Мегаобучалка Главная | О нас | Обратная связь


Российское законодательство X — XX веков 4 страница



2015-11-27 384 Обсуждений (0)
Российское законодательство X — XX веков 4 страница 0.00 из 5.00 0 оценок




277 Стоглав

Российское законодательство X — XX веков

шим нерадением. И того ради церковного чина в царствую­щем граде Москве и по всем градом росийскаго царствия рус-ския митрополия повелехом избирати протопопом236 в ко-емждо граде по царскому повелению и по благословению свя­тительскому священников искусных добрых и житием непо­рочных. В царствующем же граде Москве достоит быти сед­ми старостам поповским и седми сбором по уложению царско­му, да к ним избирати десятцких добрых же священников искусных житием непорочных же. Таже и по всем градом уставити старосты священники и десятцкие, где сколько при­гоже в котором городе. А по селом и по погостом, и по воло-стем по всей земли уставити у попов десятцкие священники. И те священником старостам и священником десятцким в царствующем граде Москве и по всем градом российского царствия в митрополии и во архиепископьях и в епископьях, кипждо в своих пределех, дозирати по вся дни по всем свя­тым божиим церквам священников и дьяконов, чтобы у них было по всем святым церквам божественное правило церков­ное и звон по уставу и по преданию великого нашего право­славия о всем по священным правилом и по церковному уста­ву сполна чинно и немятежно, и чтобы священницы и дьяко­ны во святых божиих церквах всегда с великим тщанием предстояние имели ко господу богу и к пречистой Богороди­цы и к небесным силам и ко всем святым прилежно и со бла­гоговением и с великим воздержанием по вся дни заутрени воскресныя и праздничныя и дневныя пели бы по уставу, и божественныя книги почитали евангелие толковое, и зла-тоуст, и житыя святых, и пролог и прочия святыя душеполез-ныя книги на поучение и на просвещение и на истинное по­каяние и на добрыя дела всем православным хрестьяном в душевную пользу И отпев заутреню со всяким благочинием и со страхом божиим, да по заутрени пели бы молебны о мно-голетном здравии и спасении благородного и христолюбивого и боговенчаннаго царя государя и великого Ивана Васильеви­ча всеа Русии самодержца и его благоверной и христолюби­вой царице и великой княгине Анастасии, чтобы им Господь бог умножил лет живота их и даровал бы им 237"сыны и на­следники царствия237 их, и возвысил бы господь бог цар­скую десницу его надо всеми его недруги и враги, и устроил бы царство его мирно и вечно в род и род и на веки. Такоже молити бога и 238брате его благоверном князе Георгии и о княгини его"238 и о всех благоверных князех и болярех, и о пособлении и о укреплении христолюбиваго царя воин­ства, и о благопребывании и устроении земском, и о тишине и о здравии и о спасении всего православного хрестьянства. Такоже бы по вся дни пели часы и обедни служили, како где вместно и мочно, и звонили бы в подобно время по церковно­му уставу.

УКАЗ О ЗВОНУ И О ЦЕРКОВНОМ ПЕНИИ ПО УСТАВУ

И ПО СВЯЩЕННОМ ПРАВИЛОМ НИЧТОЖЕ ПРЕТВОРЯЮЩЕ. ГЛАВА 7

Подобает ведати и о святей божий службе, яко в суботу убо в начале четвертого часа должно есть звонити и начинати, яко да станет трапеза в начале пятого часа. В неделю же в начале третьяго часа должно есть звонити и начинати, яко да станет трапеза в начале четвертого часа. Такоже подобает бывати в господския великия праздники, рекше богородичны, и христо­вы, и предтечевы, и обоих верховных апостол Петра и Павла. Сих убо всех купно, яко и во дни недельные, должно есть служба творити в начале третьяго часа. В средний же празд­ники в начале пятого часа, яко да станет трапеза в начале ше-стаго часа. Малые же праздники, равно прочим вседневным в начале пятого часа, и отдается во свое время, трапезе же подо­бает стояти во свое время на кииждо день, или постен день есть или и прост, отходити яве яко койждо по скончания свя­тыя службы. И во время трапезы паки сбиратися, сему долж­но есть бывати, егда хотят ясти в девятый час2*0 или вечер сице же убо подобает творити и в малыя четыредесятница о святей службе и о пищи, кроме яве241 убо великия четыреде­сятница. Великая убо четыредесятница ин устав имать, якоже всюду законно творится. Сие же разсужение святые службы учими242 есмы ово от устава студийскаго ово же святыя горы,

якоже тамо о посте святых апостол завещает , якоже научи-хомся и имамы, лучшее же виде и сматряет. И егда же лучит­ся благочестивому царю изыти с своим христолюбивым воин­ством на земские дела за святыя церкви и за православную хрестьянскую веру против своих недругов, и тогда царю закон о божественном и о церковном правиле не24* полагается, по рекшему могип вместити да вместит. И по божественному апо­столу по нужи и закону преложение бывает. И о том подобает архиереем и иереем и всем священным собором за благочести­вого царя и за все его христолюбивое воинство великого бога молити, да не вменит ему господь таковая во грех, дондеже на царский свой престол здрав возвратится. И егда же пребывает Царь в царствующем своем граде Москве, и тогда повелевает авонити и пети по уставу и по преданию святых апостол и свя­тых отец развее великих земских неотложных дел, да и о том от бога прощение приемлет. Да в царствующем же граде Москве царских ради служебников и торговых ради людей и больных ради православных хрестьян, как час ударит дни, зво­нити и пети обедни на другом часу у Спаса на царском двор-Ue, да у Спаса смоленского, да у Николы чюдотворца у камен-Наго мосту245. А по иным церквам звонити и обедни служити уставу и по преданию святых апостол и святых отец ничто-претворяюще. Такоже и по иным по всем градом таковыя ради нужда звонят и поют обедни о всем потому, якоже и пре-■4" рехом.

Стоглав

Российское законодательство X — XX веков

О БОЖЕСТВЕННЫХ СЛУЖБАХ ОТВЕТ СОБОРНЫЙ. ГЛАВА 8

24в'А обедни бы'246 служили священницы и дьяконы по уставу и по преданию, иже во святых отец наших Василия ве­ликого247 и Иоанна Златоустам и Григория папы рим­ского, ничтоже претворяюще во всем священническом сану. Такоже и диякони во всем сану дьяконском со страхом и с трепетом ничтоже земнаго помышляюще. А перед обеднею бы в соборных церквах и по всем церквам говорили часы, в кое время священник проскуромисание творит. А проскурницам быти чистым24* вдовам единобрачным, а не второбрачным, а поставляются2119 от четырехдесяти лет и от пятидеся­ти лет. Сущая же вдовица по апостолу штидесяти лет. А чер­ницам у мирских церквей в проскурницах не быти, а жити черницам в девичих монастырех. А над просвирами и над ку­тьями и над свечами проскурницам не говорити ничего, развее молитвы Исусовы говорити, занеже проскурницщ не имут вла­сти ничтотже действовати, ниже в олтарь входити ни в жер­твенник, но токмо власть имеют по благословению святитель­скому или иерейскому дорником на просвирах святый крест воображати с молитвою Исусовою. Иная же ничтоже действу­ют. Но вся действуют священницы и дьякони: проскомидию творят и святый агнец закалывают, и просвиры выимают все за здравие и за упокой действуют и поминают по уставу свя­тых отец царей и святетелей и всех православных християн о здравии и за упокой. И впредь проскурницам не подобает над просвирами ничтоже приговаривати, но токмо просвиры откла-дывати и свечи в сосуд или блюдо чисто коемцж_до с верою приходящему с благословением и с молитвою Исусовою, си-речь: «Господи Исусе Христе Сыне божий, помилуй нас». И потом да отсылает их ко священником во святую церковь. И тамо от них священницы в жертвенник приемлют и действуют и поминают по уставу святых отец и по священным правилом ничтоже претворяюще о живых за здравие, а о умерших за упокой. А дьяком и пономарем по всем церквам быти едино­брачным, второбрачным дьяком и пономарем не быти по сея-щенным правилом.

250УКАЗ БОЖЕСТВЕННЫЙ СЛУЖБЫ.

КАКО ДОСТОИТ

СВЯЩЕННИКУ ИЛИ С ДИЯКОНОМ СЛУЖИТИ ИЛИ ЕДИНОМУ. ГЛАВА 9

Сице начало. Станут убо вкупе пред дверьми церковными западными в паперти и вход творят сотворь три поклоны. Дьякон: «Благослови, владыко». Иерей глаголет: «Благосло­вен бог наш». Гаже «Царю небесный» и «Трисвятое» по «Отче наш» иерей возглас: «Яко твое есть царство». Посем: «Госпо­ди, помилуй». 12. «Слава и ныне», «Приидете поклонимся» трижды. 251~ Гаже глаголют тропари сия ~251; «Радуйся двери божия; радуйся, пречистая дево святая, радуйся, владычице и

заступнице миру, радуйся, стено и прибежище и покрове граду нашему. Под твою милость прибегаем, Богородице дево, мо­литв наших не презри в скорбех, но от бед избави нас, едина чистая и благословенная! Господи, отъими от мене беззакония моя и прегрешения моя, да достойне вниду в достояние свята-го храма твоего, непроходимая двери тайно знаменана! Благо­словенная Богородице, дево, приими молитвы наша и донеси я Сыну своему и богу нашему, да спасет тебе ради душа наша. «И посем глаголи тропарь настоящаго дни святого или святи­теля 2252 или велика мученика /253, или преподобного отца или апостола и евангелиста. «Святый христов, имярек, постра-давый за Христа, имея дерзновение к нему молися о мне, грешнем и недостойнем рабе своем, священноиноке или свя-щенноиереи имярек». И целуют у дверей на столпцех по стра­нам Спасов образ и пречистой или кресты. И посем входят в церковь священник с дьяконом и сотворяют вкупе к востоком поклоны три, глаголюще тропарь: «Пречистому образу покла­няемся», «Слава и ныне», «Богородичен», «Бога из тебе во-площшася разумехом». Гаже тропарь дню, и храму, и святому, и за упокой, и кондак. Сия глаголюще, знаменуются и целуют святыя образы. Также к правой стороне поклон един и к ле­вой такоже. И отходят малыми дверми к жертвеннику, глаго­люще в себе тай молитву: «Господи, низпосли руку твою с вы­соты жилища твоего» и прочая по уставу, якоже в служебни-кех пишет. И благословит часы говорити, в кою пору проску-ромисает. Да во многих церквах древяных 254жертвен-никех ° несть кладязя, над чем священнику руки умы-вати, и горну не держат же с угольем, в чем укропец грети. Како надобе теплота во святый потир, и пономарь шед в избу да возмет у печи горячие воды из горилка в кувшинец или в кувшинцы, согрев, да принесет в церковь, и ту воду вливает во святый потир. А по уставу и по чину отпев заутреню, и поно­марь с укропником благословится у священника итти по води­цу. И, шед на реку да на чистом месте благословяся, почерп­нет укропником воды, да пополоскав выльет и опять почерпет, да покроет да принесет во святую церковь и поставит в жер­твеннике до времени. И после благовестия к часам, аще древя-ная церковь, и принесет в горнцы горящаго уголья, а на дне пепелу подсыпает и поставит в жертвеннике на кирпиче, и за­клав агнец и влив воду студеную священник или диякон с слу­жебным вином во святый потир, и поставит укропничек на горну и устроит до времени, якоже достойно. А в тот укроп­чик ничего иного не вливают, кроме той воды, которою слу­жат. А кладезь туто же в жертвеннике в трех дощечках к сте­не приделывают служащему священнику и дьякону руки умы-вати. Егда же священник агнец святый закалает, и потом из малые просвиры из другой пречистые часть выимает и кладет °Десную страну агнца, таже из третие просвиры из малые выи­мает предтечеву часть такову же, якоже пречистые, и полагает на левой стране агнца. Таже и прочие просвиры выимает о всяком епископстве православных и за царя и за князя, и за

281 Стог лав

Российское законодательство X — XX веков

помолимся» и прочая по ряду

ти; о архиепископе нашем, имярек

вся хрестьяне, и заупокой. И то приношение кладет на среде под агнцем ниже тех частей, инии же священницы выимают предтечеву часть, якоже из обычные просвиры, малу и кладут вместе с приношением на среду, а не опришно. Ино то не по чину, якоже устав повелевает в служебнике. Ответ255. Покры­вают святая двема покровцы святып агнец и святый потир. Нецыи же, невегласи неразумеюще писания божия и учения, не требующе третьим святым покровом не покрывают, еже есть воздух. И о том подобает вельми воспретити на безчин-ныя, чтобы впредь третьим святым покровом покрывали. Гла-голюще сице. Дьякон рече: «Господу помолимся!» Иерей: «Господи, помилуй». Покрый владыко обоя святыя сия. Свя­щенник покадит третий покровец, еже есть воздух, и покрыва­ет глаголя: «Покрый нас кровом крылу твоею256». А на пре­столе такоже бы покров был всегда, и открывали бы во время святыя службы. А у царских дверей запона бы всегда была. Известно вам буди сие. Да поищите в достоверных переводех, яко да глаголется сице во октении первой: «Миром господу

А о сем тако достоит глагола-честнаго его прозвитер-ства и еже о Христе дьяконства и всего причта. Зде же глаго­лют не по существу и не по служебнику и о честном его проз-витерстве, то не гораздо. Такоже и «Верую во единого бога су­ще», глаголется. «и в Духа святаго истинного и животво-рящаго», ино то гораздо. Нецый же глаголют «и в Духа святаго Господа истинного», ино то не гораздо. Едино гла-голати или Господа, или истинного. Ино сице «День весь со­вершен, свят, мирен, безгрешен, испросивше себе, или сами се­бе, то едина сила и Друг другу и весь живот наш Христу богу предадим». Здесе же не по переводу сущему глаголет: «День весь совершен, свят, мирен, безгрешен, испросивше у Христа сами себе и друг другу». Ино по существу глаголати: «Единение веры и причастие святаго Духа испросивше себе и друг другу и весь живот наш Христу богу предадим». Зде же не тако глаголют: «Единение веры и причастие святаго Духа испросивше у Христа сами себе и Друг другу». На утрени гла­голет по сущему переводу: «Благо есть исповедатися Господе-ви и пети имени твоему вышний возвещати заутра милость твою и истину твою на всяки нощь». По самочинению же гла­голют, а не по существу: «Возвещати заутра милость твою и истину твою на всяк день». А инии глаголют: «На всяко вре­мя по своему произволению». А истинный глагол по Давидову пророчеству: «Возвещати заутра милость твою и истину твою на всяку нощь». Зри во псалтыри в сущий перевод и о всех о сих разсуди утвердити во святей соборней апостольстей церкви исправити всему миру на утвержение, а не на соблазн людем. Иное сице: «Впервых помяни, Господи, архиепископа нашего имярек, его же даждь или даруй, едина сила, святым твоим церквам». Нецыи же не суще глаголют от своего произволе­ния: «Впервых помяни, Господи, архиепископа нашего имярек, его же даровал ecu или дал». То не гораздо.

259О ЦАРСКИХ ДВЕРЕХ. ОТВЕТ™. ГЛАВА 10

А в царския бы двери входили священницы и дьякони по уставу и по преданию святых отец во всем сану во время бо-жественныя службы. А которого дни обедни не служат, и они бы в царские двери просто не входили без патрахели и без риз. И царских бы дверей не отверзали никогда же, разве на­чала и выходу и отпуску, кроме святительского чину, занеже тогда ин устав, егда святитель служит.

260ОТВЕТ СОБОРНОЙ ОЗАПОНЕ СВЯТАГО ОЛТАРЯ,

КОГДА ОТВЕРЗАЕТСЯ

И КОГДА ЗАТВОРЯЕТСЯ ПО УСТАВУ

ЧЕСТНЫХ МОНАСТЫРЕЙ СВЯТЫЯ ГОРЫ

И 261ЦАРСТВУЮЩАГО

ГРАДА-261. ГЛАВА 1ГШ)

Егда хощет быти святая литоргия по совершении проскоми­дия по отпусте часовнем, отверзаются и по отпусте часов свя­тыя двери затворяются. Запона же отверзена бывает даже до переноса святых даров, абие затворяются святые дверца вкупе и запона и не отверзаются до совершения святаго причащения, егда же случится един иерей, егда же с дияконом отверзает­ся запона по исполняя молитвы, еже по изрядной. Егда же возгласит иерей святая святых, абие затворяется запона, даже до совершения святаго причащения, якоже выше рехом. И по причащении отверзается. По отпусте же литоргии совершение затворяется. На вечерни же начиная отверзается запона и сто­ит отверзена даже до отпуста. На утрени такоже. А по отпусте первого часа затворяется. И егда молебны поются, такожде от начала и до отпуста отверзена бывает. Егда же часове поются без литоргии, отверзается запона к чтению апостола и стоит отверзена до отпуста, а по отпусте затворяется. Известно же буди сие, ибо святая двери никогдаже не отверзаются точию на выход и на исход и на целование евангелия, от сих на свя­тых тайн и на да исполнятся уста. Аще кто хощет последовати святых отец писанию и повелению, ведущаго да вопрошает, бояся молчания и самочинных учений, понеже самочинно ходя-ще во многи беды впадут. Якоже глаголет святый Дорофей: самочинник не может спастися. Мнози бо мнящеся право су-ществовати и безпутием заблудиша, увы мне, якоже аз.

ОТВЕТ О СВЯЩЕННОМ ОЛТАРЕ,

НИЧТОЖЕ ОТ БРАШЕН В ЖЕРВЕННИК

ДА НЕ ВНОСЯТ. ГЛАВА 12

А в олтарь и в жертвенник по священным правилом пива и меду и квасу и браги и кутьи и хлеба и калачей и всякого брашна ни людских сокровищ не вносити, разве свещи и фи-мияна и служебного вина и просвиры и укропа и книг. Такоже бы на божественный престол и на жертвенник ничего не возла-

Стоглав

Российское законодательство X — XX веков

гали, разве святаго евангелия и животворящаго креста и свя­щенных сосуд и сударей и покровцов и воздухов и покровов и прочих освященных. Да в олтарь же бы простым людем и вто­робрачным входу не давали. А дьяки бы и пономари и про-скурницы единобрачны были и житием непорочны, без всяко­го зазору, со благословением святительским или иерейским.

ОТВЕТ ОТ СВЯЩЕННЫХ ПРАВИЛ

О ЖЕРТВЕННИКЕ И О КУТЕЙНИКЕ. ГЛАВА 13

В божественной службе толковой пишет. Олтарь есть пре­стол божий и образ вифлиомскаго вертепа идеже родися Хри­стос, паки олтарь образ есть вертепа, идеже погребен быстъ Христос. Якоже и евангелист рече: и вертеп изсечен в камени ту положиша Исуса. В том бо пожреся Христос и принесе Отцу богу приношение тела своего. Агнец жрется принося в тайную жертву, иже агнец прообразы во Египте Моисеом при вечере, бо кровию агнчею губителя ангела отврати не умерети людем. Сице же при вечере заклася истинный агнец, вземляй грехи мира. Олтаря же малая оба полы разлучения ради пра­ведных и грешных. Жертвенник есть за Голгофу гору на ней же источи кровь свою Христос за спасение всего мира, и в не­го вносится токмо священныя просвиры и вино и фимиян и божественныя книги и прочая священная, а от простого ничто-же не вносится. Другой пол олтаря кутейник зовется, и в него вносится о здравии коливо и канон и прочая и на самое вос­кресение Христово пасхи сыр яйца и иные яди, еже хрестья-ном повелено ясти. Такоже и по отшедших душах/ в нем малые понахиды поют, и проносят кутью и канон и прочее брашно, еже церковником на потребу. А вселенские шесть понахид по­ют соборне среди церкви. Да и прочие соборные понахиды по­среди церкви поют.

262СВЯЩЕННИЧЕСКОМ САНУ ПО СВЯЩЕННЫМ ПРАВИЛОМ. ОТВЕТ СОБОРНОЙ-262. ГЛАВА 14

Тако же бы детей крестили и свадьбы венчали и воду святи­ли в навечерии Богоявления и на иердани на Богоявление и на происхождение честного креста во всем священническом сану сполна. И вечерни бы и понахиды и навечерницы и полунош-ницы и заутрени и молебны пели по всем святым церквам в патрахелях да в ризах по обычают кроме монастырского чину, зане же в монастырех свой чин. А без риз бы да без патрахе-ли ни начинали ни пели по священным правилом, якоже гла­голет 16 правило святых отец и 17 правило И ванна милостива-го в поучение попом.

^'ПРАВИЛО 16. ИЕРЕОМ-263,

ИЖЕ НЕ ОБЛАЧАЮТСЯ

ВО СВЯЩЕННЫЯ РИЗЫ

ЛИ НЕРАЗУМИЕМ, ЛИ ГОРДОСТИЮ,

ЛИ ЛЕНОСТИЮ. ГЛАВА 15"264

Стихарь есть правда, а фелонь есть истина. И прииде правда с небеси и облечеся во истину. Слово божие облечеся в плоть и неразлучно пребывает. Ты же, брате, изволив сан иерейский, не разлучай стихаря с фелонем, аки Христа во двою естеству. Слыши, господа рекша учеником, шедше научите вся языки крестяще я во имя Отца и Сына и святаго Духа, учаще я блю­сти вся елика заповедах вам. И паки рече: «Тако есть нам лепо исполнити всяку правду, виждь, како ти рече, блюсти все и ис-полнити». Павел рече: «Облецетеся во всеоружие божие, яко воин божий». И Давыд рече: «Иереи твои облекутся в правду». И во отец твоих место быша сынове твои и поставиши я князя по всей земли, во авраамовы чади место постави апо­столы, во апостол место святыя отцы, архиепископы, иереи.

267-ПРАВИЛО 17. СВЯТАГО

И ВАНН А МИЛОСТИВАГО

В ПОУЧЕНИЕ ПОПОМ™. ГЛАВА 16

Некоторый иерей от церкви Иванна милостивого нача слу-жити вечерню без стихаря. И видев Иван Милостивый и пове-ле изгнати его и иному иерею повеле совершити вечернюю службу. И неколико днии пребы не служа. И призва его архие­пископ и рече ему: «Чадо, ведением ли сице сотвори или не ве­дая ли леностию или величаяся». И рече поп: «Владыко, неве­дением се сотворих». И рече ему Иванн: «Аще бы ведая се со­творил ecu или величаяся или леностию, то отнюдь бы тя из-вергл из поповства, но да простит бог тебя, и служи, яко иерей Христов вскладывай фелонь на вечернях и на заутренях и кре­сты носи, како соблазнился ecu отлагаеши начало иерейству, поставлен ecu первое дьяконом во стихарь и потом фелонь воз­ложен. Како главы не храниши, а поконец ног ся держиши. Начало иерейству отвергл дьяконство и всего причта священ­нического еже о Христе, и раздираеши ризу от ризы, яко не первии ли злодеи ризу раздраша жидовстии воини, разделиша стихарь господень. Слыши господа глаголюща: «Аз есмь нача­ло и конец». И паки рече, пытайте писания, яко в тех имате об­рести жизнь вечную. И тый суть о мне послушествующе». И рече поп: «Владыко, видех большия попы тако творяща». И рече Иванн: «И яз видех, яко вы творите богатыя и величавыя попы, большими иже у бога хуждьшии суть. А хуждьшия в ве-Ме сем и работая господеви со страхом в будущем веце вышше будут. И слыши господа глаголюша: «Не приидох, да ми по­служат, но да послужу. И кто в вас хотяй быти болии в царст-вии небеснем будет всем мнии и всем слуга». И то рече отпусти с миром. А о прочем церковном пении все по уставу твори-

285 Стоглав

Российское законодательство X — XX веков

ти. Славословие пети и катавасии на сходех пети же, а на за­утренях бы и на вечернях говорили псалмы 268и псалтырю ти­хо и неспешно со всяким вниманием. Такоже бы тропари и се-дальны сказывали по чину и неспешно, и потом чли бы. А вдруг бы псалмов и псалтыри не говорили. Такоже бы и кано­нов вдруг не канархали и не говорили по два вместе, занеже то в нашем православии велико безчинство и грех тако творити, святыми отцы отречено бысть. Аще кто с земным царем бесе­дует, то со страхом и трепетом предстоит и всем сердцем и умом внемлет от царя глаглемая и не смеет зрети семо и овамо. Още ли оставая царя учнет Ь9 клевретом своим беседова-ти, каково негодование от царя на себя привлечет? И не токмо негодование, но и от лица царева изгнан будет токовый. Коль же паче всем православным во святых церквах на божествен­ном на всяком пении, паче же на литоргиях святых, со страхом и трепетом предстояти ничтоже земнаго помышляюще, якоже писание глаголет, всяк правоверный со вниманием сердечным и со страхом божиим моляйся токовый с богом беседует. Аще кто во святых церквах оставя молитву учнет с други своими о тлен­ных и мимотекущих беседовати, то от бога како услышан будет таковый? Мощно ли человеку зрети единым оком на небо, а другим на землю? Аще раби пред господином два или три или мнози разны вопросы творят вдруг, то како может господин послушати, аще не по единому их ответ сотворит. Такоже во святых церквах и в домех всем православным единеми усты и единем сердцем бога славити во услышание и в разум себе. Уши бы слышали, и сердце разумело. От разумного бо и бла­гочинного божественного пения приходит всякому человеку умиление в душу и страх божий в сердце и умиленное покая­ние и слезы, и всем умом к богу вопиюще. И слышав Господь общее и согласное вкупе моление, дарует благодать и милость рабом своим. Того ради подобает пети и чести и тропари гово-рити и седальцы сказывати и степенна пети и сказывати по чи­ну и каноны канархати и говорити не вдруг. Но первие 7 во охтайки и потом в минеи или первие в минеи и потом в триоди. Таже и прочая, якоже устав повелевает. Такоже и по вся вос­кресения и по всем владычним праздником чести и пети и ка­ноны конархати и говорити не вдруг, но по чину и по преда­нию святых отец чинно и безмятежно безо всякого зазору цер­ковного.

27|О ДЕТ ИНОМ КРЕЩЕНИИ-271. ГЛАВА 17

А детей бы крестили в церквах по уставу и по преданию свя­тых апостол и святых отец. А не обливали водою, но погружа­ли в три погружения. А крещали бы детей по священным пра­вилом достоверно, якоже есть писано.'212 О крещении младе­нец 272Г Крещается от священника, глаголюще сице: «Креща-ется раб божий имярек. Во имя Отца». И погружает его едино-щи, глаголя «аминь». Таже «И Сына. Аминь», и погружает па-ки. «И святаго Духа», и паки погружает третием. И глаголет:

«И ныне и присно и во веки веком аминь». Ведомо же буди, яко по апостольском 49 правиле измещется священник крести-вый сице рек: «Крестится раб божий, имярек. Во имя Отца и Сына и святаго Духа ныне и присно и во веки веком аминь». И тако погрузив крещаемаго, и паки тоже слово рек и паки по­грузив. И паки тоже слово третием рек и паки погрузив. Кре­стит бо рече в три безначальныя и в три сыны и в три утеши­теля в 9 лиц. Такоже измещется по 8 правиле и рекий все тожде слово и погрузив крещаемаго единощи, яко не славя вос­кресения. Но сице подобает крестити. Прием священник рука-ма крещаемаго и глаголет: «Крещается раб божий, имярек. Во имя Отца, аминь». И низводит его и возводит. «И Сына, аминь». Низводит и возводит. «И святаго Духа. Ныне и прис­но и во веки веком, аминь». И паки погружает его. И тако бы крестити в три лица божествена. В тридневное воскресение христово треми погруженми, и посем мажет его великим миром и облачит его во вся новая, прежде едав его на руки приемни­ку. И поет священник с людьми: «Блажени, имже отпустишася беззакония, и имже прикрышася греси» и прочая по уставу. А кум был бы один 273любо мужеский пол, а любо женский, а по два бы кума и мнози кумове не были, как у вас преже сего было-273.

О ОБРУЧЕНИИ И О ВЕНЧАНИИ ОТВЕТ274. ГЛАВА 18

А обручение бы и венч ние было по божестве ному уставу все сполна во всем священническом чину. И венчали бы после обедни, а ночи бы275 не венчали. А венчали бы отрока пятина-десяти лет, а отроковицу двунадесяти лет по священным прави­лом. А меньши бы 276~отрока пятинадесяти лет'276 не венча­ли. И потом бы новобрачных поучали от божественного писа­ния, како подобает православным по закону жити и прочая277.

ЧИН И УКАЗ. АЩЕ БУДЕТ ПОНЯТ И ВДОВЦУ ДЕВИЦА

ИЛИ ЗА ЮНОШУ ИДЕТ ВДОВИЦА. ГЛАВА 19

Пришедшим сим по литоргии в церковь и станут на месте пред святыми дверями. Священнику же наченшу во всем сану: «Ьлагословен бог наш», таже все по ряду венчание. Именует напредь первобрачнаго имя и потом двоебрачнаго или есть му­жеский пол или женский. И по скончании всего глаголет мо­литву о двоеженце27*. Аще ли случится и треженец быти един °т них, в той молитве применяет глаголя: «К третьему совоку­плению», и не глаголет «браку», понеже нужа ради телесныя се оывает. Таже отпуст. Аще ли есть в неделю глаголется воскрес из мертвых Христос истинный бог наш молитвами пречистыя его матери, и святаго егоже есть храм, и егоже есть день, и всех святых помилует и спасет нас, яко благий человеколюбец.

287 Стоглав

Российское законодательство X — XX веков

279ПОСЛЕДОВ АННЕ И НО'279. ГЛАВА 20

Како подобает благословити и совокупити мужескаго по­лу и женскаго обоим сущим во вдовстве. Двоеженец и понужи троеженец введены будут сии в церковь, и возложив поп на се­бя патрахель и фелонь, такоже глаголет: «Благословен бог наш». Таже «Святый боже» трижды, «Слава и ныне», «Пре­святая Троице», «Господи помилуй» трижды, «Слава и ныне», «Отче наиг». Священник: «Яко твое есть царство». Таже тро­парь и кондак дню. «Слава и ныне», «Богородичен». Диакон: «Господу помолимся». Священник глаголет молитву сию: «Го­споди боже наил, иже Авраама друга назвав, и Исаака возлю­бив, и Якова к жене Лии совокупив, устроивше того и второму ложу Рахилину приобщитися, сам ныне благослови рабы своя сия, имярек. Освяти иже ко второму браку, или третьему, при­ходящая, ради естественнаго искушения и еже ко юности при-лучшагося вдовства. Ты бо хотя немощи нашей Павлом сосу­дом избрания твоего законоположив, лучше быти телесного разжежения, еже Господи брака, немятежен тех живот соблю­ди, целомудренно тем пожити благоволи в повелении твоих бдящих отпряженья соуза, яко твоя держава и твое есть царст­во и сила и слава Отца и Сына и святого Духа ныне и присно и во веки веков аминь». Апостол в среду 17 недели зачало 231. Ко Ефесеом: «Братие мужие, любите своя жены, яко и Хри­стос возлюби церковь и предася сам за ню, да ю освятит, очи­стив банею водною словом, да ю поставит себе славну церковь неимущу скверны ни клосни ни иного таковаго, но да будет свята и непорочна. Тако суть должни мужи любити своя жены, аки своя телеса: любяй свою жену, себе любит никтоже бо никогда же своея плоти ненавидит, но кормит {Ю и греет. ЯкО-же и Христос церкви, удове есмы телеси его и от плоти его и от телесе его и от кости его. Сего ради оставит человек отца и



2015-11-27 384 Обсуждений (0)
Российское законодательство X — XX веков 4 страница 0.00 из 5.00 0 оценок









Обсуждение в статье: Российское законодательство X — XX веков 4 страница

Обсуждений еще не было, будьте первым... ↓↓↓

Отправить сообщение

Популярное:
Организация как механизм и форма жизни коллектива: Организация не сможет достичь поставленных целей без соответствующей внутренней...
Генезис конфликтологии как науки в древней Греции: Для уяснения предыстории конфликтологии существенное значение имеет обращение к античной...
Почему люди поддаются рекламе?: Только не надо искать ответы в качестве или количестве рекламы...



©2015-2024 megaobuchalka.ru Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. (384)

Почему 1285321 студент выбрали МегаОбучалку...

Система поиска информации

Мобильная версия сайта

Удобная навигация

Нет шокирующей рекламы



(0.012 сек.)