Мегаобучалка Главная | О нас | Обратная связь


Тема. Структура английского предложения. ДЛЯ СТУДЕНТОВ ЗАОЧНОЙ ФОРМЫ ОБУЧЕНИЯ



2015-12-13 693 Обсуждений (0)
Тема. Структура английского предложения. ДЛЯ СТУДЕНТОВ ЗАОЧНОЙ ФОРМЫ ОБУЧЕНИЯ 0.00 из 5.00 0 оценок




ДЛЯ СТУДЕНТОВ ЗАОЧНОЙ ФОРМЫ ОБУЧЕНИЯ

 

 

 

 

 

Составители:

 

 

Москва – 2015


Методическое пособие разработано на кафедре лингвистики и рекомендовано для студентов заочной формы обучения Московского Института телевидения и радиовещания «Останкино»

 

Аннотация:

Данное учебно-методическое пособие адресовано студентам заочной формы обучения Московского Института телевидения и радиовещания «Останкино», содержит грамматический и лексико-текстовой блок. В пособии предложены материалы для аудиторной и самостоятельной работы студентов для получения базовой компетенции по английскому языку.

УДК

ББК

 

Предисловие

 

Вопрос обучения английской грамматике и лексике и приобретение студентами профессиональной компетенции в области иностранного языка

является одним из наиболее актуальных в методике преподавания

иностранных языков. Знание грамматической и лексической стороны устной и письменной речи - это необходимое условие овладения иностранным языком как средством межкультурного общения. Проблема обучения грамматике иноязычной речи на современном этапе развития теории и практики преподавания относится к области недостаточно изученной.

Предлагаемый сборник упражнений предназначен для овладения

грамматическим материалом английского языка. Особое внимание в

сборнике уделяется тренировочным упражнениям, способствующим

усвоению основных грамматических структур. Большинство предлагаемых

упражнений рекомендуется выполнять письменно. Это обеспечит более

вдумчивый и сосредоточенный анализ, разовьет грамматические навыки.

В сборнике представлены аналитические упражнения на идентификацию и

дифференциацию грамматических явлений, тренировочные - на выработку

автоматизма употребления изучаемых явлений, творческие - на

использование их в речи, контролирующие - на перевод с русского языка на английский. Упражнения в сборнике расположены по мере возрастания

трудности, что дает возможность преподавателю подбирать их в

соответствии с языковым уровнем обучающихся.

Так же в пособии предлагается текстовая подборка, которая может быть рекомендована преподавателем для студентов различного уровня языковой подготовки и в соответствии со специальностью. Некоторые тексты могут использоваться в качестве дополнительных студентами нескольких специальностей. Чтение специальных текстов повышает мотивацию студентов в изучении иностранного языка, обогащает словарный запас и дает дополнительную возможность для полноценного овладения профессиональной лексикой. На основе текстовой подборки преподаватель может варьировать формы аудиторной работы, например, студенту может быть дано задание провести презентацию специальной лексики из текста, подготовить образцовое «дикторское» чтение отрывка, подготовить краткий или развернутый диалог.

Таким образом, обильный лексический и фразеологический материал,

разнообразие грамматических упражнений и заданий, наличие необходимых

форм наглядности способствует облегчению процесса изучения

иностранного языка, повышению интереса к нему и более глубокому

усвоению.

 

 


Курс

Вводно-коррективный курс

Тема. Буквы и звуки английского алфавита. Правила чтения.

Транскрипция.

Упражнение 1. Прочтите несколько групп слов. Гласный звук указан, все согласные читаются по правилам:[a:] [O:] [q:] [au] [oi]

part port fir row boy

dark sort fur bow boil

park from firm found soil

car your first south point

large north work mouth toiler

[Fq] [ou] [O] [i:] [Oi]

their go on we look

there pole top see put

where note pot read full

'Mary low box mean good

[q] [ai] [i] [x] [A]

west side hit bag just

bell find hid lamp gun

get white live black come

[ei] [u:] [ju:] [e]

game loop you friend [frend]

grey root cube let

make loom tube text

gate tomb [tu:m] huge tell

eight wound few 'Helen

Упражнение 2. Прочтите слова с трудными согласными звуками: [T] [D] [N]

thin they thing

north there bang

south that long

thich this sting

mathematics with spring

Упражнение 3. Прочтите слова сначала сверху вниз, а потом парами по горизонтали

(по строчкам). Гласные буквы читаются по правилам. Помните, что конечные

звонкие согласные нельзя заменять глухими:

let led wet wed

bat bad write ride

got god site side

rot rod white wide

lock log

Упражнение 4. Прочтите следующие слова:

west, warm, lid, fint, hay, quick, fling, flight, site, sight, prey, ray, burn, lone, lord, cord, circle, line

Тема. Структура английского предложения.

Упражнение 1. Прочитайте следующие предложения, обращая внимание на

интонацию.

1. I have two rooms, a living-room and a kitchen.

2. My brother has two children, a boy and a girl.

3. My wife like to read in the evening, but I don’t.

4. The boy goes to school, but the girl doesn’t.

5. We have many English, French and Russian books.

6. Are you a student at the University or the Oil Institute?

Упражнение 2. Прочитайте с правильной интонацией и переведите на русский язык.

By chance he drops his axe into the river. Mercury, whose river it is, says: “Who are you

crying?” When Mercury brings up the man’s axe, he takes it saying that it is his. Going home,

the man meets his friend and tells him about Mercury.

Упражнение 3. Составьте предложения из данных слов.

1. Party, every week, have, we.

2. Every day, watch, we, TV.

3. Likes, he, books.

4. Once a week, have, they, English lessons.

5. The car, the police, stop.

6. Reads, a lot, she.

7. Have, we, dinner, usually at 2 o’clock.

8. They, foreign, languages, speak, three.

9. Now, is, she, in the office.

10. A secretary, she, is.

Упражнение 4. Распределите слова по типам чтения.

Egg, bet, on, girl, fine, sole, ice, serve, make, set, pie, term, bird, five, men, pin, big, free, spot,

large, part, game, port, born, be, part, home, shop, ill, glad, card, lord, go, rent, miss, circle, like,

pin, pale, sport, corn, alert, sit, fifty, side, hot, arm, stone, tree, perfect, type, bus, purse, cube.

 

Основной курс

1. Тема. Глагол to be (Present Simple). Личные и притяжательные

местоимения. Артикли. Указательные местоимения. Числительные 1-

100(количественные и порядковые).

Упражнение 1. Перепишите следующие предложения, вставив вместо точек глагол

to be. Следите за согласованием глагола-связки с подлежащим в лице и числе:

Ann … a woman. Ben … a man. Dick and Peter … men. They … our friends. I … a man. We …

women. Our house … in front of the tower. These cities … in England. The tower … near the hospital. Our bridge … wide.

Упражнение 2. Вставьте вместо точек is или are и переведите устно:

There ... many animals here. There ... a large city near the mouth of this river. There ... somebeautiful flowers there. There ... many trees near our house. There ... nearly a hundred apples inthis bag. There ... many different birds there.

Упражнение 3. Вставьте глагол «to be» в соответствующей форме.

1. These cups . . . red. They . . . very nice. 2. The black bag . . . under the shelf. 3. Those . . .

lamps. They . . . on the table. 4. Mr. Pavlov . . . a teacher. He . . . at the table. 5. I . . . at the desk.

I . . . at the lessons. 6. You . . . are Russian and she . . . French.

Упражнение 4. Перепишите предложения, раскрыв скобки. Заключенные в скобки

личные местоимения поставьте в косвенном падеже:

He sees (I). He lets (we) take the map. He lets (he) take it. I see (she). He finds (you). He reads

these text, He reads (they) well. Read this word and write (it).

Упражнение 5. Перепишите следующие предложения, вставив подходящее по смыслу притяжательное местоимение:

I take (свою) bag. Ann takes (свой) bag. Peter opens (свою) notebook. We open (свои) books.

They take (свои) pencils. You write in (своих) notebooks.

Упражнение 6. Вставьте вместо точек притяжательное место-

имение в требуемой форме.

1. Tell him not forget …… ticket; she must not forget …… either.

2. Whose books are those? Are they …… or ……?

3. My bag is bigger than …… .

4. Those seats are not ……, they are …… .

5. His story is much more interesting than …… .

6. His name is Martin, …… is Ann.

7. I haven’t got a dictionary. Can you give me …… .

8. Their boat is faster than …… .

Упражнение 7. Заполните пропуски соответствующими формами притяжательных местоимений.

1. How old is . . . son? 2. . . . sister’s teacher is a man, but . . . is a woman. 3. “Are these books . .

.?” “Yes, they are . . . .” 4. . . . shop is the best shop in the plant. 5. . . . brother is at school.

Where is . . .? 6. They like to read my books because . . . are not very interesting. 7. Their ties are

black but . . . are blue. 8. My brother is an engineer and . . . is a doctor.

Упражнение 8. Вставьте, где необходимо артикли.

1. There are three rooms and . . . kitchen in her flat. . . . kitchen is small. 2. My tie is made of . . .

silk. 3. I have . . . English book. It is . . . good book. 4. There is . . . park in front of our school. 5.

My father is . . . teacher, my mother is . . . doctor. 6. They are . . . drivers. 7. Give me . . . ink. It

is on . . . table. 8. My brother has . . . red tie. 9. . . . old woman at the window is my mother. She

is . . . housewife. 10. Don’t make . . . mistakes!

Упражнение 9. Вставьте, где необходимо, артикли.

1. I am . . . student. 2. I study at . . . institute. 3. I study . . . English. 4. I live in . . . good flat.

5. My friend lives in . . . large house. 6. . . . rooms are large and comfortable. 7. He has

many things in his . . . room. . . . things are good. 8. There is . . . book-shelf in . . . room. .

. . books on . . . book-shelf are good. 9. There is . . . large shelf on . . . wall. 10. My friend

studies at . . . University. . . . University is large.

Упражнение 10. Составьте предложения по таблице.

the cup is on the table

lamp in the desk

bag at the shelf

tie under the bag

pie the hill

ice the box

Упражнение 11 Прочитайте следующие предложения, обращая внимание на

интонацию и не смягчая согласные. Напишите предложения в транскрипции.

1. This is a pit. The pit is big. 2. This is a nest. The nest is big. 3. This is silk. The silk is thin. 4.

this is a disk. This is a big disk. 5. this is a tent. This is a big tent.

Упражнение 12. Составьте предложения по таблице.

this is a pen

milk

a desk

a bed

a pin

silk

a pit

Упражнение 13. Составьте предложения из следующих слов.

1. a, is, cat, this

2. tent, is, a, this, big

3. this, a, is, pin

4. disk, is, the, thin

Упражнение 14. Заполните пропуски.

а) глаголом-связкой:

1. This ... Ned. 2. This ... a pen. 3. This ... a pin. 4. This ... a test. 5. This ... a bed.

б) существительным:

1. This is a ... . 2. This is a ... . 3. This is a ... . 4. This is a ... . 5. This is a ... .

в) артиклем, где необходимо:

1. This is ... pen. 2. This is ... Ned. 3. This is ... milk. 4. This is ... tin. 5. This is ... peg.

Упражнение 15. Напишите числительные словами.

а) 98, 31, 56, 47, 13, 15, 19, 100;

б) 25 студентов; 1-й урок; 64 книги; 4 окна; сорок; сороковой; 12 стульев; одна тысяча.

Упражнение 16. Придумайте 12 предложений с употреблением всех чисел до

двенадцати.

Образец: I see five books.

Упражнение 17. Напишите словами следующие количественные числительные:

13; 45; 233; 4841; 3701; 1,405,241; 4/6; 1/3; 0.7; .8; 4.16

Упражнение 18. Образуйте порядковые числительные от следующих чисел:

2,10,30,87,92

Упражнение 19. Прочтите по-английски следующие числа:

1) 2, 12, 20; 3, 13, 30; 4, 14, 40; 5, 15, 50;

6, 16, 60; 7, 17, 70; 8, 18, 80; 9, 19, 90.

2) 134; 245; 306; 403; 6,075; 8,279; 1, 005; 2,625; 5,247; 893

Упражнение 20. Назовите порядковые числительные, соответствую-

щие этим количественным:

1, 11, 21; 2, 12, 20; 3,13,30; 4, 14, 40; 5, 15, 50; 6, 16, 60; 8, 18, 80; 9, 19,

90; 100, 103, 300, 425; 1.000; 1.015

Упражнение 21. Прочитайте следующие числительные.

568; 101; 4,628; 6,005; 1,204; 782; 9,004; 1,106,351.

Упражнение 22. Прочитайте следующие даты.

5.I – 1946; 8.III – 1950; 22.IX – 1948; 11X – 1956; 1.V – 1917; 23.II –

1941.

Упражнение 23. Напишите следующие даты тремя возможными

способами и прочтите их.

24.IV – 1924; 9.VIII – 1905; 12.XII – 1979; 6.I – 1996

Упражнение 24. Прочитайте следующие дробные числа

3/8; 5/6; 1/7; 7/9.

10.234; 0.3; 85.04; 0.0079; 0.25; 0.75; 345.1206.

Упражнение 25. Переведите на английский язык.

1. Черные портфели большие. Они на полке. 2. Эта сумка под столом. 3. Синие лампы

стоят на столах. 4. Автомобиль черный. Он в парке. 5. Тот стол небольшой. Он черный. 6.

Я русский. 7. Я врач.

2.Тема. Глагол to be (вопросительная и отрицательная форма).

Притяжательный падеж существительных. Множественное число

существительных. Прилагательные. Различие между оборотами have got

и have.

Упражнение 1. Прочитайте следующие вопросительные предложения с

повышающейся интонацией. Напишите предложения в транскрипции.

1. Is this a pencil?

2. Is Nelly in the park?

3. Is the desk big?

4. Are the pens on the desk?

5. Are Nick and Nelly on the farm?

6. Are the ties in the boxes?

Упражнение 2. Прочитайте следующие вопросы с правильной интонацией и

ответьте на них.

1. Is the bag black?

2. Is desk black?

3. Is the lamp on the table?

4. Is Minsk a city?

5. Is this pen this?

6. Are these tables?

7. Is this milk?

8. Is this a car?

9. Are those boxes?

10. Is Nick a doctor?

11. Is Nelly a driver?

12. Is this man French?

13. Is Kate a doctor?

14. Are they doctors?

15. Is that a large box?

16. Is the black bag under the table?

17. Is the teacher at the table?

Упражнение 3. Дайте вопросы к следующим ответам.

1. No, the table is not large. 2. No, the desks are not red. 3. Yes, the desks are red. 4. Yes, these

bags are black. 5. No, the bag is not under the table.

Упражнение 4. Переведите предложения:

He says nothing. He does not say anything. No man can do this. Nobody can do not know

anybody in this city. I know nobody in this city. He sees nothing on the hill. He does not see

anything on the hill.

Упражнение 5. Употребите притяжательный падеж, соответственно изменив

предложения.

Например: The room of my father is large. My father’s room is large.

1. The plant of my sister is one of the best. 2. The sister of my friend works at a plant. 3. Take

the book of Mr. Smirnov and read it. 4. The work of that man is interesting. 5. The children of

these women want to know English.

Упражнение 6. Перепишите предложения, поставив существительные в

притяжательном падеже:

These (women) house is near the bridge. (Peter) hands are large. (Ben) child is in hospital. We

see their (friends) maps.

Упражнение 7. Переведите устно на русский язык словосочетания:

The end of the river. The tower of the building. The hand of a friend. The bridges of the city.

Both ends of the table. Both sides of the ocean. This part of the ocean. The curved front of the

house. The big towers of the city.

Упражнение 8. Переведите на русский язык.

1. The book by this writer is interesting. 2. The foot of my son is big. 3. The

prospects of the company are good. 4. These are the notebooks of his students.

5. The newspaper of the party was a daily one. 6. The uncle of Tom is a scientist.

7. The favourite sport of my brother is tennis. 8. The programme of two months

was fulfilled. 9. The dream of the mankind to fly into space came true.

Упражнение 9. Ответьте на вопросы.

Example: Whose dog is this? (Ann) – This is Ann’s dog.

1. Whose teacher is this? (My son) 2. Whose car is this? (The Browns).

3. Whose cat is this? (Children) 4. Whose pens are these? (My friends) 5. Whose

coat is this? (Miss White) 6. Whose article is this? (My teacher)

Упражнение 10. Прочитайте вслух следующие пары слов. Не оглушайте конечного

звонкого [z] в окончании множественного числа.

a net – nets, a bedroom – bedrooms, a lesson – lessons, a test – tests, a kitchen – kitchens, a

corner – corners, a wardrobe – wardrobes, an arm-chair – arm-chairs, a wife – wives, a friend –

friends, a hospital – hospitals, a teacher – teachers, a box – boxes.

Упражнение 11. Напишите следующие существительные во множе-

ственном числе и прочитайте их:

Pen, trip, office, wall, clock, week, dress, day, bus, woman, factory, visitor,

fox, language, place, shelf, ship, play, party, man, key, child.

Упражнение 12. Поставьте следующие предложения во множественном числе.

1. The hill is big. 2. The pen is on the desk. 3. Is the pie hot? 4. The city is on the hill. 5. The box

is not big. 6. The red tie is on the peg.

Упражнение 13. Поставьте следующие предложения во множественном числе.

1. What is that man? That man is a teacher. 2. Who is he? 3. Is that woman a doctor? No,

she isn’t. 4. Has this man a son? No, he has no son. 5. What kind of lesson is this? This is

a Russian lesson. 6. Has she a child? Yes, she has a child.

Упражнение 14. Напишите подчеркнутые существительные в единственном числе,

сделав необходимые изменения в предложении.

1. Women and children were in the street.

2. I have the keys to these boxes.

3. This house has three windows.

4. There are five letters on his desk.

5. He had some visitors.

Упражнение 15. Напишите подчеркнутые существительные во множественном

числе, сделав соответствующие изменения в предложении.

1. Put the box on the shelf. 2. This is an English dictionary. 3. This story is

very long. 4. The speech was very interesting. 5. A copy of the contract was sent

to Leningrad. 6. This factory has a good laboratory.

Упражнение 16. Составьте предложения по таблицам.

а)this is a nice city

big tie

thin pencil

red box

б)the pens are big

desks thick

boxes thin

beds red

pies

pencils

Упражнение 17. Заполните пропуски словами ice, box, milk, Nick, city, pie, hill.

1. This is a ___. 2. This is ___. 3. This is ___. This is hot ___. 5. This is a ___. 6. This is a ___.

7. This is a nice, big ___. 8. This is a ___.

Упражнение 18. Составьте предложения из следующих слов.

1. not, the, red, are, ties

2. this, is, big, a, bed (?)

3. Minsk, are, big, cities, and, Moscow

Упражнение 19. Заполните пропуски.

а) прилагательными«nice, thick, old, hot, red, little, thin, good, green, comfortable, small, big»:

1. There is a . . . chair, in the room. 2. The . . . man is my teacher. 3. Some of these

pencils are . . . , some are . . . . 4. – Is your mirror . . . ? – No, it is not. It is . . . . 5. Don’t take the

pie. It is . . . . 6. How . . . are you? 7. My English book is . . . , his book is . . . . 8. There is a . . .

garden in front of our house.

b) глаголами «am, is, are, have, has»:

1. I . . . a teacher. 2. My brother . . . many silk ties. They . . . nice. 3. How old . . . your

children? 4. . . . your children any toys? 5. His wife . . . a doctor at the hospital. 6. I . . . a driver.

7. How many children . . . your sister? 8. My brother and my sister . . . good flats.

Упражнение 20. Составьте предложения по таблице.

а)I has a bag

she have box

it tie

he lamp

we pen

you desk

they chair

б)have I a bag

has you box

he tie

she lamp

it pen

we desk

they chair

в)I have no bags

he has boxes

she tie

we lamp

you pen

they desk

chairs

Упражнение 21. Поставьте вопросы к выделенным словам.

1. I have a nice bag. 2. My sister is twenty. 3. He has a pen. 4. The teacher is at his table. 5. Nick

has five books.

Упражнение 22. Вставьте вместо точек have или has и переведите предложения:

We ... five big black boxes. They ... many good friends. The building ... two towers and three

gates. The house ... a curved front. The river ... a total length of one hundred miles. She ... a blue

pencil. The library ... five thousand books. We often ... visitors here.

Упражнение 23. Вместо точек вставьте по или not и переведите предложения:

This matter ... pitch. We have ... water. This water is ... warm. There is ... ice. We do ... live in

Moscow. Do ... take this vessel. I do ... like jelly. Have you a pen? ..., I have .... There are ...

docks on this river. The leaves of this tree are ... green.

Упражнение 24. Перепишите предложения, сделав их отрицательными переведите

их:

Не works in Moscow. Answer this question! This matter is gas. These automobiles move. The

speed of this locomotive is great. The child eats jelly. Ann likes this red dress. The boys answer

our question. The question is easy. There is a large vessel on the table.

Упражнение 25. Переведите на английский язык.

1. У господина Петрова двое детей. Они школьники. Они в школе. 2. Моя жена врач.

Ее нет дома. Она в больнице. 3. Эти мужчины водители. У них старые автомобили.

4. У меня большая семья. Нас пятеро. 5. Что это? – Это часы. – Какие это часы? –

Это большие старые часы. – Где часы? – Часы на столе. 6. Кто эта женщина? – Это

моя мать. – Она учительница? – Нет, она домохозяйка. 7. Кто эта женщина (по

профессии)? – Она учительница. 8. Сколько вам лет? – Мне двадцать шесть лет. 9.

Сколько у вас братьев? 10. Сядьте, пожалуйста, на этот стул. 11. Сколько у вас

детей? Они маленькие?

3.Тема. Простое настоящее время (Present Simple)..

Упражнение 1. Составьте предложения по таблицам.

а)I study English

we read Russian

you speak French

they write

teach

б)he studies English

she reads Russian

speaks French

writes

teaches

в)do I live in the plant

does he study at the Institute

she go to Moscow

we Minsk

you Saratov

they school

the University

Упражнение 2. Составьте предложения из следующих слов.

1. school, Nick, goes, to, nine, at

2. wife, work, and, at, I, my, plant, a

3. not, go, to the Institute, Sundays, student, on, do

4. Nick, at, does, University, study, the (?)

Упражнение 3. Поставьте глаголы, данные в скобках, в Present Simple Tense.

Прочитайте предложения.

1. I (to like) to read books. 2. My wife (to read) many English books. 3. Her son (to go) to

school. 4. He (not to go) to school on Sundays. 5. We (to work) at plant. 6. They (not to study) at

the University, they (to study) at the Oil Institute. 7. You (to like) to walk in the park. 8. She (to

go to bed) at nine.

Упражнение 4. Поставьте вопросы к выделенным словам.

1. Many workers of this plant study English on Sundays. 2. We like our teacher of the English. 3.

My son is five. 4. I go to bed at ten. 5. This man lives in Moscow. 6. He studies English at the

Institute.

Упражнение 5. Дополните предложения.

1. My name . . . Boris Antonov. 2. I . . . at a plant. 3. The boy . . . to school. 4. My wife likes

English . . . 5. I have . . . in the evening. 6. My wife . . . me with my English. 7. On Sundays we .

. . from work. 8. We walk in the park with . . . 9. The children . . . at nine o’clock. 10. When do

you . . . your lessons.

Упражнение 6. Переведите на английский язык.

1. В Москве много студентов. 2. Они учатся в институтах и в университете.

3. Студенты университета очень много занимаются (to work hard). 4.

Рабочие нашего завода учатся в институтах. 5. Они читают много книг. 6.

По воскресеньям мы не работаем, а дети не учатся (не ходят в школу). 7. В

воскресенье мы гуляем в парке. 8. Мой сын любит гулять со мной. 9. Вы

учитесь в университете? 10. Кто учит вас английскому? 11. Где живет

мистер Павлов? 12. Он не живет в Москве, он живет в Саратове.

Упражнение 7. Переведите следующие предложения на русский язык, обращая

внимание на употребление слова «study(studies)».

1. My father’s study is very comfortable. 2. We want to study English. 3. He studies at the

University. 4. The engineers help the workers with their studies.

Упражнение 8. Составьте предложения, употребив следующие словосочетания.

at a plant; one of the best; many of our students; help me with my English; takes part (in); the

worker’s lessons.

4.Тема. Предлоги времени. Типы вопросов.

Упражнение 1. Переведите следующие предложения на английский язык.

Ваша мама сейчас дома? – Да. ( Is your…)

В вашей стране книги дорогие?( Are books…)

Сколько лет Джиму? – Ему 24 года. (How….)

Какого цвета ваша рубашка / блузка? (What color…)

Сколько стоят эти открытки? – 40 центов каждая. (How much…)

Как поживает Ваш отец? (How…)

Кто этот человек? Кто эти люди? (Who is…)

Как вас зовут? (один человек) (What…)

Как вас зовут? (двое и больше) (What are…)

Это место свободно? – Да. (Is this seat….)

Я опоздал? – Нет. (Am…)

Магазины открыты сегодня? (Are shops…)

Сколько лет вашей сестре?( How old….)

Она замужем? (Is…)

Какого цвета ее глаза?( What…)

Сколько лет вашему отцу? (How…)

Почему Джон сердится на меня? (Why is John….)

Вы интересуетесь искусством? (Are you…)

Кто ваш любимый актер?( Who is….)

Это дорогая гостиница? (Is this an…)

Мадагаскар – это остров? (Is Madagascar…)

Сегодня холодно? Да.( Is…)

Вам холодно? – Нет.( Are you …)

Вы счастливы? Да. (Are you …)

Упражнение 2. Сделайте общими вопросами следующие предложения:

Our park is fine. The little boys are very quiet. Her dress is yellow. John is a doctor. We often sit

in the park. There is a library in the park. She has a new dress. These people live in good houses.

She dances well. They like to rest here. They eat three times a day. The railway goes over the

ground. Peter likes this girl. I want to rest.

Упражнение ____________3. Задайте специальные вопросы к выделенным членам предложения:

Подлежащее: The boy studies well. The bag is in Ann's room. Дополнение: We like the boy.

We see a bridge. Обстоятельство места: The children dance in the park. Ann works in her

room. Обстоятельство времени: We must go now. Обстоятельство образа действия: You

must do it well.

Упражнение 4. Поставьте предложения в вопросительную форму.

Model: The students are at the English lesson now.

Are the students at the English lesson now?

1. My father is an engineer.

2. Pete is waiting for you.

3. This book is translated by a group of our teachers.

4. I was to stay there till 5 o'clock.

5. Our students were in London last year.

6. The Belorussian State University was founded in 1921.

7. We shall be in Moscow in summer.

Упражнение 5. Поставьте два специальных вопроса к каждому

предложению.

1. We discussed the plan for the second term at the meeting. 2. The best

students receive scholarships. 3. He didn’t follow my advice. 4. They will play

football after the lessons. 5. The seminar will take place on Monday. 6. We go to

the English lab twice a week. 7. My friend works at the people’s court. 8. They

spent their vacations in the Crimea. 9. The doctor will come in the afternoon.

10. The students went to the canteen after the lectures.

5.Тема. Конструкция there is , there are. Предлоги места.

Неопределенные местоимения.

Упражнение 1. Составьте предложения по таблицам.

а)there is a pen in the room

book on desk

bag in front of sofa

man under shelf

cup box

lamp table

toy

б)there are pens in the room

books on desk

bags in front of sofa

men under shelf

cups box

lamps table

toys

в)is there a pen in the room

book on desk

bag under sofa

man in front of shelf

cup box

lamp table

toy

г)there is no pen in the room

book on desk

bag under sofa

man in front of shelf

cup box

lamp table

toy

Упражнение 2. Вставьте предлоги «on, in, at, with, to, of».

1.There is a book . . . the table. 2. Take it and read it . . . Nick. 3. Nick is . . . the room. 4.He is . . . the table. 5. Nick works . . . a plant. 6. He goes . . . the plant . . . seven. 7. He studies . . . the University. He is a student . . . the University. 8. . . . Sundays he does not work. 9. He walks . . . the park . . . his wife. 10. He goes . . . bed at ten.

 

Упражнение 3. Составьте предложения из следующих слов.

1. are, pens, no, there, the, on, table

2. any, are, men, there, room, in, the (?)

3. some, men, at, table, are, the, there.

Упражнение 4. Заполните пропуски словами «some, any, no, not».

1. There are . . . books on the table. 2. – Are there . . . pencils in your bag? – Yes, there are . . . .

3. – Are there . . . cups in the window? – No, there are . . . . There are . . . cups in the window.

Упражнение 5. Вставьте предлоги «in, on, at».

1. Is there ink . . . the ink-pot? 2. There is a toy . . . the table. 3. The child is . . . the sofa. 4.

– Where is the man? – The man is . . . the table. 5. There is a lamp . . . the shelf. 6. The

book is . . . the bookcase.

Упражнение 6. Дайте утвердительные ответы на следующие вопро-

сы, следуя образцу.

Is there anything in the box?

Yes, there is something in it.

1. Is there anybody in the lab at the moment?

2. Is there anything new in this program?

3. Is there anybody from London at the conference?

4. Is he reading anything now?

5. Is there anybody on the phone?

Упражнение 7. Вставьте, где необходимо артикли.

1. There is . . . milk in the cup. 2. Are there . . . pens in the desk? 3. . . . book is on . . . desk. 4.

Take . . . book, please. 5. – Where are . . . pens? – They are in the bag. 6. – Is there . . . toy on . . .

table? – No, there isn’t. 7. Is . . . table in . . . room? 8. – Where is . . . book? – It is in . . .

bookcase. 9. Take . . . lamp, please. It is on . . . desk. 10. Is there . . . cup on . . . table?

Упражнение 8. Переведите на английский язык.

1. У нас хорошая квартира. 2. Комнаты в нашей квартире большие и удобные. 3. У

ваших друзей хорошие квартиры? – Да. 4. Моя жена и дети (находятся) в общей

комнате. 5. Перед окном (находится) удобный письменный стол. 6. На нем две

английские книги. 7. Много или мало чернил в чернильнице? 8. Что (находиться) в

углу комнаты? 9. В углу комнаты диван. 10. Какие книги в книжном шкафу?

Упражнение 9. Поставьте предложения в вопросительную форму.

Model: There is a picture on the wall.

Is there a picture on the wall?

1. There is a lift in the house.

2. There are a lot of bookshelves.

3. There is some bread on the plate.

4. There are a few cups on the table.

5. There is much furniture in the hall.

6. There was a nice picture on the wall.

7. There were many seminars last week.

8. There will be a lot of people at the conference.

9. There will be a telephone in my flat.

Упражнение 10. Поставьте предложения в отрицательную форму.

1. There is a pen in my hand.

2. There is some ink in the pen.

3. There is some bread at home.

4. There were old buildings in the city.

5. There will be a lot of fruit in our garden.

6. There will be a seminar next week.

7. There is some sugar in my coffee.

8. There will be a new stadium in a year.

Упражнение 11. Ответьте на вопросы.

1. How many days are there in January? 2. How many minutes are there in

an hour? 3. How many rooms are there in your flat? 4. How many students are

there in your group? 5. How much money is there in the box? 6. How much water

is there in the kettle? 7. What is there on the table? 8. In whose room are

there two windows? 9. Will there be many people in the park on Sunday?

Упражнение 12. Составьте предложения со словами, приведенными

ниже, используя оборот “there is/ are”

1. traffic lights, at every corner, of the street.

2. a few English books, in our library.

3. a lot of parks and gardens, there.

4. time, to visit the museum, no.

Упражнение 13. Употребите местоимение “it” или конструкцию

“there is” вместо точек в следующих предложениях.

1. … fine today.

2. … no telephone in this flat.

3. … an underground station not far from my house.

4. … a pity you can’t come with me.

5. … late. We must hurry.

6. … a light in the bed-room.

7. … time to go to bed.

8. … no place like home.

9. … windy; I don’t want to go out.

10. … not true to say that she is a close friend of mine.

Упражнение 14. Прочитайте текст и переведите его на русский язык.

This is a room. The room is large. There are two windows in the room. The walls are blue, the

ceiling is white and the floor is red. There is a big table in the room. The table is near the wall.

There are four chairs at the table. There is an arm-chair near the window. The arm-chair is soft.

The sofa is by the wall. There is a cat on the sofa. There is a rug on the floor. The room is very

nic

Упражнение 15. Вставьте вместо точек some или any и переведите предложения:

Do you know ... of these girls? There are ... foreign visitors in the park.... of my friends live in

this house. We haven't ... time. Do you like ... of these animals? Yes, I like ... of them. I do not

like ... of them. Give me ... water. We do not see ... bat here. What fruit do you want ~to buy -...

fruit that is good for small children.

Упражнение 16. Переведите на английский язык.

1. Я ничего не сказал. Ни слова. 2. В столовой есть кто-нибудь?

3. В доме есть кто-нибудь? – Да, там есть кто-то. 4. Под столом есть что-

нибудь? – Да, там что-то есть. 5. В кабинете врача есть кто-нибудь? – Нет,

там никого нет. 6. В нашей библиотеке есть кое-какие книги на английском

языке. 7. Мой дядя хочет мне что-то сказать.

Упражнение 17. Используйте “some, any, no, something, anything, nothing,

somebody, anybody, nobody”.

1. Do you have … classes today? — No, we have … classes on Saturday.

2. Have you got … questions? 3. I want to tell you … interesting about our

friend Sally. 4. Is there … interesting in today’s paper? 5. Come here, I'll show

you … pictures of our country-house. 6. There is … in the fridge. Go and get …

food. 7. Do you know … in that house? 8. Hi! Is there … in the house? — No,

I’m afraid, … is. — Let's go and see. 9. There is light in the flat. … is at home.

10. ... knows their new address.

Упражнение 18. Переведите на английский язык.

1. В нашей комнате есть телевизор. Он в углу. 2. У меня несколько английских

книг. Возьми одну. 3. Моя жена домохозяйка. 4. Вечером мы дома. 5. – Сколько вам лет? –

Мне 26 лет. 6. Не стойте здесь. Сядьте. 7. – Сколько стульев у вас в комнате? – Шесть. 8.

Около города несколько ферм. Они большие. 9. – Где игрушки? – Они под столом. 10. У

меня много французских книг и только несколько английских книг. 11. Ваши дети дома

или в школе? 12. – Кто этот человек? – Это Олег Петров. 13. Какое это кресло? – Это

мягкое удобное кресло. 14. – Кто ваш брат? – Он врач. 15. Дети на уроке. 16. Возьмите

книгу и читайте пятый урок. 17. У детей черные портфели. Они очень хорошие. 18. Диван у стены. 19. У стола шесть стульев. 20. – В комнате много студентов? – Да.

6.Тема. Модальные глаголы can, may, must, should. Грамматические

особенности модальных глаголов. Прошедшее время глаголов can и to

be.

Упражнение 1. Вставьте модальные глаголы «can, may, must».

1. ". . . you help me with my English?" "Yes, I . . . ." 2. We . . . all have a good rest. 3. ". . . I sit

down?" "Yes, you . . . ." 4. I . . . study English hard because I want to read technical literature. 5.

You . . . speak English at the lesson. 6. ". . . she go home now?" "No, she . . . because she has

much work to do."”

Упражнение 2. Переведите следующие предложения на русский язык, стараясь

сформулировать перевод, так, чтобы смысл модальных глаголов был совершенно

ясен:

You must open the gate. Our little friend may take these pencils. They can go by railway, but

they must go by air. To come to our city may take them five hours. You can find the city on the

map of the world. The ship can come into the mouth of the river. You can write these letters and

you must write them well. You can see the docks from the top of the tower. Big Ben is a big

clock, which strikes the hours, and we can see it from Westminster Bridge. We can translate this

English text. When you look at the map of the world you can see many black lines: they are

railway lines. I must study this book. I want it for my special work. You may take my pen.

Children, you must listen well.

Упражнение 3. Заполните пропуски в ниже приведенных предложениях одним из

модальных глаголов, требующихся по смыслу.

1. Tell your son that he … not drink cold water.

2. … you help me? — I am afraid not.

3. You … take this book, I don’t need it now.

4. I am free and I … read you aloud a little.

5. My sister … not translate this article. It is very difficult.

6. I … see her tonight.

7. My father … not finish his work today. He is tired.

8. She … be leaving now.

Упражнение 4. Переведите на английский язык.

1. Вы не должны делать ошибок. 2. Я не могу прочесть этот текст, потому что я не

знаю французского языка. 3. Вы можете посещать занятия в институте. 4. Могу я

помочь вам по английскому языку? 5. Я должна сделать уроки вечером. 6. Можете

ли вы принять участие в этом вечере (party)? 7. Эти книги мои. Вы можете взять их.

Упражнение 5. Дайте ответы на следующие вопросы, используя об-

разец.

Copy the letter now/to do it later.

—Must I copy the letter now?

—No, you needn’t. You can do it later.

1. translate the letters today/to do it next week.

2. send the cable right away/to do it in half an hour.

3. do on business this week/to do it in half an hour.

4. type the letter right away/the matter can wait.

5. telephone the chief right away/to do it later.

Упражнение 6. Выразите запрещение при помощи отрицательной

формы глагола “must” (mustn’t)

You mustn’t do it Вы не должны (вам нельзя) этого делать

to come late to your classes; to miss your English classes; to make noise

here; to talk at the lectures; to read in the darkness; to call him so late; to smoke

in the children’s room;

Упражнение 7. Преобразуйте следующие предложения, выразив воз-

можность, вероятность, предположение при помощи глагола “may”. Пе-

реведите предложения.

It is possible that he will go there = He may go there.

1. It is possible that he will come tomorrow.

2. He’ll prolably give you a call tonight.

3. Perhaps she is ill.

4. It is possible that Peter is in Moscow now.

5. Perhaps Ann will go on an expedition.

Упражнение 8. Выразите предположение, граничащее с уверенно-

стью при помощи глагола “must”.

Evidently (obviously) he is busy = He must be busy now.

1. Evidently he is away from Moscow.

2. It is very early. Evidently they are at home.

3. He is obviously in the library now.

4. The children obviously are asleep.

5. Evidently Ann is against taking such measures.

Упражнение 9. Заполните пробелы, употребив местоимения “some”

или “any”.

1. There is … butter on the plate but there isn’t … milk.

2. There aren’t … matches left. We must buy … .

3. Are there … letters for me?

4. … time ago I read this story in the paper.

5. I didn’t ask the teacher … questions at the last lesson.

6. Winter is colder than … other season.

7. I don’t want … tea, give me … cold water.

8. … of my friends can speak two foreign languages.

9. Are there … matches in the box?

10. You never give me … help.

Упражнение 10. Употребите “some, any, no”.

1. I want to show you … pictures of houses. 2. There is … coffee at home.

3. Are there … bookshelves in your study-room? 4. There are … English students

in our University. 5. Are there … newspapers on his desk? 6. Have you

got … children? 7. Jane has ... brothers or sisters. 8. Has he … French magazines

at home? — Yes, he has … . 9. I have … friends in Britain. 10. We have

… pets at home.

Упражнение 11. Переведите u1080 и предложения с русского языка на английский.

1. Сегодня мы должны сдавать экзамен.

2. Я должен прочитать этот роман сегодня, потому что завтра я должен вернуть его в

библиотеку.

3. Она опоздала и я вынужден был ждать.

4. Вам придется сделать это самому.

5. Капитан вынужден взять лоцмана, входя в порт.

6. Вам следует помочь старому человеку перейти улицу.

7. Вам следует соблюдать осторожность, проходя этот канал.

8. Мы должны встретиться на станции в 5 вечера.

9. Вы обязаны сообщить капитану все, что вы знаете об этом.

10. Нам пришлось изменить план нашей работы.

11. Тебе не следует ходить туда.

7.Тема. Простое прошедшее время. Обстоятельства времени.

Упражнение 1. Перепишите предложения, вставив вместо точек was или were:

Не ... here before me. The text... complete. The translation ... easy. We ... busy. His father ... a teacher. They ... in England. Where ... you last year? The landowners... rich. The peasants...poor.

Упражнение 2. Следующие предложения перепишите, поставив глаголы в Past Indefinite:

The teacher asks them questions and they answer them. The children dance together. We studygrammar. The water becomes warm. I am not against you. They bring us some red apples. My father comes home when the clock strikes seven, he lives opposite me. His children speak French and English. We do not write Latin. Our farm is large.

Упражнение 3. Сообщите о фактах, приведенных в предложениях

ниже, как об имевших место в прошлом. Используйте следующие обстоя-

тельства времени.

Yesterday, yesterday morning, the day before yesterday, the other day, a

few days ago, 2 years ago, last Monday, last winter, last week, in 1960.

1. We have a terminal test.

2. It takes me an hour to do my homework.

3. I am ill and do not go out.

4. We are late for the meeting.

5. I work in the library till late in the evening.

6. It is Tuesday.

7. It is the 6th of November.

Упражнение 4. Поставьте предложения в Past Indefinite Tense.

Model: Our teacher is at the conference in Moscow. (last month)

Our teacher was at the conference in Moscow last month.

1. The students are in the reading hall. (before the lessons)

2. I am glad to meet my friend. (yesterday).

3. He is eighteen (in 1990).

4. My friend is preparing to enter the University. (last year)

5. I am going to the Crimea. (when I met my old friend)

6. Such problems are discussed at our meeting. (yesterday)

7. The train is to arrive at 10. (but it was late)

8.Тема. Сравнительные и превосходные степени прилагательных.

Настоящее длительное время (Present Continuous). Сравнение его с

Простым настоящим временем (Present Indefinite).

Упражнение 1. Определите, в какой степени сравнения стоит прилагательные:

coolest, bluest, thicker, freer, worst, truer, better, smallest, greatest, slower Переведите на

русский язык и определите их исходную форму.

Упражнение 2. Переведите устно предложения и назовите положительную степень

выделенных прилагательных и наречий:

Her eyes are darker than Helen's. In summer my room is cooler than the other rooms. In winter itis the best and warmest room in the house. I like it best. The new bridge is longer and more solid

than the old bridge. This dress is even worse than your black dress; it is older, too. Your handsare less hard than mine; they are whiter, too, because I work more. Give me some more water!

We have less time than we want. The weather is colder in autumn than spring though it iswarmer than in winter.

Упражнение 3. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму

прилагательного.

1. The Mississippi is (long) river in the world. 2. My cigarettes are (bad) than

yours. 3. The battle of Waterloo was the (great) battle of all times. 4. This plan is

(practical) of all. 5. She is not so (tall) as her sister. 6. He is (strong) than his

brother. 7. Our house is as ( low) as yours. 8. Elbrus is the (high) peak in the Caucasian mountains. 9. The Neva is (wide) and (deep) than the Moskva river. 10. This method is (efficient) than the common one. 11. October is (cold) than June.

Упражнение 4. Сравните приведенные в скобках факты и явления,

пользуясь образцом.

Three months (October, November, December), using (употребляя) the

word “cold”.

November is colder than October but December is the coldest of them.

1. Three months (May, June, July) using the word coldest of them.

2. The population of the USA “India and china, using the word “great” or

“small”.

3. The rivers of our country (the Lena, the Ob, the Volga), using the word

“long” or “short”.

4. Three cities of our country (Moscow, Kaluga, Novosibirsk), using the

word “beautiful” or “big”.

5. Three “streets of your native city, using the word “wide”.

Упражнение 5. Ответьте на вопросы.

1. Are the cities in Scotland as large as the cities in England? 2. Is the

Volga longer than the Don? 3. Which is the shortest month of the year?

4. Which is the biggest city in Great Britain? 5. Which is the most beautiful

square in Minsk? 6. Which season is the coldest? 7. Where is it better to spend a

holiday: in the South or in the North? 8. Where is it better to live: in the city or

in the countryside?

Упражнение 6. Переведите на английский язык.

1. В прошлом году я тратил на английский язык меньше времени, чем

в этом. 2. Ваш доклад был гораздо интереснее. 3. Это крайне важный во-

прос. 4. Он тратит большую часть своих денег на книги. 5. Большинство

людей любят фрукты. 6. Эта улица самая широкая в городе. 7. Это самая

мощная электростанция. 8. Вчера был более трудный день. 9. Эта книга

значительно интереснее, чем та. 10. Ваша сестра старше Вас? – Нет, моло-

же. 11. Ты много читаешь? – Нет, я читаю мало, гораздо меньше тебя.

12. Чем длиннее ночь, тем короче день.

Упражнение 7. Поставьте глаголы, данные в скобках,

а) в Present Continuous Tense:

1.



2015-12-13 693 Обсуждений (0)
Тема. Структура английского предложения. ДЛЯ СТУДЕНТОВ ЗАОЧНОЙ ФОРМЫ ОБУЧЕНИЯ 0.00 из 5.00 0 оценок









Обсуждение в статье: Тема. Структура английского предложения. ДЛЯ СТУДЕНТОВ ЗАОЧНОЙ ФОРМЫ ОБУЧЕНИЯ

Обсуждений еще не было, будьте первым... ↓↓↓

Отправить сообщение

Популярное:
Организация как механизм и форма жизни коллектива: Организация не сможет достичь поставленных целей без соответствующей внутренней...
Почему двоичная система счисления так распространена?: Каждая цифра должна быть как-то представлена на физическом носителе...
Модели организации как закрытой, открытой, частично открытой системы: Закрытая система имеет жесткие фиксированные границы, ее действия относительно независимы...



©2015-2024 megaobuchalka.ru Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. (693)

Почему 1285321 студент выбрали МегаОбучалку...

Система поиска информации

Мобильная версия сайта

Удобная навигация

Нет шокирующей рекламы



(0.014 сек.)