Мегаобучалка Главная | О нас | Обратная связь


National media policies



2018-07-06 242 Обсуждений (0)
National media policies 0.00 из 5.00 0 оценок




Лекция 7

 

Until 1966, the mass media in Spain worked according to the guidelines imposed by Franco's regime after his victory in the Civil War (1939). The conditions for the development of the media were tightly controlled. From then until the dictator's death in 1975 they were, apparently, more liberal. The transitional period to democracy started in 1975 and this gave way to the formation of the present structures in the mass media.

During the first thirty years of the Francoist dictatorship, the press was subjected to severe previous censorship. In 1966, with the Law of Press and Printing, previous censorship was abolished, but a system of sanctions was imposed which resulted in multiple fines, suspensions and even the closure of the offending publication. The Spanish Constitution in 1978, which recognizes and protects freedom of expression in its Article 20, changed all this.

Article 20 Reads,

The following rights are recognized and protected,

a. the right to freely express and disseminate thoughts, ideas and opinions by word, in writing or by any other means of communication,

c. the right to academic freedom.

The exercise of these rights may not be restricted by any form of prior censorship.

 

На испанском рынке 6 различных групп:

1) Telefonica и Prisa – национальные издательства. Telefonica доминирует в области телекоммуникаций. Prisa – многолика.

2) Бертельсманн и Пирсон (Великобритания).

3) Испанские издательства, склоняющиеся к мультимедийной сфере. Планета – книжная продукция, Коррео – региональная пресса, Зета – газеты+журналы+книги, Пренса Эспаньола – национальные газеты.

4) Испанские экономические компании, чья д-сть связана с инфрастр-рой СМИ – Эндеса, Юнион Феноса, Ибердрола и др.

5) Иностранные инвесторы. Немецкий Кирх владеет 22,5% акций телевизионного канала Телесинко, Медиасет владеет также Телесинко.

6) СМИ семейного характера. Под контролем Пренса Иберика – более десятка региональных и провинциальных газет.

 

There is a tendency towards concentration of ownership and production in the Spanish newspaper industry: Only 20 newspapers control about 70 per cent of the total newspaper circulation and about 60 per cent of all these newspapers are owned by regional daily press groups such as Prensa Ibérica; or by foreign capital such as Recoletos (owned by Pearson); or by the three Spanish media groups: Prisa, Correo and Zeta.

 

The Daily Press

The most negative aspect of the Spanish system of communications is the low circulation НИЗКИЙ ТИРАЖ of the daily press. In Spain, in spite of the fact that only some 100 daily newspapers are sold per thousand inhabitants, 25 per cent of the country's citizens read the daily press. Причина – культура Испании скорее относится к устной, чем к письменной, восприятие аудиовизуальных СМИ для испанцев привычнее. На протяжении всей своей истории испанская пресса являлась инструментом пропаганды правящей верхушки и не учитывала интересы и потребности аудитории вплоть до принятия испанской Конституции 1978 года. Потому неудивительно, что по данным на 80-е годы более половины испанцев никогда не читали газет. С 99 по 07 доля потребления ежедневных газет возросла с 35,2 до 41,3% по отношению к общему числу населения страны, доля потребления аудиовизуальных СМИ осталась на прежнем уровне. Пользователи Интернета: 99 – 2,9%; 07 – 25%.

3 крупные ежедневные газеты – Эль Паис (страна), АБС (ABC) и Эль Мундо (мир), которые, как и весь рынок печатной прессы, являются частными.

Эль Паис принадлежит группе Приса. По данным на 07 год, число ежедневных читателей – 2 182 000 человек. Общее число читателей ежедневных изданий в день составляет 15 669 000 человек. Речь идет о проблеме экономического выживания традиционных СМИ на рынке.

Первый номер Эль Паис вышел 4 мая 1976 года в момент перехода Испании на демократический режим правления.

Чтобы решить экономические проблемы, некоторые национальные газеты действуют по разработанной в 1980-е годы стратегии: пытаются увеличить продажи за счет регионов, издавая специальные региональные издания в автономных провинциях, опираясь на понимание того, что люди предпочитают знать то, что рядом.

Эль Паис издает свои региональные варианты в десяти из 17 провинций, включая бакскую версию.

Еще одна тенденция – это новое отношение и особое внимание к дизайну. Многие качественные издания перешли на таблоидный формат в связи со стремлением уменьшить расходы на печать. Эль Паис тоже так сделала, а уикэндовские издания выходят со множеством тематических вкладок, максимально ясно структурированы и предлагают своей аудитории неофициальный стиль подачи информации.

Отдельный метод привлечения аудитории и большого кол-ва групп населения – выпуск тематических приложений. Воскресный номер Эль Паис состоит из приложений Воскресенье, Дела, Маленькая страна. К изданию предлагается полноцветный журнал Эль Паис Семаналь о тенденциях современности и моде. Субботние выпуски включают приложение Бабелия – посвящено литературе, философии, искусству, а также приложение Эль Бьяхеро – путешествиях и авто.

Эль Паис Семаналь отличается серьезным подходом к тексту и фото, рассказывает и комментирует события недели, публикует интервью с ключевыми лицами событий прошедшей недели, аналитические репортажи, авторские материалы в области моды, дизайна, кулинарии и красоты.

Испанские газеты осваивают инет и предлагают новые способы создания и подачи контента.

1) Все газеты вышли в инет и создали официальные версии изданий.

2) Разные стратегии. В 2006 году Эль Паис приступила к изданию нового продукта, который выходит по чт, - «Эль Паис 3» в двух вариантах – печатном и сетевом. Печатная версия распространяется по чт вместе с основным блоком газеты. Эль Паис осуществляет поддержку качественного культурного продукта в виде кинофильмов, произведений лит-ры, энциклопедий, музыки и документальных коллекций. Эль Паис.эс стала первым инет-изданием в мире, которая начала публиковать бесплатную газеты, обновляющуюся постоянно. 24 Орас = 24 часа. Это динамическая газета, которая представляет ленты новостей. Сайт газеты Эль Паис использует все возможности, предлагая читателям видеоролики на интересные темы, больше рубрик, чем в печатной версии, блоги, подписку на новости, общение с журами и пр.

 

In Spain, some 155 dailies exist, the majority of which are local or regional.

Within the daily press, the sports newspapers stand out for their very high readership. Among the ten most widely sold dailies, two papers are exclusively dedicated to sports, AS and MARCA. Another type of newspaper which has experienced an extraordinary success in the last few years is the economic journal. The economic daily newspapers are published, essentially, in Madrid and Barcelona. In 1999, the most important titles, Expansión and Cinco Días, sell 59,000 and 28,000 copies per issue respectively.

The greatest problem confronting Spain's daily press over the past years has been its technological reconversion, which was successfully surmounted by the majority of newspapers, thanks to, in great part, the financial support of the Administration that has helped to subsidize them. The next step to be negociated is their internationalization.

Most newspapers are published in Spanish. Only six of them are in Catalan and one in Basque, and a few more are bilingual, Catalan/Spanish, Galician/Spanish and Basque/Spanish. The circulation rate of these newspapers is very low.

Radio

The ownership of the audiovisual companies operating television channels and radio stations is public and private.

In Spain, radio is considered a very influential medium, owing to its very large audience, much greater than in any other European nation. The radio audience is approximately of 17 million listeners, a figure that has remained stable during the last two years (1994 and 1993).

However, Spanish radio bradcasting went through a very difficult situation throughout many years, as a consequence of the political control of the medium by the previous regime. Although the first stations began to operate in 1924, the medium was not widely listened to until the middle of the 1930's.

The outbreak of the Civil War paralysed the development of the radio, which was being subjected to severe restriction from then on. Since 1939, news broadcasts were prohibited, as this activity was the exclusive right of the network RADIO NACIONAL DE ESPAÑA, directly controlled by the Government. Only groups close to the regime were given licenses, and in 1960 all radio stations were legally required to broadcast simultaneously the news programmes of RADIO NACIONAL DE ESPAÑA.

The promulgation of the Decree ПРОВОЗГЛАШЕНИЕ of Informative Liberty in 1977 and the concession РАЗРЕШЕНИЕ of new licenses for FM stations, between 1979 and 1981, were two decisive events of that period.

With respect to public radio, the two great public networks, Radio Nacional de España and Radio Cadena Española, merged in 1988. With the union of these two, the resulting network, also called Radio Nacional de España, became the biggest medium, with regard to budget, number of stations and personnel.

The SER network (Sociedad Española de Radiodifusión) ranks first in terms of listeners. It controls four different networks, the SER, a news networks par excellence; the 40 Principales or a hit parade, devoted exclusively to popular music and its stars; Cadena M 80 which is aimed at a more adult public between 25 and 40 years of age; and Cadena Dial a round the clock station broadcasting exclusively Spanish music.

The COPE (Cadena de Ondas Populares) is the second largest system of private stations.

There are about 500 local public radio stations (called radios municipales) depending on municipal councils.

In 1991, the following were bradcasting: Catalunya Radio, Canal Sur, Eusko Irratia, Onda Madrid, Radio Galega, Onda Regional de Murcia and Canal Nou in the Valencian Community, some of these with several stations.

There are also private radio networks, some of them owned by a media group:

· SER (SER and Antena 3 Radio became Unión Radio, in 1993) is the most important private radio company, 80 per cent owned by the most important Spanish media Group, PRISA, and 20 per cent by Grupo Godó, publisher of an important regional newspaper, La Vanguardia. SER has: SER-conventional, nucleus of the commercial activity of the SER; 40 Principals, centred on pop-rock music and absolute audience leader in 'fórmula radio' in Spain; Cadena Dial, centred on music in Spanish; M-80, 'fórmula radio with emissions of well-known music; Radio Olé, broadcasts Spanish music; and Sinfo Radio, started in May 1994, which combines specialised music (classical, jazz, etc.) with news. SER is almost always the leading network in audience shares and broadcasts in AM and FM.

· Onda Cero Radio broadcasts in AM and FM. It is owned by Telefónica, the most important Spanish communication/telecommunications group. In the last two years this network has received new licences to broadcast.

· COPE broadcasts in AM and FM, either associated or their own. COPE broadcasts fórmula radio and conventional radio. The Catholic Church is the main owner of this network.

Television.

Almost 89 per cent of Spaniards over 14 years of age have declared that they watch television every day. 5,3 per cent affirm that they watch videos every day.

In 1965, a second television channel began to function, which also belonged to RADIO TELEVISIÓN ESPAÑOLA, (RTVE).

The present structure of the public television system dates from 1980, the date of the promulgation РАЗВИТИЕ of the Radio and Television Statute ЗАКОН, which established diverse groups for control of the medium on behalf of Parliament. An Administrative Council was created at that time, directly designated by the Congress and the Senate as well as the Parliamentary Control Commisssion for RTVE.

Испанская корпорация RTVE определяет себя как "принадлежащая государству коммерческая компания с особым автономным статусом". Фактически, она представляет собой акционерное общество, чей акционерный капитал полностью является государственным. Управлением занимается административный совет, члены которого избираются парламентом Испании.

Единственной страной в Европейском Союзе, чьи граждане не платят налогов на общественное телевидение, является Испания.

The RTVE's two channels are called TVE 1 and TVE 2. The first is directed to a general public, offering uninterrupted programming from early morning to late night and has the largest audience. TVE 2 has a flexible programming, which lends special attention to sports broadcasts and live broadcast of important cultural events.

In Catalunya there are two autonomic channels, TV3 and CANAL 33, both broadcasting exclusively in the Catalan language.

TVG is the autonomous channel of Galicia, also dependent on the Government of this Community. It broadcast in the Galician language and it is viewed by 700,000 people.

Other regional channels have also started to broadcast, for example: CANAL SUR in Andalucia with 2.1 million viewers in 1993, TV MADRID with 1.2 million viewers and CANAL 9, in Valencia which boasts 1.2 million spectators.

The different regional stations are coordinated through FORTA, (Federation of Autonomic Radio and Television Entities).

Телеканал 24 часа – государственный.

Телесинко – испанский частный канал, принадлежит Медиасет.

In 1989 three private national television channels started to broadcast through a terrestrial network. Antena 3, Tele5 and Canal + (a subscription TV channel). These television channels have among their main shareholders the following communication groups:

· Tele 5 has changed its ownership and its management in 1996 and 1997. The ownership now is: 40 per cent by Mediaset (Grupo Fininvest); 25 per cent by Telefuturo (Grupo Kirch); 25 per cent by the Spanish media Group, Correo; and 10 per cent by Editorial Planeta.

· Antena 3 has changed its ownership, essentially in 1992 and 1997, as well as its management. It has the following shareholders: Telefónica (46.92 per cent), Banco Central Hispano (12.8 per cent), Banco de Santander, (10.4 per cent), (both banks are integrated in 1999), New York Bank (11.8 per cent), Recoletos Editorial group (10 per cent), and others (8.06 per cent).

· Canal + has as its main shareholders the French concerns Canal+ and Sogecable (owned by Prisa, the Spanish media group publisher of daily newspapers El Pais, As and Cinco Días, books; radio networks; audiovisual production and also invests in foreign press, among other business). Each of them has a 25 per cent of the total capital. Other shareholders are: the Spanish banks, BBVA and Grupo March (15.79 per cent each); Eventos, (7.89 per cent); and the Spanish banks, Caja Madrid and Bankinter, (5.26 per cent each).

In 1997 the two digital satellite platforms began operations: Canal Satélite Digital (CSD) and Vía Digital. CSD has as main shareholders Sogecable (owned by Prisa and French Canal +) with 83 per cent of the capital. Other shareholders are: Warner Bros. International Television (Owned by the Group Time Warner Entertaiment), with 10 per cent, Proarsa, which owns four per cent and Antena 3 TV, with 2.5 per cent.

Vía Digital is owned by Telefónica (48.63 per cent), Strategic Money Management, (15.99 per cent), the Mexican group Televisa (10 per cent), the North-American group Direct TV, (6.9 per cent), the Spanish press group Recoletos, (5 per cent), Mediapark, (5 per cent), and the regional public televisions TV3, (5 per cent), Canal 9, (1.11 per cent), Telemadrid, (0.95 per cent), and TVG (0.56 per cent), and the Japanese group Itochu, (0.95 per cent).

CSD and Vía Digital have a basic offer with thematic channels (cinema, sports, documentaries, 24 hours information, animation, music, etc.) and a pay-per-view offer of football and films.

There are no radio or TV license fees. The public and private companies base their income on advertising (except RNE). However, public broadcasting corporations can receive funds from the State and CCAA, because they do not receive enough income from advertising to finance themselves.

Сентябрь 2012.

Общественное телевидение Испании впервые за шесть лет покажет в прямом эфире корриду, после того как премьер-министр Мариано Рахой отменил действовавший запрет.

Бой с быками, который состоится в городе Вальядолид в среду на северо-западе страны, будет транслироваться по каналу Television Espanola (TVE) – общественный.

Предыдущее правительство социалистов отменило прямые трансляции корриды, из-за их высокой стоимости и показа в "детское время".

В Испании все громче звучат выступления против корриды, а Каталония в январе 2012 запретила их проведение.

Местные парламентарии первыми в стране проголосовали за запрет, после того как 180 тысяч жителей региона подписали соответствующую петицию.

Но бои быков по-прежнему разрешены в других районах Испании, за исключением Канарских островов, где запрет действует с 1991 года.

Сторонники корриды, в число которых входит Рахой, утверждают, что эта традиция является искусством и неразрывно связана с историей Испании.

Считается, что бои зародились 4 тысячи лет назад и стали популярными благодаря древним римлянам.

Когда право-центристская Народная партия пришла к власти в декабре, она утвердила новое руководство основной государственной телевещательной компании. Это дало возможность вернуть бои быков в эфир общественного телевидения.

 

National media policies

The activity of the press is free, only subject to legislation protecting honor and individual privacy, the Penal Code СИСТЕМА НАКАЗАНИЙ/ШТРАФОВ, as well as the respect of the Constitution. However, the participation of press companies in conventional radio and television is regulated in order to guarantee the plurality of these two media and to avoid monopolisation. However, in 1998, this limit to the ownership in terrestrial television has increased from 25 per cent to 49 per cent by law. There is no limit for investments in digital television. In 1986, the ban on foreign capital in Spanish press was lifted ОТМЕНЕН.



2018-07-06 242 Обсуждений (0)
National media policies 0.00 из 5.00 0 оценок









Обсуждение в статье: National media policies

Обсуждений еще не было, будьте первым... ↓↓↓

Отправить сообщение

Популярное:
Почему двоичная система счисления так распространена?: Каждая цифра должна быть как-то представлена на физическом носителе...
Модели организации как закрытой, открытой, частично открытой системы: Закрытая система имеет жесткие фиксированные границы, ее действия относительно независимы...
Почему человек чувствует себя несчастным?: Для начала определим, что такое несчастье. Несчастьем мы будем считать психологическое состояние...



©2015-2024 megaobuchalka.ru Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. (242)

Почему 1285321 студент выбрали МегаОбучалку...

Система поиска информации

Мобильная версия сайта

Удобная навигация

Нет шокирующей рекламы



(0.009 сек.)