Мегаобучалка Главная | О нас | Обратная связь


Российское законодательство X — XX веков 2 страница



2015-11-27 555 Обсуждений (0)
Российское законодательство X — XX веков 2 страница 0.00 из 5.00 0 оценок




Соборной ответ о запоне святаго олтаря, когдаотверзается и когда затворяетца по уставу честных монастырей святые горыи иарьствующаго града63. 11

U священном олтаре, ничтоже от брашен в жертвеник да не вноситца. 12

Ответ от священных правил о жертвенике и о кутейнике. 13

итвет о соборном о священническом сану по священным пра­вилом. 14

''разило 16. Иереем иже не облачаются в священный ризы ли неразумием, ли гордостию, ли леностию. 15

Российское законодательство X — XX веков

Правило 17. Святаго И ванна милостиваго в поучение по-помм. 16

О детином крещении. 17

Ответ о обручании и о венчании. 18

Чин и указ, аще будет поняти вдовцу девица или за уношу идет вдовица. 19

ь5 Последование иное. 1>5 20

О втором браце, иже во святых отца нашего Никифора Кон-стянтина града исповедника. 21

О том же блаженного Никиты митрополита ираклийского от­веты к некоему Констянтину епископу, о них же вопрошен бысть, о двоеженцех запрещение. 22

О втором же браку и троеженцех. 23

А о четвертом же, бе> отречено браку, и о третием . 24 >

О дияцех, хотящих во дияконы и в попы ставитися. 25 ;

О училищех книжных по всем градом. 26'- j

lО святых иконах и о исправлении книжном. 27 ;

О книжных писцех. 28 У ",

О всех протопопех, и о соборных и о ружных, и о пределных священникех и дъяконех. 29

О ружных попех и о дьяконех. 30

О крестном знамении, како подобает архиереом, иереом ру­кою благословляти и знаменоватися, и прочим православным хрестьяном знаменоватися и покланятися. 31

О крестящихся не по чину. 32 О содомском гресе. ЪЪ О церковном чину. 34

Указ соборным старостам поповским на Москве и по всем градом, чего ради церковь соборная и староста избран туто и иные многи иеркви и попы и дьяконы причтены туто приходи-ти. 35

О наказании чад своих. 36

О том чтобы налживеЯ7 креста не целовали. 37

О том же крестном целовании от божественных68 правил. 38

О тафьях безбожнаго Махмета 69 от священных

О

правил . iy

О стрижении брад. 40

О тридесяти и дву царских вопросех и соборные ответы поглавам70. 41

Ответ о трегубой аллилуйи. 42

Соборной ответ о живописцех и о честных иконах. 43

О освящении церкви. И о том соборной ответ по священным правилом. 44

О освящении церкви. 45 Ответ о венечной пошлине. 46

Соборной ответ о антимисех и освящении церкви. 47 Соборной же ответ о венечной пошлине. 48

О святых честных монастырех о том соборной ответ по свя­щенным правилом. 49

Ответ о священническом и иноческом чину. 50 Ответ о приходящих священникех и дьяконех. 51

О пьянственом питии. Собрание от божественаго писания. Ответ, яко не подобает во обители питию быти, от негоже пьян­ство бывает. 52

О святительском суде. Соборной ответ от священных правил апостол и отеческих, и от заповедей благочестивых царей, от правил святых апостол. 53

Стоглав

О

том же святительском суде от священных правил святых

апостол второго правила толкование7'. 54

О том же святительском суде от священных правил собора, "же в халкидоне, правило 9. 55

" том же святительском суде. Собора иже в Карфагене прави­ло 15. 56

Российское законодательство X — XX веков

О том же от книг Устинияна царя72. 57

О том же от различных тител Иустинияна царя. 58

О том же правило 87 тогож Иустинияна царя. 59

О том же святого и равноапостольного Констянтина и святого равноапольстольнаго великого князя Владимера киевского и всеа Русии духовныя их заповеди с великим запрещением, что мирским судиям священнического и иноческого чина не судити, ниже на суд привлачати имуща сице. 60

Заповедь благочестивого царя Мануила Комнина греческого на обидящих святыя церкви. 61

О том же благочестивого царя Иустинияна глава 1 от свитка новых заповедей. 62

О том же святого и равноапостольного великого князя Влади­мера киевского и всеа Русии, тамо бо во своем царском завеща­нии и законоположении написа сице. ЬЪ

О том же послание Киприяна митрополита киевского73 и всея Руси во Псков о святительском суде. 64

А се, что судят попов миряне и казнят их и осужают. 65 Ответ о святительском суде. 66 О несудимых грамотах. 67

Соборной ответ о архимаритех и о игуменех; и о священни-кех, и о дьяконех, и о всем священническим и иноческом чи-ну75. 68

О венечной пошлине царев указ и соборное уложение. 69 76'Ответ о пустых церквах, что стоят бес пения'76. 70 77нищепитательстве ответ'77 71 78искуплении пленных'79" 72

Ответ о богадельнях, и о прокаженных, и о клосных, и престаревшихся и по улицам в коробех лежащих и на телеш-ках и на санках возящих неимущим, где главы подкло-нити 73

Ответ о святых и честных иконах 74

Ответ о вотчинах и о куплях, которые боголюбцы да­вали святым церквам на память своим дущам и по сво­их родителех в вечной поминок и в наследие благ вечных 75

Ответ о святительских и о монастырских денгах без росту и о хлебе без наспу 76

О том же послание великого Василия к Григорию презви-теру правило 87~79 77

О том же от послания Фотея митрополита всеа Русии во Псков о вдовствующих попех 78

О тех же вдовствующих попех и дьяконех преподобного игу­мена Иосифа ламского волока, самобывшаго на том соборе, со­брание от святых правил 79

О тех же вдовствующих попех грамота великих князей. Мы Иван 80

Ответ о вдовых попех и дьяконех 81

Отрет о том, что впредь чернцом и черницам в одном мона­стыре не жити 82

Да на том же соборе преж нас отцы уложили 83

Ответ о новопоставленных церквах и о новых пустынях и о пустынницех 84

О затворницех и о пустынницех 85

Ответ о избрании и о поставлении архимаритов и игуменов честных монастырей повелевают священная правила 86

О проторех на поставление дьякона и попа 87

О том же благочестивого царя Иустинияна глава 32 88

О том же поставлении и проторех от послания Фотея митро­полита киевского и всеа Руссии во Псков 89

Ответ о том, комуждо подобает своп чин хранити 90 Ответ о кровоядении и удавленины не ясти 91 Ответ о игрищах еллинскаго бесования 92

Ответ о том же еллинском бесовании и волхвовании и чаро-Деянии 93

Стоглав

Российское законодательство X — XX веков

Ответ, в которые дни суд не судится и позорищене бывает.Седмые грани глава 1 94

Ответ, како подобает православным праздновати 95 О епископех и о причетницех правило 80 96

Ответ о милостыне и о руге по многим монастырям 97 Лета 7059, сентября в /580 98

Царское и соборное послание к бывшему митрополиту Иаса-фу и иже с ним%1 99

Ответ бывшаго Иосафа митрополита о Цареве и великого кня­зя и митрополичье присылке соборной 100

Лета 7059, майя в 11 царь и великий князь Иван Васильевич всеа Русии приговорил с отцом своим Макарием митрополитом всеа Русии и со всем священным собором о всяких вот-чинах*2 101

В ЛЕТО 7059-е МЕСЯЦА ФЕВРАЛЯ В 23 ДЕНЬ. ГЛАВА 1

Ьыша сии вопроси и ответы мнози о различных церковных чинех, в царствующем граде Москве в царских полатах, от бла­говерного и боговенчаннаго царя и государя и великого князя Ивана Васильевича всеа Русии самодержца к отцу его Макарию митрополиту всеа Русии, и ко всему священному собору, в ос-моенадесять лето царства его, в двадесять же*первое лето от ро­жества его, при его отце Макарии митрополите всеа Русии, в девятое млето святительства его, и всего священного собора ар­хиепископов и епископов руския митрополия самобывших тут95: Феодосия, архиепископа великого Новаграда и Пскова; Никандра, архиепископа ростовского и ярославского; Трифона, епископа суздальского и Торуского; Гурия, епископа смолен­ского и брянского; Касьяна, епископа рязанского и муромского; Акакия, епископа тверского и кашинского; Феодосия, епископа коломенского и каширского; Савы, епископа сарского и подон-ского; Киприяна, епископа пермского и вологоцкого, с честны­ми архимариты и игумены и весь священный собор о многих и различных церковных чинех и исправлении^, и о трегубой ал-лилуииЯ7~ и о монастырских чинех~Й7, и о общем предательном житии, и о пьянственом питии, и о прочих священных чинех, и о святительском суде, и вперед святителем у себя детей своих и племянников не держати, також по всем честным монастырем общим и особь сущим тархимаритом и игуменом детей своих и племянников у себя в монастыре^ не держати, и о прочих священных чинех по преданию святых апостол и святых отец, и по священным правилом, и по божественому уставу, ничтожс

претворяюще, и о вдовствующих попех и дьяконех, по преж нас уложенному собору отеческому, и по учению, и по наказанию, иже во святых отца нашего Петра митрополита киевского и всеа Русии нового чудотворца, и по написанию святейшаго Фотия митрополита киевского и все Русии, и по собранию и по написа­нию от священных правил апостольских и отеческих, преподоб­ного игумена Иосифа Ламского волока, самобывшаго на том прежнем соборе, о вдовствующих попех и дияконех, что им в миру живущим не служити.

И о всем о том предисловие сего собора имея написание сице.

О ПРЕДИСЛОВИИ ГЛАВА 2

Премилостивый и милосердый бог, прехитрый содетель всея твари видимыя и невидимыя, великий промысленик человече­скому животу и спасению, и во всей своей твари, якоже на небе-си в солнцы и в луне и во звездах, такоже и на земли, и в мори, и во птицах и в зверех, и в скотех, и в рыбах, и в гадех, поло­жил всем естественныя нравы себе на послужение, человеком же в научение, како подражати навыкнути человецы добрые нравы , а лукавыя и нечестивыя нравы отметати, и гнусны имети всегда Мы же оставим ныне о прочих творениях, вмале

90 /~\ " 91— о

сице изречем. (J сем исписа некто мудрый. зело, рече,

_о ] 92 —

прекрасно при утрени показуется солнце светоносно, бо сый тма им обгоняется, и луна охуждает, и нощь не состо­ится. Уяшняет день, просвещает воздух, небо красно показует, землю удобряет, море облистает, и несть мочно видети звезд на тверди небесней, едино бо то своими лучами осиявает всю все­ленную и что к сим. Аще убо чювственное солнце толику силу светлости имать, то кольма паче разумное солнце. Чювственное убо сие солнце на чювственая места сияя, мокроту земную изсу-шает, разумное же солнце явльшееся нам обоя в души содевает, изсушает мокроту и страстей нечистоту и еже от сих очища-ет , и тука подает разумной земли душевной, от негоже на-паяеми сади добродетели питаеми бывают и по малу возраста­ют. Чювственное солнце видимо бывает и невидимо. Разумное же солнце видимо бывает достойными, и всех зрит паче же зря-Щих его, чювственное солнце не глаголет, ниже глаголати кому Дает, умное же солнце глаголет любовным своим, и глаголати и зрети всем дарует, понеже н~солнце правде есть бог 94, якоже писано есть. Всем просто сияя луча благодати своея и просве­щает разумно верным сердца и очесем чювственым свет дарует, его ради глаголет : аз есмь свет миру, и яз свет в мир прии-лох, и без мене, рече, не можете творити ничтоже, и того благо-Аатию всяка душа боголюбива, яко воск, умягчавается. И обра­зы и знамении божествене разумнии приемлющи, и бывает бо-*ие жилище духом. Сие праведное солнце Христос, бог наш. .милосердый, Господь по неизреченным его судьбам, светлолуч-ными своими зарями осия, в сердцы благочестивого царя и ве­ликого князя Ивана Васильевича всеа русии самодержца во еже мудрствовати и творити благая, всяко бо даяние благо, и всяк

Стоглав

Российское законодательство X — XX веков

дар, свершен свыше, есть сходяй от отца светом и прочая. До-блий же он миротворец державный самодержец прекроткий царь Иван мнозем разумом и мудростию венчан и в совершен­ием благочестии царство содержа, осияваем благодатию боже­ственного духа, зело воспалися утробою и с теплым желанием подвижеся, не токмо о устроении земском, но и о многоразлич­ных церковных исправлении. И возвещает отцу своему преосвя­щенному Макарию митрополиту всеа Русии, и собор божиих слуг совокупити повеле вскоре. 96~Им же словом и делом'96 по-следоваше и вся по чину бываше. Царский же повелительнее и егда убо сия слышъв, всеа руския земля архиереи радостию не-изглаголанною объяти бывше, всяко тщание от сердец подвиза-ху и пребезмерное желание имеяху, иж таковаго царя благоче­стива насладитися зрения же и беседы. И яко небопарнии орли, лехка крила имуща, скоро того достизаху, и егда убо ecu купно сошедшеся и един царствующий град Москва всех восприемля-ше, и койждо их мир и благословение христолюбцу оному пра­вославному царю давше. И бе чудно зрение, яко весь богоспа­саемый град красящеся отец пришествием, богу бо тех подвиг-шу на исправление церковное и на утвержение православные ве­ры. Елма же 91~ цареви в царских седшу97, молчанию глубоку устроившуся всем очи нань взирающе бяху. Благочестивый же царь великий княз Иван Васильевич всеа Русии самодержец зря окрест себе отческой лик и о пришествии их зело веселяше-ся, и всякоя чести тех сподобляше, отцем же всем купно мирная гонящим и единомыслене о духовных91* збеседующе". Абие же благочестивый царь, встав с престола своего, и посреде святи-тельскаго лика став светлым возрением и веселым лицем на всех возрев, сицевая собору изглагола: «Молю святейший отцы мои, аще обретох благодать пред вами, утвердите в мя лю­бовь, яко в присного вам сына, и не облени'йеся изрещи слово к благочестию единомыслено о православной нашей христианстей вере и о благостоянии святых божиих церквах, и нашем благо­честивом царствии, и устроении всего православнаго хрестьян-ства. Зело бо желаю и срадуюся и согласую сослужебен с вами быти вере поборник, в славу святыя и животворящия и нераз-дельныя Троица, Отца и Сына и святаго Духа, в хвалу же и славу благочестивыя нашия веры и церковных уставов. Тем же и всякому розгласию отныне далече быти повелеваем, всякому же согласию и единомыслию содержатися в нас». И сия изрек и множае сих.

ГЛАВА 3

И[01 на том же соборе вдаст царь своея руки писание збого-духновенным наказанием и здушеполезным покаянием, зело по­лезно слышащим и внемлющим сия, имуща сице.

«Сие убо предлагаем*02 писание вашей отеческой любви ра' ди пречистыя истинныя нашея веры, еже во единосущную и не разделимую и живоначальную Троицу, иже вседержителя 6оМ> и Отца благоволением и щедротами иже к нам, единородного и

собезначальнаго Сына его Господа нашего Исуса Христа, и по-спешением и действом пресвятого и вседетельнаго и животворя-wflio Духа, и помощию православные християнские надежи и причистыя и преблагословенныя владычицы нашея Богородцы и приснодевы Марии, силою честного и животворящаго креста, заступлением святых божиих архангел Михаила и Гавриила, и прочих небесных сил безплотных, честнаго и славного пророка и предотечи крестителя Иванна, и святых славных и всехваль-ных апостол самовидец Сына и Слова, и святых великих муче­ник, иже любви ради и веры во Христа не пошадеша живота своего и страдальческими венцы увязошася, и святых святите­лей и преподобных: и святаго великого святителя пресловущаго в чюдотворцех Николы, и святаго равна апостолом первого хре-стьяном царя Констянтина, и христолюбивыя матери его Еле­ны, и всех благочестивых царей и цариц православных, иже о благочестии подвизавшихся, и святых великих чюдотворцов иже в нашей земли великия росии в чудотворениих просияв­ших преосвященных митрополитов Петра и Олексея и Ионы, и Леонтия епископа ростовского чюдотворца, и святаго и равна апостолом царя и великого князя Владимера просветившаго всю землю рускую святым крещением, и бабы его предотечи ру­ския к богу святыя блаженный и великия княгини Олги, и сы­нов его святых страстотерпец боголюбивых князей руских обою брату по плоти Бориса и Глеба, и прочих от роду его право­славно поживших и богу угодивших и преподобных и богоно-сных отец наших: Антония и Феодосия печерских, и Сергия ве­ликого, и Варлаама новгороцкого, и Кирила белозерскаго, и Никиты переславского, и Пафнотия боровского, и Дмитрея прилуцкого и всех мученик и преподобных и уродивых Христа ради и всякого чину царска и княжеска и болярска, и всех пра­вославных хрестьян, иже добрыми делы просиявших и от бога прославленных великими чюдесы в богом дарованной нам дер­жаве от прародителей наших росийского царствия великих но­вых чюдотворцов и всех святых иже от века богу угодивших. И на тех святыя молитвы уповая, предлагаем совет вашей отече­ской любви, еже поутвердити древняго предания хрестьянския истинныя нашея веры, еже от самого создателя нашего преда­ние, а не от слуги ни от посланнаго. Сам бо предаде божествен­ным своим учеником и апостолом, они же убо предаша иже по них, даже и доныне слово спасительное Господа Исуса Христа дойде. Тем же молим вы и засвидетельствуем Господом нашим Исусом Христом и божественными его ученики и апостолы, и святыми вселенскими седмью соборы и святыми поместными соооры, и всеми святыми прежереченными, бога ради потру-жаигеся, во еже исправити истинная и непорочная наша хресть-янская вера, иже от божественного писания во исправление цер-к°вному благочинию и царскому благозаконию и всякому зем­скому строению, и нашим единородным и бземертным душам просвящение и на оживление, и на утвержение истинныя Равославныя хрестьянския веры, дабы утвержена была и непо-Олебима в роды и роды и на веки, и не врежена от душегуби-

Стоглав

Российское законодательство X — XX веков

тельных волк и от всяких козней вражиих. И вы господие и святии святителие, преосвященнейшии отец мой Макарий ми­трополит всеа Русии, и все архиепископы и епископы, и препо­добные архимариты и честные игумены, и весь священный со­бор и иноци, и прочий104 ecu божий молебницы, такоже и бра­тия моя ecu любимии мои князи и боляре, и воини, и все право­славное хрестьянство, помогайте ми и пособствуйте ecu едино­душно вкупе и с плачем припадем к человеколюбцу богу, да от­верзет нам умные очи наша, и узрим пред собою вся грехи на­ша, еже содеяхом зле и во вся дни живота нашего, и молитв ра­ди пречистыя Богородица и всех святых долготерпяи о нас го­сподь бог да обратит ны на истинный путь святых его запове­дей, от них же заблудихом душевне и телесне. И еже согреши-хом пред богом и человеки всяким законопреступлением, еже немощно писанием исписати и человеческим языком изглагола-ти содеянная нами вся злая согрешения и законопреступления грехом юности моея и неведения моего. Ныне же сих всех злых дел возненавидевше, добрая и богоугодная дела возлюбим, да не постражем подобным с прогневавшими и непокаявшимися, якоже христово слово в евангелии, пришедше do поведаиха ему о галилеех. Их же кровь Пилат смесив с жертвами их, рече же им Исус; мните ли яко сии галилеяне грешнейши суть паче всех в роде сем. Ни105 глаголю вам аще не покаетеся ecu такоже по­гибнете, воспомянем убо от начала миру, како не пощаде бог са­таны за едину гордость, и всех аггел иже суть в чину его, но пленицами мрака свяэа и с небеси сверже, и в бесы претвориша-ся. За един грех Адам и Евва не покаявшася из рая извержени быша, и за единого человека преступление ecu праведницы во ад снидоша, донележе изведе я господь за блуды неудержания плоти и за преступление еже 106 не совоЦуплятися 106" сыном божиим со дщерми человеческими, не пощади бог всея вселен-ныя потопом вся потреби, токмо праведнаго Ноя самого осма соблюде; за мужеложство и за любодеяние Содома и Гомора огнем сожже, токмо единаго праведнаго Лота со двема дщерьми обидима107 избави от нечистот. И что прочее о сем много гла-голати или писати. Ведаете и видите вся писания в ветхом зако­не и в новой благодати. Такоже и в нынешния времена за вся-кия различныя грехи всякими различными казньми многие гра­ды разоришася, и людие без вести быша, и великия царствия запустеша. Овы за гордость, а иные за братоненавидение и за насилие к своим. Многия же погибоша и за идолопоклонение, наипаче же горше всего зла за любодеяние и прелюбодеяние и за содомский блуд и за всякую нечистоту, многие царства изче-зоша и без вести быша еще же и за срамословие и клятвопре­ступление, и за безмерное объядение и пьянство напрасною смертию изчезоша. Мы же убо всех сих убоявшеся и ум свой ев' бравше, очистивше чювствия душ и телес наших, пораство-рими№ вся сия мимоидушая и настоящая вся, еже пред наши-ма очима бывшая вся и бывающая разсмотрим не вся ли та в нас суть злодеяние еже глаголахом. Речет же ми кто109, як° идолопоклонения несть в нас, ино сребролюбие не второе л"

идолослужение, или блудная и скверная деяния сим же подоб­ная? Како поработихомся сребру или сласти плотстей, сами ве­сте паче нас. Аще же речет ми кто, яко не вем таковаго беззако­ния дерзаю рещи по пророку глаголющему яко аспид глу-хий110 иже не слышит гласа обаеающих, о чем же бо пре-же поскорбим о толиких беззакониях, и о чем восплачемся, како нам бога милостива сотворити о сем видим ecu, каковы различныя казни и милостивое наказание на нас посла господь, обращая нас от заблуждения, яко чадолюбивый отец. Мы же никакоже о сем не воспомянухомся. Смирил нас бог: отнял у меня отца, а у вас пастыря и заступника. Еще же сия скорьбь не мину, начаша ся множити великия бедныя скорби Боляре и вельможи, вернии и любимии отцам моим, совет не благ совещаша ми вменяюще, яко мне доброхотствуют, на паче же себе самовластие улучающе. Яко помрачени умом, дерзнули поимати и скончати братию отца моего. И егда хощу воспо-мянути[[3 нужную их смерть и немилостивое мучение, весь слезами разливаюся и в покаяние прихожу и прощения у них прошу за юность и неведание. И по скончании дядь моих не по мнозе времени и мати моя преставилася. И оттоле горкая скорбь постиже нас: мне сиротствующу, а царству вдовствую-щу. И тако боляре наши улучиша себе время сами владеша всем царством самовластно, никому же возбраняющу им от всякого неудобного начинания, и моим грехом и сиротством и юностию мнози межиусобною бедою потреблени быша зле. Аз же возра-стох в небрежении и в ненаказании отца своего и матери, якоже подобает наказати отцу чадолюбцу, и навыкох их злокозненныя обычаи, и тояжде1[4 мудрствовах якоже и оне. И от того вре­мени и доднесь каких"5 зол не сотворих пред богом, и каких казней не послал на нас бог приводя нас на покаяние: ово пле­нением и святым церквам разорение, и попрание всяким святы­ням, и многобезчисленное кровопролитие, и пожжение и исто-пление, и в плен расхищение всякого священнического и иноче-скаго чину, князей и боляр, и всякого хрестьянского рода, му-жеска полу и женска, разсеянып6 по лицу всея земля и осквер­нены всякими нечистотами, и всякими страданми и муками то­мимы, и смертем предаемы. Мы же о сем многажды покуша-хомся месть сотворити врагом своим, и ничтоже успехом: ни ра-Щмехом сего, еже господь наказует нас сими, а не поганых по-спешство над нами, и сими великими казньми в покаяние не внидохом, сами межъусобство[[7 зло118 сотворихом и бедным хрестьяном всякоеИ9 насильство чинихом'20. И милосердый господь за премногия грехи наша наказуя нас ово потопом, Ово мором и различными болезнеными бедами, и ни-Какоже не наказахомся. И посла Господь на ны тяжкия и вели-кия пожары. Вся наша злая собрания потреби и прародитель­ское благословение огнь пояде, паче же всего святыя божия Неркви и многия великия и неизреченныя святыни, и святыя МоЩи, и многое безчисленное народа людска. И от сего убо вни-де страх в душю мою и трепет в кости моя, и смирися дух мой и Умилихся, и познах своя согрешения, и прибегох ко святей со-

263 Стоглав

Российское законодательство X — XX веков

борной и апостольстей церкви, и припадох к божию великому человеколюбию и к пречистой Богородицы, и ко всем святым, и ко твоему первосвятительству, и всем иже с тобою святителем, и умильно припадая со истинным покаянием прося прощения еже зле содеях и божия ради великия милости полцчих от вас мир и благословение и прощение о всем, еже содеях зле, тогда же убо яз ко всем своим князем и боляром по вашему благосло­вению, а по их обещанию, на благотворение подах прощение в их к себе прегрешениях. И по вашему благому совету, богу по-могающу, нам начах вкупе устрояти и управляти богом вручен­ное ми царство, елико бог поспещит. А у него милости и помо­щи прося, еще же молю вашу святыню и преподобие и о сем прострите прилежную молитву ко всесильному и милостивому богу, еже за многия грехи наша попустил на нас бог многую скудость всякому плоду земному, такоже и скотам и птицам и прочему изобилию и всякому стяжанию, и аще вашими отече­скими молитвами умолен будет о нас бог, и милостива его себе сотворим, и очистимся от всяких грех душевных и телесных, и тако уповаем на милость его, да помилует нас и не презрит мо­ления нашего, щедр бо есть и милостив и не оставит нас сирых, но послет благодать свою в помощь рабом своим, и просветит ум наш, и утвердит страх свой в нас, и укрепит ноги наша на путь мирен, и наставит на всякое дело благо, и гобину 123 по-

-1 94

даст всяческих плодов , и вся враги наша видимыя и неви-димыя вскоре да покорит под нозе наши. Вы же господие отцы наши, пастыри и учители, внидете в чювствы ваша, прося у бога помощи, истрезвите ум ваш, и просветитеся во всяких богодух-новенных обычаех, якоже предаде вам господь ваше же от бога порученное вам стадо словесных овец всего православного хри-стиянства росийского царствия, наполнив себе духовныя поль­зы святаго писания, мене сына своего наказуИте и просвещайте на всяко благочестие, якоже лепо есть благочестивым царем бы-ти во всяких царских праведных законех и во всяком благове-рии и чистоте, братию же нашу12* и всех князей, и боляр, и все православное хрестьянство неленостно и тщательно утвержайте и вразумляйте и просвещайте и наказуйте, да непорочно сохра­нят истинный хрестьянский закон, прежде >2Ъубо вы сами па-стырие и учитилие известити себе и утвердитеся и умножите от бога данный вам талант. Такоже и весь священический со­бор и иноческий чин, якоже предаша вам святии отцы седми святых соборов вселенских и поместных, праведный закон удержати'27 и истинную православную веру хрестьянскую, да и ми видящи ваши добрая дела и духовная наказания и боже­ственное писание от вас внимающе богу поспешествующу негли просветимся и обратимся на истинное покаяние вашим о нас ду­ховным и желанным попечением, и да получим великую ми­лость зде и в будущий век от Христа бога. Ныне молю вас о богособранный соборе, бога ради и пречистыя Богородица и всех святых ради потружайтеся о истенней и непорочней право­славной християнстей вере, и утвердите и изъясните якоже пре­даша нам святии отцы по божественным правилом, и не токмо

глаголю вам потрудитеся, но и постражите за имя христово, якоже они божественнии мужие не токмо бо за имя того страда-ху, но и за образ, якоже Стефан новый и Максим исповедник и Феофилакт никомидейский и ини мнози, якоже сами паче нас весте и помянити како обещаетеся на святом соборе, якоже аще что ми велят сотворити не по правилом святых отец князи и бо-ляре, аще и сами владующеи, аще ли и '2*~смертию воспре­тят , никакоже ми их не послушати, видите убо яко и смерти обещеваются епископи предатися за веру христову. Коль же па­че вам кроме труда и поношения от безумных человек ино ни-чтоже, якоже об них божественный во апостолех Павел вопиет, глаголя во еже к Тимофею послания его: «Чадо Тимофее, ве-дый, буди яко в последняя дни настанут времена люта, будут бо человецы самолюбцы, сребролюбцы и небоюлюбцы, преда­тели продерзливы, возносливи сластолюбцы, паче нежели бого-любцы. И сих отвращайся, якоже Анний и Амврий противиста-ся Моисею, тако и сии противятся истине. Безумие бо их яве будет всем, якоже и онех бысть, и сих ли убо безумия убоимся ни убо, но аще бы и мучители были и о сем, ино бы пострадати до крови и до смерти ради веры христовы». Вы еже о богосо-бранный соборе потружайтеся веры ради христовы, во еже ис-правити и изъяснити по правилом12^ святых отец на сие бо и собрах вас. Аз же о боголюбивый соборе отцы святии за веру хрестьянскую и за истинный православный закон, якоже преда­де нам церкви божия, вкупе единодушно всегда семи с вами ис-правляти и утвержати, якоже наставит нас Дух святый. Аще по вражию навету некоторое поползновение будет чрез божествен­ная правила вашим нерадением во всяких наших хрестьянских законех без обличения, сему убо еемь аз непричастен. Вы о сем дадите ответ в день страшного суда. Аще ли аз буду вам супро-тивен кроме божественных правил 13° вашему согласию 130, вы о сем не умолкните, аще преслушник буду, воспретите ми без всякого страха, да жива будет душа моя и все подлежащимм нам, яко да непорочен будет истинный православный хрестьян­ский закон и славится в нем пресвятое имя Отца и Сына и свя­таго Духа всегда и ныне и присно и во веки веком, аминь». И сим на сборое прочтенным бывшим архиереем же первен­ствующим преосвященный Макарий митрополит всея Русии со всем священным собором, со архиепископы и епископы и со че­стнейшими архимандриты и игумены, зело о сем удивишася и о благочестии слово изнесоша, и вседержителю богу хвалу возда-ша. И бе чюдно видение и всякого ужаса исполнено толико цар­ское величество церкви божий с душевным желанием совоку­пляется. И кто от толикия радости зельныя не испусти слез, ви-дя царскую душу совокупльшуся с церковным устроением. Потом царь вдаст на соборе иная писания о новых чюдо-творцех и о многих и различных церковных чинех и вопросех имуще сице.



2015-11-27 555 Обсуждений (0)
Российское законодательство X — XX веков 2 страница 0.00 из 5.00 0 оценок









Обсуждение в статье: Российское законодательство X — XX веков 2 страница

Обсуждений еще не было, будьте первым... ↓↓↓

Отправить сообщение

Популярное:
Как выбрать специалиста по управлению гостиницей: Понятно, что управление гостиницей невозможно без специальных знаний. Соответственно, важна квалификация...
Почему человек чувствует себя несчастным?: Для начала определим, что такое несчастье. Несчастьем мы будем считать психологическое состояние...
Почему двоичная система счисления так распространена?: Каждая цифра должна быть как-то представлена на физическом носителе...



©2015-2024 megaobuchalka.ru Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. (555)

Почему 1285321 студент выбрали МегаОбучалку...

Система поиска информации

Мобильная версия сайта

Удобная навигация

Нет шокирующей рекламы



(0.015 сек.)