Мегаобучалка Главная | О нас | Обратная связь

IV.Выберите нужный предлог и предложения переведите





 

1..She is fond … (on, of, in) reading. 2.They are interested … (in, at, of) buying this goods. 3.Jane is good … (in, at, on) lecturing on Russian art. 4.They are used …(to, from, on) getting up early. 5.He is engaged … (at, to, in) writing a book. 6.She gave … (back, up, to) smoking. 7.The girl succeeded … (on, in, for) improving her pronunciation. 8.The snow prevented me… (of, from, on) walking. 9. We think … on, of, to) going to the south in summer. 10. He insisted… (in, on, at) her returning home. 11.She is afraid … (on, of, at) catching cold. 12.She doesn’t agree … ( to, for, by) working at an office.

 

V.Переведите на русский язык, обращая внимание на герундий.

 

 

1. Watching football matches can be exciting enough, but of course it is more exciting playing football. 2. She stopped coming to see us, and I wondered what had happened to her. 3.Can you remember having seen the man before? 4.She was terrified of having spoken to anybody, and even more, of being spoken to. 5.He was on the point of leaving the club, as the porter stopped him. 6.After being corrected by the teacher, the students’papers were returned to them. 7.I wondered at my mother’s having allowed the journey. 8.I understand perfectly your wishing to start the work at once. 9. Everybody will discuss the event, there is no preventing it. 10. At last he broke the silence by inviting everybody to walk into the dining-room. 11. On being told the news she turned pale. 12.The place is worth visiting.

 

VI. Переведите на русский язык, обращая внимание на герундий.

 

1.I avoided speaking to them about that matter. 2. She burst out crying. 3. They burst out laughing. 4.She denied having been at home that evening. 5. He enjoyed talking of the pleasures of traveling. 6. Excuse my leaving you at such a moment. 7. I cannot put off doing this translation. 8.Please forgive my interfering. 9.He gave up smoking a few years ago. 10.They went on talking. 11.He keeps insisting on my going to the south. 12.Oh, please, do stop laughing at him. 13.Do you mind my asking you a difficult question? 14.Would you mind coming again in a day or two? 15.I don’t mind wearing this dress. 16.She could not help smiling.

 

VII.Раскройте скобки, употребляя герундий в активной или пассивной форме.

1.Why do you avoid (to speak) to me? 2.She tried to avoid (to speak) to. 3. The doctor insisted on (to send) the sick man to hospital. 4. The child insisted on (to send) home at once. 5.Do you mind him (to examine) by a heart specialist? 6. He showed no sign of (to recognize) me. 7. She showed no sign of (to surprise). 8.He had a strange habit of (to interfere) in other people’s business. 9. I was angry at (to interrupt) every other moment. 10. He was always ready for (to help) people. 11.He was very glad of (to help) in the difficulty. 12. On (to allow) to leave the room the children immediately ran out into the yard and began (to play). 13. In (to make) this experiment they came across some very interesting phenomena. 14. The results of the experiment must be checked and rechecked before (to publish). 15.The watch requires (to repair). 16.The problem is not worth (to discuss).

 

VIII. Переведите, используя герундий.

 

1.Он никогда не соглашался отправиться в такое опасное путешествие. 2. Он не одобрял ее пристрастие к кофе. 3. Учитель математики не одобрял фантазии детей. 4. Все в моей жизни зависит от твоей любви ко мне. 5.Я не думаю, что его видел. 6. Я настаивал на том, чтобы мне рассказали правду. 7.Похоже, что дитя плакало. 8.Если вы не возражаете, то я открою окно. 9. Похоже будет дождь. 10. Моему другу удалось перевести текст. 11.Я предлагаю прочитать этот текст. 12. После того, как вопрос был обсужден, о нем все забыли. 13.Мы очень хотим видеть вас. 14.Она всегда жаловалась на недомогание. 15. Перед отправлением нужно присесть. 16.После проведения эксперимента, ученые пошли в конференц-зал.



 

ГЕРУНДИАЛЬНЫЙ ОБОРОТ (СЛОЖНОЕ ПОДЛЕЖАЩЕЕ, ДОПОЛНЕНИЕ, ОПРЕДЕЛЕНИЕ, ОБСТОЯТЕЛЬСТВО)

Герундиальный оборот или комплекс состоит из двух частей:

1-я часть:

а) существительное в притяжательном падеже (-’s) или притяжательное местоимение (my, your, his, her, its, our, their) – в письменной и устной речи;

б) или - существительное в общем падеже, а личное местоимение в объектном падеже (me, you, him, her, it, us, them) – в обычной устной речи

2-я часть – герундий, который называет действие, совершаемое лицом или предметом, названным в первой части комплекса (Active), или действие, совершаемое над этим лицом/предметом (Passive).

Существительное / местоимение + Герундий

Герундиальный комплекс представляет собой один сложный член предложения и выполняет функции: подлежащего, дополнения (беспредложного или предложного), определения или обстоятельства. Предложения с герундиальным комплексом в качестве подлежащего, в разговорной речи обычно употребляются с вводящим it. Перед подлежащим – герундиальным комплексом обычно делается пауза.

На русский язык обычно переводится придаточным предложением, вводимым союзами то (тем), что (чтобы); как и т. д. При переводе притяжательное местоимение или существительное, стоящее перед герундием, становится подлежащим, а герундий - сказуемым придаточного предложения.

УПРАЖНЕНИЯ

I.Переведите

 

1.Your coming here is very desirable. 2.His coming down is really no excuse. 3.It was very unpleasant his coming so late. 4.It’s no use my telling you a lie. 5.Forgive my saying it. 6.Excuse my (me) interrupting you. 7.Do you mind my helping you? 8.Would you mind him (his) opening the window? 9.I heard of your coming to us.10.You may rely on my coming back. 11.We heard of the house being sold. (Passive) 12.I don’t know the reason of your leaving. 13.I hadn’t much hope of his plan working. 14.After his coming back she locked the door.

 





Читайте также:


Рекомендуемые страницы:


Читайте также:
Как построить свою речь (словесное оформление): При подготовке публичного выступления перед оратором возникает вопрос, как лучше словесно оформить свою...
Модели организации как закрытой, открытой, частично открытой системы: Закрытая система имеет жесткие фиксированные границы, ее действия относительно независимы...

©2015 megaobuchalka.ru Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав.

Почему 3458 студентов выбрали МегаОбучалку...

Система поиска информации

Мобильная версия сайта

Удобная навигация

Нет шокирующей рекламы



(0.003 сек.)