЕ СОБОРЕ ПРЕЖЕ НАС ОТЦЫ УЛОЖИЛИ. ГЛАВА 83 Аще который поп или дьякон упьется которого дни допьяна, и ему назавтрие обедни не служити никакоже. Аще ли обличен будет — да отлучится, аще ли не престанет — да извер-жется по священным правилом. И о том священником и дьяконом бречи накрепко. Ясти и пити в славу божию, а не во объядение, ни в пьянство. Якоже сам Христос отрече: «Да не отягчают сердца ваша обьядением и пиянством, и печальми житейскими». ОТВЕТ О НОВОПОСТАВЛЕННЫХ ЦЕРКВАХ И О НОВЫХ ПУСТЫНЯХ И О ПУСТЫННИЦЕХ. ГЛАВА 84 О сем велъми подобает епископом, коемуждо во всей области, брещи по священным правилом и не попущати6*0 мирским людем новых церквей поставляти, а старые церкви пре-зирати и небрегоми держати. Мнози бо человецы не бога ради церкви созидают, но тщеславия ради и гордости, и мест ради, и жен своих. Иецыи же от снов смущены и от бесов прельщаеми лжут и возлагают на собя обеты, и того ради хотят церкви воздвизати и молитвенные храмы поставляти. И не могут удовлети или устроити тех святых мест 4 святыми иконами и книгами, и свещами, и служащими священники, и дияконы, и прочими причетники. Аще ли сначала возмогут, и по мале времени оскудевают, и пусты стоят, потому занеже не бога ради созидают, но тщеславия ради и прочая якоже и преди рехом. Нецыи же без благословения епископов поставляют. И о сем святых отец карфагенского собора правило 83 таковы: церкви и молитвенные храмы епископом разо-ряти повелевают. Такоже и в великом монаканоне грань 3, главизна 13 глаголет бо тамо сице: яко достоит хотящим молитвенные храмы или церковь созидати, и беседовати о сем градскому епископу и подаяти довлеющая ко светилогорению и священней службе и всегдашнему места блюдению, и препи-танию приседящих. И тогда епископу вещь всем явльшу с народом тамо прийти и с молитвою водрузити крест. И тогда лелу прикоснутися, и тако начни нов храм созидати или вет- < хии обновляти. Принужается с наследники своими от епископа и строителя князя начаток642 совершити в предиреченней убо грани и главизне. Такоже и инде божественная правила глаголют. В другом же паки законе градстем глаголет: никакоже Ст ш Российское законодательство X — XX веков попущати нова643 церкви или молитвенные храмы, разве яко-же сии законы завещевают. Опаснейши же глаголют сице, яко аще кто не довлеет к сему, имени же убо желая еже той соз'-' датель церкви нарещися. Многи церкви суть пастися от веть-хости хотят или малы суще неукрашены, и лепо есть ему еди-ну от таковых церковь восприемшу, ту созидати. И сию со ответом 644 боголюбезнаго епископа. О ЗАТВОРИИЦЕХ И О ПУСТЫННИЦЕХ. ГЛАВА 85 Также о затворницех и о пустынницех святаго шестого вселенского собора правило 41 и 42 запрещают безчину скитающихся, и в монастыри повелевают их отсылати, и в затворы затворяти. Аще ли того не хотят, от градов да ижденутся, да своему обещанию не ругаются, и в пустынях да не живут645, от нихже имя себе стяжаша. Нецыи же иноцы не могии терпе-ти во общих монастырех пастырскаго6*6 учения и наказания ниже своего обета воспомянуша в постригании, исходят и скитаются по градом и по весел!647. Нецыи же б48"пустыны по селом созидают и церкви поставляют'6™, и стужают царю и боголюбцем. И многим православным — в соблазн и в смущение таковое их не о базе строение, паче же безчиние и запустение святых церквей. И таковым по священным правилом подобает епископом возпрещати и не попущати безчину скита-тися, ниже пустыни по селом поставляти. Самем неискусным суще, како могут иных духовне пользовати, аще ли же божи-им произволением и по откровению святаго Духа или царскою властию отныне и впредь пустыни да созидаются, и святыя церкви да поставляются по благословению своего епископа в коейждо области. По соборному уложению мелкие пустыни сносити в одну пустыню, в которой чин совершается по бозе, и впредь бы им мочно прожити, или в монастыри старые во общие переместити их, как им мочно жити, а на соблазн в миру бы не скиталися. А те церкви пустынные переносити в монастыри же или на погосты и устроити, как вместимо службе быти, или приделы Ь49"в тех церквей имя"649 учинити по разсуждению6Ъ0. А выставки церкви, где запустели и впредь им не мочно быти, ино бы сносили их на погосты к старым церквам, да приделы в того храма имя устроили чтобы было безгрешно. ОТВЕТ О ИЗБРАНИИ И О ПОСТАВЛЕНИИ АРХИМАРИТОВ И ИГУМЕНОВ ЧЕСТНЫХ МОНАСТЫРЕЙ ПОВЕЛЕВАЮТ СВЯЩЕННАЯ ПРАВИЛА. ГЛАВА 86 Избирати митрополиту и архиепископом и епископом, кое-муждо во своем пределе, архимаритов и игуменов в честныя монастыри по цареву слову и совету, и по священным правилом, ничтоже претворяюще и по прошению о Христе братству коейждо честной обители. И избрав, посылают их ко благочестивому царю. И аще будет богу угоден и царю, и таковый архимарит и игумен по священным правилом да поставлен будет. А избирают их святители и поставляют ни по страсты, ни по любви, ни по мзде, но бога ради по священным правилом, развее проторов церковных уставленных в митрополиях и во архиепископьях, и во епископьях по тем же священным правилом. Такоже и в попы, и во дияконы ставити безо мзды даже и до самого ключаря и прочих причетников. Ст О ПРОТОРЕХ НА ПОСТАВЛЕНИЕ ДНЯ КОН А И ПОПА. ГЛАВА 87 651'0т послания цареградскаго преосвященного652 кир Филофея'6ъ\ Послано на Русь с Дионисием архиепи-скопол!653 суждальским. По мзде не поставляти, а еже на мзде поставление — нечестие порицается явно, и того ради и поставляемыя яже многажды о себе сами исторы сотворя-ют на свещи, на вино и прочия пошлины, и на трапезу. Таковая же не врежается сим, ибо поставление туне бывает, якоже рече Христос: «Туне приясте, туне же и дадите». Ино бо еже взимати мзды, поставления ради, ино же о нужных потребах исторы. И обретаем господа нашего Исуса Христа, ходящу ему во многия домы со ученики своими и достойная восприя-ти его, иже учаще истинному слову и богоразумию и чюдеса многа сотворяюще, приимающа яже от них бываемыя. И сия множицею и любочестием. Егда бо вниде рече в дом Матфея мытаря и сотворити ему учрежение велико, и в дом вшедшу ему Марии, и Марфы тщашеся о мнози службе. И другая многа такова обрящеши. Божественный же апостол Павел от Моисеева закона провидя, да не завяжеши рта волу верхущу. Таже разум божественного писания толкуя — егда о воловех радит рече бог, но нас деля вся глаголет. Такоже 65в'свяще-ние содевающе 655 от церкви да ядят, олтарю служащия J5 со алтарем соделяются'656. Тако и Господь повеле, еже евангелие благовествующим от евангелия жити и прочее.
Популярное: Почему люди поддаются рекламе?: Только не надо искать ответы в качестве или количестве рекламы... Генезис конфликтологии как науки в древней Греции: Для уяснения предыстории конфликтологии существенное значение имеет обращение к античной... Модели организации как закрытой, открытой, частично открытой системы: Закрытая система имеет жесткие фиксированные границы, ее действия относительно независимы... ©2015-2024 megaobuchalka.ru Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. (370)
|
Почему 1285321 студент выбрали МегаОбучалку... Система поиска информации Мобильная версия сайта Удобная навигация Нет шокирующей рекламы |