Мегаобучалка Главная | О нас | Обратная связь


Лексический минимум к тексту А



2019-08-13 2673 Обсуждений (0)
Лексический минимум к тексту А 4.67 из 5.00 3 оценки




Предисловие

 

Настоящее учебное пособие предназначено для студентов 1— Q курсов всех факультетов с.-х. вузов, кроме зооинженерного и экономического. Цель пособия — заложить основы навыков чте­ния специальной сельскохозяйственной литературы.

Учебное пособие состоит из 3 частей. Первые 2 части вклю­чают тексты и разработки к ним, 3-я -— содержит грамматиче­ский справочник и терминологический словарь, в который вошли термины, отсутствующие в англо-русском словаре на 20000 слов.

Каждый урок рассчитан на два занятия и расчленен на мате­риал для самостоятельной и для аудиторной работы.

Урок имеет следующую структуру:

I. Задание на дом № 1 включает проработку соответствую­щего раздела грамматики, предтекстовые упражнения на знако­мой лексике, перевод текста А и лабораторную работу № 1.

II.Аудиторная работа включает упражнения на новый грам­матический и лексический материал и контроль чтения и перево­да текста А.

Ш. Задание на дом № 2 включает в основном упражнения по закреплению новой лексики и лабораторную работу № 2. В упраж­нении на перевод с русского раздел "а" предназначен для начина­ющих групп, раздел "б" — средних и продолжающих. Для сред­них и продолжающих групп в это задание следует включить пере­сказ текста А.

IV. Аудиторная работа включает задания по смысловой обработке текста А и текст В с упражнениями для работы без словаря.

В Грамматическом справочнике обобщаются некоторые раз­делы пройденного ранее материала (временные формы в действи­тельном и страдательном залоге, причастия). При изложении но­вого грамматического материала после каждой темы следует за­дание на первичное осмысление в виде тренировочного упражне­ния. Все задания снабжены ключами для самоконтроля, которые помещены в конце грамматического справочника. В Граммати­ческом справочнике дается список наиболее употребительных словообразовательных элементов, а также таблица нестандарт­ных глаголов, встречающихся в пособии.

 

 

3

LESSON 1

ГРАММАТИКА И ЛЕКСИКА:

1. Повторение временных форм глагола.

2. Существительное в функции определения.

3. Оборот to bet + of + существительное.

4. Значения some, the same.

5. Парные союзы either ... or, both ... and.

 

Задание на дом № 1

I. Проработайте в разделе "Грамматика и словообразование"
§ 1,3,4.

II. Определите время и залог сказуемого. Переведите предложения на русский язык (устно):

1. Many new houses have been built in this city.

2. The farmers are working in the field.

3. After my lessons I usually work in the reading room.

4. My friend will go to Leningrad in spring.

5. They have translated the text.

6.  I read this book last year.

7. My friend lives not far from the Academy.

8. We have finished our work.

9. When did he come from Vladivostok?

10. The students of our group go to the collective farm every sum-
mer.

11. This book was published some years ago.

12.When entered the room some students were sitting at the tables and reading.

13.Some interesting books on biology are translated from English into Russian.

14.A new film will be discussed in our club next week.

15.He has done the work well.

 

Ш. а) Определите по суффиксам, к какой части речи относят­ся следующие интернациональные слова, и дайте их русские экви­валенты (устно):

1)tradition, traditional, traditionally;

2)nature, natural, naturally, naturalist;

3)experiment, experimental, experimentally;

 

4

4) popularity, popularly, popularization;

5) region, regional, regionally;

6) geography, geographical.

б) Дайте словарную форму следующих слов: smallest, harves­ted, higher, developing, economically. IV. Переведите текст А (устно).

 

Text A

CROP PRODUCTION

Crops are plants which have been carefully selected and developed by man. They produce food for people and animals. In all countries of the world crop production has been and will always be an important branch of economy.

There are different practices of crop cultivation on farms, and it depends on many factors in-what way1 the crop should be grown and harvested. But the aim is always the same: to produce high yields of farm crops as economically as possible. This is of great importance nowadays, as the world population is constantly growing at a rapid rate2. Agriculturists of all countries must solve the problem how to provide the increasing supplies of high quality food for people.

Food production can be raised in two ways: either bycultivation of new lands or by the increase in yields on the same agricultural area. In traditional agriculture the first way was more popular. Nowadays yield increases are mostly obtained by introduction of new and improved varieties, by better use of fertilizers, better control of pests and disea­ses, chemical weed control. Yields may also be increased by applicati­on of unproved cultural practices, irrigation and drainage, by rapid im­provements in mechanization of such operations as seedbed preparati­on, planting, harvesting, and storage. In some cases a combination of these factors is necessary.

These methods of yield increases have been developed both from the achievements of natural and biological sciences and from practical experience and experiments.

 

 

5

Пояснения к тесту

1) in what way — как, каким образом;

2) at a rapid rate — быстрыми темпами.

 

Запомните

some — какой-то, несколько

the same — тот же самый

Лексический минимум к тесту А

argiculture, crop, to grow, to harvest, farm, land, yield, plant, plan­ting, food, cultivation, practice, cultural practice, variety, to develop, to depend (on), to increase, to improve, quality, to produce, to provide, different, some, the same, either ... or, both ... and, as ... as.

 

АУДИТОРНАЯ РАБОТА

V. Выборочная проверка упражнений из задания на дом № 1.

VI. Назовите номера предложений, в которых сказуемое употреблено в страдательном залоге (устно):

1. Next year the collective farm "Zarya" will produce more high quality food products.

2. Last year our biologists produced some improved crop varieties which are of great importance for agriculture.

3. In this area higher yields are produced by application of impro­ved irrigation practices.

4. Next year more fertilizers will be produced in our country.

5. Our farm produces food products of high quality;

6. Some new chemicals for control of pests have been produced.

7. Many years ago higher yields were produced by cultivation of new lands.

8. Our industry has produced farm machinery for mechanization of different agricultural processes.

9. New machines for drainage are being produced in many count­ries.

VII. Укажите номера предложений, в которых действие относится:

 

6

а) к настоящему моменту, б) к прошлому, в) к будущему. Пе­реведите предложения (устно).

1. Many improved crop varieties have been developed in our
country.

2. This variety was developed some years ago.

3. Our agronomist is working at a very important problem.

4. Yields are often increased by application of fertilizers.

5. Many years ago higher yields were mostly obtained by cultivation of new agricultural areas.

6. We shall begin a new experiment on our farm next month.

7. Different methods of yield increases are used in agriculture.

8. These areas will be irrigated next week.

9. We do not use drainage in this area.

 

10.Last spring farmers used more fertilizers than this year.

11.We have greatly raised food production in our area.

12.Intensive methods of crop growing are being developed now.

13.Agriculture supplies people with food products.

14.Crops may be grown by different methods.

15.Not all operations of crop cultivation have been mechanized.

16. There are many problems in agriculture which should be
solved.

17. Achievements of biology are used on many farms.

18. New methods of weed control have been used on this farm, and
good results have been obtained.

VIII. Найдите в тексте предложение, в котором говорится о
двух способах повышения урожаев.

IX. Контроль чтения и перевода текста А.

Задание на дом № 2

X. Переведите следующие предложения, содержащие оборот
to be + of + существительное (устно).

1. This method of crop selection is of great interest.

2. Fertilizers are of great value in such areas. 3. The increase in
food production is of great importance for all countries. 4. This farm
machine is of great use on our farm.

XI. В следующих предложениях вместо пропусков употребите
as ... as, both ... and, either ... or, such as, as (устно). Переведите
предложения.

 

7

1. ... practical experience ... the results of experiments are very
important for the development of agricultural science. 2. Yields may be
increased ... by cultivation of new areas... by more intensive use of the
same land. 3. It is important to increase the supplies of food products in
our country... rapidly ...possible. 4. You must use... chemical... biological weed control. 5. This area was irrigated ... often ... it was necessary. 6. In this area combination of... cultural practices... introduction
of improved varieties, application of fertilizers, and irrigation has been
used. 7. These crops should be cultivated in this area ... they are used
as food for animals on many farms.

XII. Переведите на английский язык (письменно):

а) 1. Выращивание с.-х. культур — важная отрасль экономики.

2. С.-х. культуры используются как пища для человека и животных. 3. Урожаи с.-х. культур должны быть выше. 4. В прошлом урожаи повышались путем возделывания новых земель.
5. Сейчас урожаи повышаются путем более интенсивного использования с.-х. площадей. 6. Для повышения урожаев используются
достижения естественных наук и биологии. 7. Многие с.-х. операции уже механизированы, многие будут механизированы в ближайшие годы.

б) 1. Выращивание с.-х. культур — важная отрасль экономики, так как эти культуры дают пищу для человека и животных.

2. В настоящее время население во всем мире увеличивается.

3. С. х. должно обеспечивать всех людей высококачественными продуктами питания. 4. Цель работников с. х. всех стран одна и та же — повышать урожай с.-х. культур. 5. Урожаи могут быть по­вышены либо путем возделывания новых с.-х. площадей, либо путем более интенсивного использования земли. 6. В настоящее время более популярен второй путь. 7. Внедрение улучшенных сортов, использование удобрений, борьба с сорняками и вредите­лями имеют большое значение для повышения урожаев. 8. Мно­гие с.-х. операции механизированы. 9. Использование достижений биологической науки является важным фактором в повышении урожаев с.-х. культур.

XIII. Ответьте на следующие вопросы к тексту А (устно).

1. Why is crop production important for man? 2. What is the most important aim of all agriculturists now? 3. How can crop production be increased? 4. In what way are higher yields obtained nowadays? 5. Is the development of natural sciences important for agriculture?

XIV.     Выполните лабораторную работу № 2.

 

 

8

АУДИТОРНАЯ РАБОТА

XV. Проверка домашнего задания.

XVI. Назовите номера предложений, в которых вместо про-
пуска нужно употребить some.

1. Our agronomist has developed ... new crop varieties.

2. The increase in yield has been obtained by the ... methods as last
year. 3.... harvest operations are not mechanized on our farm. Irrigation is of great importance in... areas. 5. Agriculturists of different countries may have the ... problems. 6. The world population is not the ...
now as it was ten years ago. 7. Drainage is not necessary on ... farms.
8.... fertilizers may greatly increase the yields.

XVII.    Переведите следующие группы слов, содержащие существительное в функции определения (устно):

plant organism, animal products, food supplies, crop variety, weed control methods, drainage and irrigation practices, crop production fac­tor, high quality food products, world population increase.

XVIII. Найдите в следующих предложениях русские эквива­ленты английских слов:

experiment, to plant, to develop, problem, experience, practice, plant cultivation, increase, to increase, control.

1. У нас большой опыт в выращивании этой культуры. 2. В сельском хозяйстве используются химические и биологичес­кие методы борьбы с вредителями растений. 3. Возделывание улучшенных сортов — одна из важных задач нашего сельского хозяйства.

4. Последний опыт по выведению нового сорта этой культуры дал положительные результаты. 5. Увеличение урожая было до­стигнуто благодаря применению новых приемов выращивания данной культуры. 6. Очень важно посеять пшеницу вовремя.

7. Это растение требует много влаги. 8. В этом году нам уда­лось значительно повысить урожай зерновых.

XIX.Перечислите по-английски все известные вам способы повышения урожаев, используемые в настоящее время (устно).

XX. Прочтите текст В, не пользуясь словарем. Определите значение выделенных слов по их сходству с соответствующими словами в русском языке и по контексту.

 

9

Text В

 

CROP VARIETIES

Crop production depends on different factors. Many of them can­not be controlled by man, but some of them can.

One of the important factors of high crop production depending on the fanner is selection of the best varieties. The most popular varieti­es for the area are those which produce high yields of high quality product. These varieties should also be resistant to pest and diseases which are often a problem in many regions.

Information on the most important crops grown in the area may be obtained from regional experiment stations. They inform farm ag­ronomists about yields, quality, disease resistance and other characte­ristics of different varieties. On the base of such information the agro­nomists select the varieties for their farms.

But as it is not possible to select ideal varieties, much work is done on their improvement. The aim of such improvement is development of a variety with combination of all the necessary characteristics.

XXI. Исходя из содержания текста В, скажите (по-русски), какие основные свойства сельскохозяйственных культур следует учитывать при отборе сортов для выращивания.

XXII.Сформулируйте кратко (по-русски) основную идею тек­ста В.

LESSON 2

ГРАММАТИКА И ЛЕКСИКА:

1. Повторение временных форм глагола.

2. Особые случаи употребления и перевода пассивного залога.

3. Степени сравнения прилагательных и наречий (повторение).

4. Значения as; сочетания с as.

5. Значения most.

Задание на дом № 1

I. Повторите в разделе "Грамматика и словообразование"

§1,2.

II. Переведите предложения, обращая внимание на залог сказуемого (устно):

 

10

1. Our collective farm has been given some new crop varieties. 2. The agronomist was asked about the methods of weed control which are used on the farm. 3. The biologist will be shown the results of our experiments. 4. Many important problems are being solved by agricul­turists of different countries. 5. Last week our farm was visited by a group of specialists in plant diseases.

III. Употребите глагол, заключенный в скобки, в соответствующей форме (письменно):

1. Nowadays crop production (to increase) mostly by the use of improved cultural practices. 2. This plant (to grow) well on our farm. 3. On this collective farm all crops (to plant) and (to harvest) by farm machines. 4. Agriculturists of all countries (to work) much at the deve­lopment of improved crop varieties. 5. High yields (to obtain) last sum­mer. 6. Next year more food products (to produce). 7. Farms of our area (to raise) the yield of the most important food crops.

8. Many new achievements of biology (to use) in agriculture.

IV. Образуйте степени сравнения от следующих прилагательных (устно):

warm, favourable, small, necessary, good, little.

V. Определите по суффиксам, к какой части речи относятся
следующие слова:

environmental, condition, relatively, development, respiration, erosi­on, environment, useful, uniformly, importance, chemist, evolution, spe­cial, productive, culture, selection, combination, warmer, practical, mec­hanization, botanist, irrigation, temperature, favourable, growth.

VI. Переведите текст А (устно).

                                Text A

CROP PLANTS AND ENVIRONMENT

 

The conditions in which an organism lives are known as environ­ment.

All plants require favourable environmental conditions for their bet­ter growth and development. Crops that are not well adapted to the region where they are cultivated will not produce high yields.

In crop selection climates the most important environmental factor. The crops which grow best under relatively cool or moderate conditi­ons1 include wheat, oats, barley, rye, potatoes, sugar beets, red clover,

 

11

and many grasses. Com, cotton, sorghum, rice, soybeans do best2 un­der warmer conditions.

Crops also differ in the length of the growing season required for the optimum development. A frost-free period3 less than 125 days is unfavourable for most crops.

Another factor influencing the growth of plants is humidity, that is why4 the average annual rainfall is a very essential characteristic of an area.

Light is necessary for photosynthesis — the process by which plant food is manufactured. Life processes of many plants are influenced by the relative length of day and nigth. Long-day plants require long days for their better growth, while short-day plants produce flowers and fru­it: when the days are short. Most small grains belong to the group of long-day crops, among short-day crops are com, sorghum, rice, millet, and soybeans. There are also crops which are not affected by the length of day, these are cotton, sunflower, and buckwheat.

Air is an important environmental factor, too. It supplies carbon dioxide for plant growth and oxygen for respiration as well as for che­mical and biological processes in the soil.

 

Пояснение к тексту

1) under conditions — при условиях, в условиях;

2) do well (better, best) — растут хорошо (лучше, лучше всего);

3) a frost-free period — безморозный период;

4) that is why — поэтому, вот почему.     

Запомните

most, most of (перед сущ.),— большинство most (перед прилагат.) — наиболее, самый

 

Лексический минимум к тексту А

barley, corn, cotton, oats, potatoes, red clover, lye, wheat, sugar beets, small grains, grass, area, soil, climate, air, light, growth, growing season, humidity, environment, conditions, under conditions, to require, to influence, to supply, favourable, development, average, to affect, most, as, as well as.

 

12

АУДИТОРНАЯ РАБОТА

VII. Выборочная проверка упражнений из домашнего задания
№ 1.

VIII. Определите время и залог сказуемого, переведите сле-
дующие незаконченные предложения (устно):

1. They have planted ... 2. It is planted ... . 3. We are planting ... .

4. It has been planted .... 5. They were planted .... 6. It was planted ...7. They will plant... . 8. They plant... . 9. They will be planted ... .
10. They are planted ... . 11. We planted ... . 12. He plants ... .

IX. Переведите предложения со сказуемым в страдательном
залоге (устно):

1. The growth of plants is greatly influenced by environmental con­ditions. 2. The seedbed preparation was followed by planting the crop. 3. The growth of cotton is badly affected by low temperature, 4. The development of some crops is not influenced by the length of the day.

5. This area was given good cultivation. 6. More intensive use of land
will be followed by an increase in food production. 7. The development
of this crop is highly favoured by rainfall.

X. Употребите прилагательное или наречие, заключенное в
скобки, в соответствующей форме (устно):

1. Cora requires (warm) climatic conditions than wheat. 2. Climate is the (important) environmental factor of all. 3. The growing season of this crop is (short) than that of com. 4. Cotton requires (little) rainfall than many other crops. 5. To-day is the (short) day in the year. 6. Envi­ronmental conditions of this area are (favourable) for the growth of potatoes than for small grains. 7. If you use fertilizers you will obtain (high) yields. 8. It is the (good) soil for oats.

XI. Назовите номера предложений, в которых most эквивалентно русскому большинство.

1. Crops produce maximum yields under the most favourable con­ditions. 2. Most grasses are used as food for animals. 3. Irrigation is applied on most farms of this region. 4. The increase of food production is one of the most important problems of our days. 5. Most small grains require much light for their growth.

XII. Контроль чтения и перевода текста А.

 

 

13

Задание на дом № 2

XIII.      Переведите предложения, обращая внимание на различные значения as и сочетаний с ним (устно):

1. Wheat as well as barley and rye grows best under cool climatic conditions. 2. Many crops are used as food for man and animals. 3. Some crops such as corn, cotton and soybeans require high temperatu­re for good growth. 4. Air is required by plants as it supplies oxygen and carbon dioxide. 5. Improved cultivation practices are used on our farm and on other farms of our region as well. 6. Climate is as important for plant growth as soil.

XIV.     Вместо пропусков употребите слова из текста А в соответствующей форме.

1. Environmental ... arc a very important factor for good plant growth. 2. Soil humidity is influenced by the average annual.... 3. Most small grains ... to long-day crops. 4. Such crops as ... , and ... do not require high temperature. 5. Plants obtain oxygen and carbon dioxide from the .... 6. The growth of cotton is not... by the length of the day. 7. Many grasses ... cool climate for their development. 8. Cotton ... best under warm climatic conditions. 9. Different crops require the ... ... of different length. 10. Crops should be well ... to environmental conditions.

XV.       Переведите на английский язык (письменно):

а) 1. На рост растений влияют условия окружающей среды. 2.
Растения хорошо развиваются в благоприятных условиях. 3. Климат является важнейшим фактором окружающей среды. 4. Почва, свет и воздух также важные факторы окружающей среды, которые влияют на развитие растений. 5. Растения не могут хорошо
расти в неблагоприятных условиях.

б) 1. Окружающая среда — это условия, в которых растения
развиваются. 2. С.-х. культуры растут хорошо, если они приспособились к окружающей среде. 3. Одним из важнейших факторов
окружающей среды является климат. 4. Некоторые растения требуют более теплых климатических условий, другие растут лучше
в прохладном климате. 5. Пшеница, рожь, овес, ячмень, свекла,
картофель растут лучше в прохладных климатических условиях.
6. Кукуруза, рис, соя и хлопок требуют более теплых условий. 7.
Почва, свет и воздух также являются важными факторами окружающей среды. 8. Влажность почвы зависит от среднегодовых
осадков. 9. Свет влияет на важные процессы в жизни растений.

10. Растения не развиваются в неблагоприятных условиях окру­жающей среды.

XVI. Выполните лабораторную работу № 2.

 

14

АУДИТОРНАЯ РАБОТА

XVII. Проверка домашнего задания.

XVIII.   Расположите вопросы в таком порядке, чтобы они слу-
жили планом к тексту А, и ответьте на них (устно).

1. Why is air necessary for plants? 2. What is environment? 3. What environmental conditions are favourable for plants? 4. Which environmental factors are important for plant growth? 5. Do all crops require much light for their growth? 6. What crops develop under cool climatic conditions? 7. What crops require warmer climate?

XIX.Назовите (по-английски) факторы окружающей среды, влияющие на рост растений.

XX. Прочтите текст В. не пользуясь словарем. Определите значение выделенных слов по их сходству с соответствующими словами в русском языке или по контексту.

Text В

PLANTS IN ECOSYSTEM

Ecosystem is the smallest unit (единица) in nature that can live independently. It includes all plants, all animals, and the non-living part of the environment, such as soil and climatic factors of a natural geog­raphic area.

Plant is always part of an ecosystem. Different parts of a natural ecosystem should be always in balance. This natural balance must not be destroyed by man.

The environments is constantly developing, this process is known as evolution. In the process of evolution new plant varieties may be developed.

However, natural evolution is a very long process. Nowadays ag­riculturists of all countries have their programme of plant improvement. Under this programme the evolution of crop varieties may not require more than some years.

 

 

15

As a result some new varieties well adapted to the environmental conditions will be developed, and crop production in the area will be higher.

XXI. Исходя из содержания текста В, скажите по-русски, по-
чему при наличии процесса естественной эволюции растительно-
го мира существует необходимость в улучшении растений чело-
веком.

XXII. Определите, какие предложения не соответствуют со-
держанию текста В. Исправьте их (устно):

1. Natural evolution is the most important way of crop improve­ment. 2. Ecosystem includes both living and non-living parts of the en­vironment. 3. Crop production is not influenced by evolution of the en­vironment.

LESSON 3

ГРАММАТИКА И ЛЕКСИКА:

1. Повторение причастий I и II,

2. Причастие II в постпозиции.

3. Значения one.

4. Слова-заместители существительного.

Задание на дом № 1

I. Проработайте в разделе "Грамматика и словообразование" § 5, 6, 7.

II.Дайте словарную форму следующих слов и определите их значения по словарю (устно):

classified; drier, dried, applied, easily; earliest, multiplies. Ш. Образуйте причастия I и II и переведите их (устно):

а) от стандартных глаголов:

to develop, to produce, to supply, to harvest, to obtain, to increase, to improve;

б) от нестандартных глаголов:
to grow, to know.

IV. Переведите следующие предложения, содержащие: а) при­частие в постпозиции, б) причастные обороты (устно):

а) 1. The quality of the grain harvested is high. 2. The quality of the grain depends on the method of harvest used. 3. The yield of all the farm crops grown has increased. 4. They spoke about the yield obtai­ned;

 

16

b) 1. Some of the crops requiring cool conditions for their growth are wheat, lye and potatoes. 2. The growing period required by winter wheat is about 300 days. 3. There are many factors influencing crop growth and development. 4. Plants cultivated by man are known as farm crops. 5. Using fertilizers, farmers increase the fertility of the soil. 6. The cultural practices used in crop cultivation are different in diffe­rent areas. 7. Crops growing well under warm conditions are short-day crops. 8. Growing improved varieties, we obtain higher yields.

V. В тексте A:

1. Найдите причастия и определите их функции.

2. Определите, в каких значениях употреблено слово "one"
(ones) (7 случаев).

VI. Переведите текст А (устно).

Text А

 



2019-08-13 2673 Обсуждений (0)
Лексический минимум к тексту А 4.67 из 5.00 3 оценки









Обсуждение в статье: Лексический минимум к тексту А

Обсуждений еще не было, будьте первым... ↓↓↓

Отправить сообщение

Популярное:
Генезис конфликтологии как науки в древней Греции: Для уяснения предыстории конфликтологии существенное значение имеет обращение к античной...
Почему человек чувствует себя несчастным?: Для начала определим, что такое несчастье. Несчастьем мы будем считать психологическое состояние...



©2015-2024 megaobuchalka.ru Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. (2673)

Почему 1285321 студент выбрали МегаОбучалку...

Система поиска информации

Мобильная версия сайта

Удобная навигация

Нет шокирующей рекламы



(0.011 сек.)