Российское законодательство X — XX веков 2 страница
Соборной ответ о запоне святаго олтаря, когдаотверзается и когда затворяетца по уставу честных монастырей святые горыи иарьствующаго града63. 11 U священном олтаре, ничтоже от брашен в жертвеник да не вноситца. 12 Ответ от священных правил о жертвенике и о кутейнике. 13 итвет о соборном о священническом сану по священным правилом. 14 ''разило 16. Иереем иже не облачаются в священный ризы ли неразумием, ли гордостию, ли леностию. 15 Российское законодательство X — XX веков Правило 17. Святаго И ванна милостиваго в поучение по-помм. 16 О детином крещении. 17 Ответ о обручании и о венчании. 18 Чин и указ, аще будет поняти вдовцу девица или за уношу идет вдовица. 19 ь5 Последование иное. 1>5 20 О втором браце, иже во святых отца нашего Никифора Кон-стянтина града исповедника. 21 О том же блаженного Никиты митрополита ираклийского ответы к некоему Констянтину епископу, о них же вопрошен бысть, о двоеженцех запрещение. 22 О втором же браку и троеженцех. 23 А о четвертом же, бе> отречено браку, и о третием . 24 > О дияцех, хотящих во дияконы и в попы ставитися. 25 ; О училищех книжных по всем градом. 26'- j lО святых иконах и о исправлении книжном. 27 ; О книжных писцех. 28 У ", О всех протопопех, и о соборных и о ружных, и о пределных священникех и дъяконех. 29 О ружных попех и о дьяконех. 30 О крестном знамении, како подобает архиереом, иереом рукою благословляти и знаменоватися, и прочим православным хрестьяном знаменоватися и покланятися. 31 О крестящихся не по чину. 32 О содомском гресе. ЪЪ О церковном чину. 34 Указ соборным старостам поповским на Москве и по всем градом, чего ради церковь соборная и староста избран туто и иные многи иеркви и попы и дьяконы причтены туто приходи-ти. 35 О наказании чад своих. 36 О том чтобы налживеЯ7 креста не целовали. 37 О том же крестном целовании от божественных68 правил. 38 О тафьях безбожнаго Махмета 69 от священных О правил . iy О стрижении брад. 40 О тридесяти и дву царских вопросех и соборные ответы поглавам70. 41 Ответ о трегубой аллилуйи. 42 Соборной ответ о живописцех и о честных иконах. 43 О освящении церкви. И о том соборной ответ по священным правилом. 44 О освящении церкви. 45 Ответ о венечной пошлине. 46 Соборной ответ о антимисех и освящении церкви. 47 Соборной же ответ о венечной пошлине. 48 О святых честных монастырех о том соборной ответ по священным правилом. 49 Ответ о священническом и иноческом чину. 50 Ответ о приходящих священникех и дьяконех. 51 О пьянственом питии. Собрание от божественаго писания. Ответ, яко не подобает во обители питию быти, от негоже пьянство бывает. 52 О святительском суде. Соборной ответ от священных правил апостол и отеческих, и от заповедей благочестивых царей, от правил святых апостол. 53 Стоглав О том же святительском суде от священных правил святых апостол второго правила толкование7'. 54 О том же святительском суде от священных правил собора, "же в халкидоне, правило 9. 55 " том же святительском суде. Собора иже в Карфагене правило 15. 56 Российское законодательство X — XX веков О том же от книг Устинияна царя72. 57 О том же от различных тител Иустинияна царя. 58 О том же правило 87 тогож Иустинияна царя. 59 О том же святого и равноапостольного Констянтина и святого равноапольстольнаго великого князя Владимера киевского и всеа Русии духовныя их заповеди с великим запрещением, что мирским судиям священнического и иноческого чина не судити, ниже на суд привлачати имуща сице. 60 Заповедь благочестивого царя Мануила Комнина греческого на обидящих святыя церкви. 61 О том же благочестивого царя Иустинияна глава 1 от свитка новых заповедей. 62 О том же святого и равноапостольного великого князя Владимера киевского и всеа Русии, тамо бо во своем царском завещании и законоположении написа сице. ЬЪ О том же послание Киприяна митрополита киевского73 и всея Руси во Псков о святительском суде. 64 А се, что судят попов миряне и казнят их и осужают. 65 Ответ о святительском суде. 66 О несудимых грамотах. 67 Соборной ответ о архимаритех и о игуменех; и о священни-кех, и о дьяконех, и о всем священническим и иноческом чи-ну75. 68 О венечной пошлине царев указ и соборное уложение. 69 76'Ответ о пустых церквах, что стоят бес пения'76. 70 77~О нищепитательстве ответ'77 71 78"О искуплении пленных'79" 72 Ответ о богадельнях, и о прокаженных, и о клосных, и престаревшихся и по улицам в коробех лежащих и на телеш-ках и на санках возящих неимущим, где главы подкло-нити 73 Ответ о святых и честных иконах 74 Ответ о вотчинах и о куплях, которые боголюбцы давали святым церквам на память своим дущам и по своих родителех в вечной поминок и в наследие благ вечных 75 Ответ о святительских и о монастырских денгах без росту и о хлебе без наспу 76 О том же послание великого Василия к Григорию презви-теру правило 87~79 77 О том же от послания Фотея митрополита всеа Русии во Псков о вдовствующих попех 78 О тех же вдовствующих попех и дьяконех преподобного игумена Иосифа ламского волока, самобывшаго на том соборе, собрание от святых правил 79 О тех же вдовствующих попех грамота великих князей. Мы Иван 80 Ответ о вдовых попех и дьяконех 81 Отрет о том, что впредь чернцом и черницам в одном монастыре не жити 82 Да на том же соборе преж нас отцы уложили 83 Ответ о новопоставленных церквах и о новых пустынях и о пустынницех 84 О затворницех и о пустынницех 85 Ответ о избрании и о поставлении архимаритов и игуменов честных монастырей повелевают священная правила 86 О проторех на поставление дьякона и попа 87 О том же благочестивого царя Иустинияна глава 32 88 О том же поставлении и проторех от послания Фотея митрополита киевского и всеа Руссии во Псков 89 Ответ о том, комуждо подобает своп чин хранити 90 Ответ о кровоядении и удавленины не ясти 91 Ответ о игрищах еллинскаго бесования 92 Ответ о том же еллинском бесовании и волхвовании и чаро-Деянии 93 Стоглав Российское законодательство X — XX веков Ответ, в которые дни суд не судится и позорищене бывает.Седмые грани глава 1 94 Ответ, како подобает православным праздновати 95 О епископех и о причетницех правило 80 96 Ответ о милостыне и о руге по многим монастырям 97 Лета 7059, сентября в /580 98 Царское и соборное послание к бывшему митрополиту Иаса-фу и иже с ним%1 99 Ответ бывшаго Иосафа митрополита о Цареве и великого князя и митрополичье присылке соборной 100 Лета 7059, майя в 11 царь и великий князь Иван Васильевич всеа Русии приговорил с отцом своим Макарием митрополитом всеа Русии и со всем священным собором о всяких вот-чинах*2 101 В ЛЕТО 7059-е МЕСЯЦА ФЕВРАЛЯ В 23 ДЕНЬ. ГЛАВА 1 Ьыша сии вопроси и ответы мнози о различных церковных чинех, в царствующем граде Москве в царских полатах, от благоверного и боговенчаннаго царя и государя и великого князя Ивана Васильевича всеа Русии самодержца к отцу его Макарию митрополиту всеа Русии, и ко всему священному собору, в ос-моенадесять лето царства его, в двадесять же*первое лето от рожества его, при его отце Макарии митрополите всеа Русии, в девятое млето святительства его, и всего священного собора архиепископов и епископов руския митрополия самобывших тут95: Феодосия, архиепископа великого Новаграда и Пскова; Никандра, архиепископа ростовского и ярославского; Трифона, епископа суздальского и Торуского; Гурия, епископа смоленского и брянского; Касьяна, епископа рязанского и муромского; Акакия, епископа тверского и кашинского; Феодосия, епископа коломенского и каширского; Савы, епископа сарского и подон-ского; Киприяна, епископа пермского и вологоцкого, с честными архимариты и игумены и весь священный собор о многих и различных церковных чинех и исправлении^, и о трегубой ал-лилуииЯ7~ и о монастырских чинех~Й7, и о общем предательном житии, и о пьянственом питии, и о прочих священных чинех, и о святительском суде, и вперед святителем у себя детей своих и племянников не держати, також по всем честным монастырем общим и особь сущим тархимаритом и игуменом детей своих и племянников у себя в монастыре^ не держати, и о прочих священных чинех по преданию святых апостол и святых отец, и по священным правилом, и по божественому уставу, ничтожс претворяюще, и о вдовствующих попех и дьяконех, по преж нас уложенному собору отеческому, и по учению, и по наказанию, иже во святых отца нашего Петра митрополита киевского и всеа Русии нового чудотворца, и по написанию святейшаго Фотия митрополита киевского и все Русии, и по собранию и по написанию от священных правил апостольских и отеческих, преподобного игумена Иосифа Ламского волока, самобывшаго на том прежнем соборе, о вдовствующих попех и дияконех, что им в миру живущим не служити. И о всем о том предисловие сего собора имея написание сице. О ПРЕДИСЛОВИИ ГЛАВА 2 Премилостивый и милосердый бог, прехитрый содетель всея твари видимыя и невидимыя, великий промысленик человеческому животу и спасению, и во всей своей твари, якоже на небе-си в солнцы и в луне и во звездах, такоже и на земли, и в мори, и во птицах и в зверех, и в скотех, и в рыбах, и в гадех, положил всем естественныя нравы — себе на послужение, человеком же в научение, како подражати навыкнути человецы добрые нравы , а лукавыя и нечестивыя нравы отметати, и гнусны имети всегда Мы же оставим ныне о прочих творениях, вмале 90 /~\ " 91— о сице изречем. (J сем исписа некто мудрый. зело, рече, _о ] 92 — прекрасно при утрени показуется солнце светоносно, бо сый тма им обгоняется, и луна охуждает, и нощь не состоится. Уяшняет день, просвещает воздух, небо красно показует, землю удобряет, море облистает, и несть мочно видети звезд на тверди небесней, едино бо то своими лучами осиявает всю вселенную и что к сим. Аще убо чювственное солнце толику силу светлости имать, то кольма паче разумное солнце. Чювственное убо сие солнце на чювственая места сияя, мокроту земную изсу-шает, разумное же солнце явльшееся нам обоя в души содевает, изсушает мокроту и страстей нечистоту и еже от сих очища-ет , и тука подает разумной земли душевной, от негоже на-паяеми сади добродетели питаеми бывают и по малу возрастают. Чювственное солнце видимо бывает и невидимо. Разумное же солнце видимо бывает достойными, и всех зрит паче же зря-Щих его, чювственное солнце не глаголет, ниже глаголати кому Дает, умное же солнце глаголет любовным своим, и глаголати и зрети всем дарует, понеже н~солнце правде есть бог 94, якоже писано есть. Всем просто сияя луча благодати своея и просвещает разумно верным сердца и очесем чювственым свет дарует, его ради глаголет : аз есмь свет миру, и яз свет в мир прии-лох, и без мене, рече, не можете творити ничтоже, и того благо-Аатию всяка душа боголюбива, яко воск, умягчавается. И образы и знамении божествене разумнии приемлющи, и бывает бо-*ие жилище духом. Сие праведное солнце — Христос, бог наш. .милосердый, Господь по неизреченным его судьбам, светлолуч-ными своими зарями осия, в сердцы благочестивого царя и великого князя Ивана Васильевича всеа русии самодержца во еже мудрствовати и творити благая, всяко бо даяние благо, и всяк Стоглав Российское законодательство X — XX веков дар, свершен свыше, есть сходяй от отца светом и прочая. До-блий же он миротворец державный самодержец прекроткий царь Иван мнозем разумом и мудростию венчан и в совершением благочестии царство содержа, осияваем благодатию божественного духа, зело воспалися утробою и с теплым желанием подвижеся, не токмо о устроении земском, но и о многоразличных церковных исправлении. И возвещает отцу своему преосвященному Макарию митрополиту всеа Русии, и собор божиих слуг совокупити повеле вскоре. 96~Им же словом и делом'96 по-следоваше и вся по чину бываше. Царский же повелительнее и егда убо сия слышъв, всеа руския земля архиереи радостию не-изглаголанною объяти бывше, всяко тщание от сердец подвиза-ху и пребезмерное желание имеяху, иж таковаго царя благочестива насладитися зрения же и беседы. И яко небопарнии орли, лехка крила имуща, скоро того достизаху, и егда убо ecu купно сошедшеся и един царствующий град Москва всех восприемля-ше, и койждо их мир и благословение христолюбцу оному православному царю давше. И бе чудно зрение, яко весь богоспасаемый град красящеся отец пришествием, богу бо тех подвиг-шу на исправление церковное и на утвержение православные веры. Елма же 91~ цареви в царских седшу97, молчанию глубоку устроившуся всем очи нань взирающе бяху. Благочестивый же царь великий княз Иван Васильевич всеа Русии самодержец зря окрест себе отческой лик и о пришествии их зело веселяше-ся, и всякоя чести тех сподобляше, отцем же всем купно мирная гонящим и единомыслене о духовных91* збеседующе". Абие же благочестивый царь, встав с престола своего, и посреде святи-тельскаго лика став светлым возрением и веселым лицем на всех возрев, сицевая собору изглагола: «Молю святейший отцы мои, аще обретох благодать пред вами, утвердите в мя любовь, яко в присного вам сына, и не облени'йеся изрещи слово к благочестию единомыслено о православной нашей христианстей вере и о благостоянии святых божиих церквах, и нашем благочестивом царствии, и устроении всего православнаго хрестьян-ства. Зело бо желаю и срадуюся и согласую сослужебен с вами быти вере поборник, в славу святыя и животворящия и нераз-дельныя Троица, Отца и Сына и святаго Духа, в хвалу же и славу благочестивыя нашия веры и церковных уставов. Тем же и всякому розгласию отныне далече быти повелеваем, всякому же согласию и единомыслию содержатися в нас». И сия изрек и множае сих. ГЛАВА 3 И[01 на том же соборе вдаст царь своея руки писание збого-духновенным наказанием и здушеполезным покаянием, зело полезно слышащим и внемлющим сия, имуща сице. «Сие убо предлагаем*02 писание вашей отеческой любви ра' ди пречистыя истинныя нашея веры, еже во единосущную и не разделимую и живоначальную Троицу, иже вседержителя 6оМ> и Отца благоволением и щедротами иже к нам, единородного и собезначальнаго Сына его Господа нашего Исуса Христа, и по-спешением и действом пресвятого и вседетельнаго и животворя-wflio Духа, и помощию православные християнские надежи и причистыя и преблагословенныя владычицы нашея Богородцы и приснодевы Марии, силою честного и животворящаго креста, заступлением святых божиих архангел Михаила и Гавриила, и прочих небесных сил безплотных, честнаго и славного пророка и предотечи крестителя Иванна, и святых славных и всехваль-ных апостол самовидец Сына и Слова, и святых великих мученик, иже любви ради и веры во Христа не пошадеша живота своего и страдальческими венцы увязошася, и святых святителей и преподобных: и святаго великого святителя пресловущаго в чюдотворцех Николы, и святаго равна апостолом первого хре-стьяном царя Констянтина, и христолюбивыя матери его Елены, и всех благочестивых царей и цариц православных, иже о благочестии подвизавшихся, и святых великих чюдотворцов иже в нашей земли великия росии в чудотворениих просиявших — преосвященных митрополитов Петра и Олексея и Ионы, и Леонтия епископа ростовского чюдотворца, и святаго и равна апостолом царя и великого князя Владимера просветившаго всю землю рускую святым крещением, и бабы его предотечи руския к богу святыя блаженный и великия княгини Олги, и сынов его святых страстотерпец боголюбивых князей руских обою брату по плоти Бориса и Глеба, и прочих от роду его православно поживших и богу угодивших и преподобных и богоно-сных отец наших: Антония и Феодосия печерских, и Сергия великого, и Варлаама новгороцкого, и Кирила белозерскаго, и Никиты переславского, и Пафнотия боровского, и Дмитрея прилуцкого и всех мученик и преподобных и уродивых Христа ради и всякого чину царска и княжеска и болярска, и всех православных хрестьян, иже добрыми делы просиявших и от бога прославленных великими чюдесы в богом дарованной нам державе от прародителей наших росийского царствия великих новых чюдотворцов и всех святых иже от века богу угодивших. И на тех святыя молитвы уповая, предлагаем совет вашей отеческой любви, еже поутвердити древняго предания хрестьянския истинныя нашея веры, еже от самого создателя нашего предание, а не от слуги ни от посланнаго. Сам бо предаде божественным своим учеником и апостолом, они же убо предаша иже по них, даже и доныне слово спасительное Господа Исуса Христа дойде. Тем же молим вы и засвидетельствуем Господом нашим Исусом Христом и божественными его ученики и апостолы, и святыми вселенскими седмью соборы и святыми поместными соооры, и всеми святыми прежереченными, бога ради потру-жаигеся, во еже исправити истинная и непорочная наша хресть-янская вера, иже от божественного писания во исправление цер-к°вному благочинию и царскому благозаконию и всякому земскому строению, и нашим единородным и бземертным душам просвящение и на оживление, и на утвержение истинныя Равославныя хрестьянския веры, дабы утвержена была и непо-Олебима в роды и роды и на веки, и не врежена от душегуби- Стоглав Российское законодательство X — XX веков тельных волк и от всяких козней вражиих. И вы господие и святии святителие, преосвященнейшии отец мой Макарий митрополит всеа Русии, и все архиепископы и епископы, и преподобные архимариты и честные игумены, и весь священный собор и иноци, и прочий104 ecu божий молебницы, такоже и братия моя ecu любимии мои князи и боляре, и воини, и все православное хрестьянство, помогайте ми и пособствуйте ecu единодушно вкупе и с плачем припадем к человеколюбцу богу, да отверзет нам умные очи наша, и узрим пред собою вся грехи наша, еже содеяхом зле и во вся дни живота нашего, и молитв ради пречистыя Богородица и всех святых долготерпяи о нас господь бог да обратит ны на истинный путь святых его заповедей, от них же заблудихом душевне и телесне. И еже согреши-хом пред богом и человеки всяким законопреступлением, еже немощно писанием исписати и человеческим языком изглагола-ти содеянная нами вся злая согрешения и законопреступления грехом юности моея и неведения моего. Ныне же сих всех злых дел возненавидевше, добрая и богоугодная дела возлюбим, да не постражем подобным с прогневавшими и непокаявшимися, якоже христово слово в евангелии, пришедше do поведаиха ему о галилеех. Их же кровь Пилат смесив с жертвами их, рече же им Исус; мните ли яко сии галилеяне грешнейши суть паче всех в роде сем. Ни105 глаголю вам аще не покаетеся ecu такоже погибнете, воспомянем убо от начала миру, како не пощаде бог сатаны за едину гордость, и всех аггел иже суть в чину его, но пленицами мрака свяэа и с небеси сверже, и в бесы претвориша-ся. За един грех Адам и Евва не покаявшася из рая извержени быша, и за единого человека преступление ecu праведницы во ад снидоша, донележе изведе я господь за блуды неудержания плоти и за преступление еже 106 не совоЦуплятися 106" сыном божиим со дщерми человеческими, не пощади бог всея вселен-ныя потопом вся потреби, токмо праведнаго Ноя самого осма соблюде; за мужеложство и за любодеяние Содома и Гомора огнем сожже, токмо единаго праведнаго Лота со двема дщерьми обидима107 избави от нечистот. И что прочее о сем много гла-голати или писати. Ведаете и видите вся писания в ветхом законе и в новой благодати. Такоже и в нынешния времена за вся-кия различныя грехи всякими различными казньми многие грады разоришася, и людие без вести быша, и великия царствия запустеша. Овы за гордость, а иные за братоненавидение и за насилие к своим. Многия же погибоша и за идолопоклонение, наипаче же горше всего зла за любодеяние и прелюбодеяние и за содомский блуд и за всякую нечистоту, многие царства изче-зоша и без вести быша еще же и за срамословие и клятвопреступление, и за безмерное объядение и пьянство напрасною смертию изчезоша. Мы же убо всех сих убоявшеся и ум свой ев' бравше, очистивше чювствия душ и телес наших, пораство-рими№ вся сия мимоидушая и настоящая вся, еже пред наши-ма очима бывшая вся и бывающая разсмотрим не вся ли та в нас суть злодеяние еже глаголахом. Речет же ми кто109, як° идолопоклонения несть в нас, — ино сребролюбие не второе л" идолослужение, или блудная и скверная деяния сим же подобная? Како поработихомся сребру или сласти плотстей, сами весте паче нас. Аще же речет ми кто, яко не вем таковаго беззакония дерзаю рещи по пророку глаголющему яко аспид глу-хий110 иже не слышит гласа обаеающих, о чем же бо пре-же]П поскорбим о толиких беззакониях, и о чем восплачемся, како нам бога милостива сотворити о сем видим ecu, каковы различныя казни и милостивое наказание на нас посла господь, обращая нас от заблуждения, яко чадолюбивый отец. Мы же никакоже о сем не воспомянухомся. Смирил нас бог: отнял у меня отца, а у вас пастыря и заступника. Еще же сия скорьбь не мину, начаша ся множити великия бедныя скорби Боляре и вельможи, вернии и любимии отцам моим, совет не благ совещаша ми вменяюще, яко мне доброхотствуют, на паче же себе самовластие улучающе. Яко помрачени умом, дерзнули поимати и скончати братию отца моего. И егда хощу воспо-мянути[[3 нужную их смерть и немилостивое мучение, весь слезами разливаюся и в покаяние прихожу и прощения у них прошу за юность и неведание. И по скончании дядь моих не по мнозе времени и мати моя преставилася. И оттоле горкая скорбь постиже нас: мне сиротствующу, а царству вдовствую-щу. И тако боляре наши улучиша себе время сами владеша всем царством самовластно, никому же возбраняющу им от всякого неудобного начинания, и моим грехом и сиротством и юностию мнози межиусобною бедою потреблени быша зле. Аз же возра-стох в небрежении и в ненаказании отца своего и матери, якоже подобает наказати отцу чадолюбцу, и навыкох их злокозненныя обычаи, и тояжде1[4 мудрствовах якоже и оне. И от того времени и доднесь каких"5 зол не сотворих пред богом, и каких казней не послал на нас бог приводя нас на покаяние: ово пленением и святым церквам разорение, и попрание всяким святыням, и многобезчисленное кровопролитие, и пожжение и исто-пление, и в плен расхищение всякого священнического и иноче-скаго чину, князей и боляр, и всякого хрестьянского рода, му-жеска полу и женска, разсеянып6 по лицу всея земля и осквернены всякими нечистотами, и всякими страданми и муками томимы, и смертем предаемы. Мы же о сем многажды покуша-хомся месть сотворити врагом своим, и ничтоже успехом: ни ра-Щмехом сего, еже господь наказует нас сими, а не поганых по-спешство над нами, и сими великими казньми в покаяние не внидохом, сами межъусобство[[7 зло118 сотворихом и бедным хрестьяном всякоеИ9 насильство чинихом'20. И милосердый господь за премногия грехи наша наказуя нас ово потопом, Ово мором и различными болезнеными бедами, и ни-Какоже не наказахомся. И посла Господь на ны тяжкия и вели-кия пожары. Вся наша злая собрания потреби и прародительское благословение огнь пояде, паче же всего святыя божия Неркви и многия великия и неизреченныя святыни, и святыя МоЩи, и многое безчисленное народа людска. И от сего убо вни-де страх в душю мою и трепет в кости моя, и смирися дух мой и Умилихся, и познах своя согрешения, и прибегох ко святей со- 263 Стоглав Российское законодательство X — XX веков борной и апостольстей церкви, и припадох к божию великому человеколюбию и к пречистой Богородицы, и ко всем святым, и ко твоему первосвятительству, и всем иже с тобою святителем, и умильно припадая со истинным покаянием прося прощения еже зле содеях и божия ради великия милости полцчих от вас мир и благословение и прощение о всем, еже содеях зле, тогда же убо яз ко всем своим князем и боляром по вашему благословению, а по их обещанию, на благотворение подах прощение в их к себе прегрешениях. И по вашему благому совету, богу по-могающу, нам начах вкупе устрояти и управляти богом врученное ми царство, елико бог поспещит. А у него милости и помощи прося, еще же молю вашу святыню и преподобие и о сем прострите прилежную молитву ко всесильному и милостивому богу, еже за многия грехи наша попустил на нас бог многую скудость всякому плоду земному, такоже и скотам и птицам и прочему изобилию и всякому стяжанию, и аще вашими отеческими молитвами умолен будет о нас бог, и милостива его себе сотворим, и очистимся от всяких грех душевных и телесных, и тако уповаем на милость его, да помилует нас и не презрит моления нашего, щедр бо есть и милостив и не оставит нас сирых, но послет благодать свою в помощь рабом своим, и просветит ум наш, и утвердит страх свой в нас, и укрепит ноги наша на путь мирен, и наставит на всякое дело благо, и гобину 123 по- -1 94 даст всяческих плодов , и вся враги наша видимыя и неви-димыя вскоре да покорит под нозе наши. Вы же господие отцы наши, пастыри и учители, внидете в чювствы ваша, прося у бога помощи, истрезвите ум ваш, и просветитеся во всяких богодух-новенных обычаех, якоже предаде вам господь ваше же от бога порученное вам стадо словесных овец всего православного хри-стиянства росийского царствия, наполнив себе духовныя пользы святаго писания, мене сына своего наказуИте и просвещайте на всяко благочестие, якоже лепо есть благочестивым царем бы-ти во всяких царских праведных законех и во всяком благове-рии и чистоте, братию же нашу12* и всех князей, и боляр, и все православное хрестьянство неленостно и тщательно утвержайте и вразумляйте и просвещайте и наказуйте, да непорочно сохранят истинный хрестьянский закон, прежде >2Ъубо вы сами па-стырие и учитилие известити себе и утвердитеся и умножите от бога данный вам талант. Такоже и весь священический собор и иноческий чин, якоже предаша вам святии отцы седми святых соборов вселенских и поместных, праведный закон удержати'27 и истинную православную веру хрестьянскую, да и ми видящи ваши добрая дела и духовная наказания и божественное писание от вас внимающе богу поспешествующу негли просветимся и обратимся на истинное покаяние вашим о нас духовным и желанным попечением, и да получим великую милость зде и в будущий век от Христа бога. Ныне молю вас о богособранный соборе, бога ради и пречистыя Богородица и всех святых ради потружайтеся о истенней и непорочней православной християнстей вере, и утвердите и изъясните якоже предаша нам святии отцы по божественным правилом, и не токмо глаголю вам потрудитеся, но и постражите за имя христово, якоже они божественнии мужие не токмо бо за имя того страда-ху, но и за образ, якоже Стефан новый и Максим исповедник и Феофилакт никомидейский и ини мнози, якоже сами паче нас весте и помянити како обещаетеся на святом соборе, якоже аще что ми велят сотворити не по правилом святых отец князи и бо-ляре, аще и сами владующеи, аще ли и '2*~смертию воспретят , никакоже ми их не послушати, видите убо яко и смерти обещеваются епископи предатися за веру христову. Коль же паче вам кроме труда и поношения от безумных человек ино ни-чтоже, якоже об них божественный во апостолех Павел вопиет, глаголя во еже к Тимофею послания его: «Чадо Тимофее, ве-дый, буди яко в последняя дни настанут времена люта, будут бо человецы самолюбцы, сребролюбцы и небоюлюбцы, предатели продерзливы, возносливи сластолюбцы, паче нежели бого-любцы. И сих отвращайся, якоже Анний и Амврий противиста-ся Моисею, тако и сии противятся истине. Безумие бо их яве будет всем, якоже и онех бысть, и сих ли убо безумия убоимся ни убо, но аще бы и мучители были и о сем, ино бы пострадати до крови и до смерти ради веры христовы». Вы еже о богосо-бранный соборе потружайтеся веры ради христовы, во еже ис-правити и изъяснити по правилом12^ святых отец — на сие бо и собрах вас. Аз же о боголюбивый соборе отцы святии за веру хрестьянскую и за истинный православный закон, якоже предаде нам церкви божия, вкупе единодушно всегда семи с вами ис-правляти и утвержати, якоже наставит нас Дух святый. Аще по вражию навету некоторое поползновение будет чрез божественная правила вашим нерадением во всяких наших хрестьянских законех без обличения, сему убо еемь аз непричастен. Вы о сем дадите ответ в день страшного суда. Аще ли аз буду вам супро-тивен кроме божественных правил 13° вашему согласию 130, вы о сем не умолкните, аще преслушник буду, воспретите ми без всякого страха, да жива будет душа моя и все подлежащимм нам, яко да непорочен будет истинный православный хрестьянский закон и славится в нем пресвятое имя Отца и Сына и святаго Духа всегда и ныне и присно и во веки веком, аминь». И сим на сборое прочтенным бывшим архиереем же первенствующим преосвященный Макарий митрополит всея Русии со всем священным собором, со архиепископы и епископы и со честнейшими архимандриты и игумены, зело о сем удивишася и о благочестии слово изнесоша, и вседержителю богу хвалу возда-ша. И бе чюдно видение и всякого ужаса исполнено толико царское величество церкви божий с душевным желанием совокупляется. И кто от толикия радости зельныя не испусти слез, ви-дя царскую душу совокупльшуся с церковным устроением. Потом царь вдаст на соборе иная писания о новых чюдо-творцех и о многих и различных церковных чинех и вопросех имуще сице.
Популярное: Как выбрать специалиста по управлению гостиницей: Понятно, что управление гостиницей невозможно без специальных знаний. Соответственно, важна квалификация... Почему человек чувствует себя несчастным?: Для начала определим, что такое несчастье. Несчастьем мы будем считать психологическое состояние... Почему двоичная система счисления так распространена?: Каждая цифра должна быть как-то представлена на физическом носителе... ©2015-2024 megaobuchalka.ru Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. (555)
|
Почему 1285321 студент выбрали МегаОбучалку... Система поиска информации Мобильная версия сайта Удобная навигация Нет шокирующей рекламы |