Российское законодательство X — XX веков 10 страница
ях, и в епископьях, по которым градом и по десятинам жили искони вечно уставлены десетинники при великих чюдотворцех Петре и Алексее и Ионе и преже их, и по них, и доднесь, а ве- 502 " " дали и судили весь священнический иноческий чин, и все причты церковныя и прочих людей по рядным , и по кабалам, и в боех, и в грабежех, опроче духовных дел — и ныне по тем градом, в митрополии, и во архиепископьях, и в епископьях быти десятинником потому же и судити им священников и дьяконов, и все причты церковные, и мирских людей по рядным грамотам и по духовным, и по кабальным, и в поклажае-, 504"и в боех, и в грабежех, опроче духовных дел'504. А у них быти в суде старостам священником и десяцким по два по три, да старостам земским и целовальником, и земским дияком, которым царь повелит: и тем старостам, и целовальником, и земскому дьяку с тех судных 5О5'списывати противни505 слово в слово, да дрьжати их у собя. А к тем списком десетинники руки свои прикладывают, а их дьяк земской или сами старосты и целовальники к тем судным списком, которые у десетинников останутся, потому же руки свои прикладывают и печагюг506, якоже и преди речено бысть, чтобы было брежно и тех бы дел не переписывали и не переделывали. 5О7'А священником и дьяконом к полем и к целованию не срочат без святительского ведома. А в прочих во всяких делех тамо им'507 управу чинят по суду и 508~по обыску"ъо% в божию правду безпосульно509. А пошлины свои емлют на виноватом по цареву Судебнику гривенную510 и по уставной грамоте. А в которых делех невозможно тамо им управу учинити, и они обоим исцом срок чинят перед святители. И святители, выслушав список, да потому им и управу чинят. А корчем десетинником не держати, а держати им про собя питие. А в духовных делех десетинники не судят никого, а срочат им перед святители5*1: и святители их сами судят, и кому повелят о священных, да потому им и управу чинят. А уч-нут десетинники неправду судити и посулы имати, и делы воло-чити, и продажу чинити, и старостам и целовальником с теми священники, которые с ними в суде сидят, и земскому дьяку о том им говорити, чтобы судили вправду и посулов не имали. А не послушают их, и старостам, и целовальником, и земскому дияку писати на них святителем, а не управят святители, и старостам писати о том к царю, и тем десетинником от царя и от святителей быти в великой опале; и взятое велети на тех допра-вливати втрое 5|2"по царьскому Судебнику'512, да и десетина °т него отняти. 513 А будет неправда в суде и всякая хитрость и продажа в боярех, и в десетинникех, и в земским судьях, с одного, а доведут ихъи в том многими свидетели: и тем всем судьям быти от царя в великой опале, а от святителей потому же быти в опале, якоже и преди речено бысть'513. А что преже всего в митрополии и во архиепископьях, и епископьях ездили по градом и по десетинам десетинники и заезщики515 и збира-ли на святителей дань по книгам, и свои пошлины 5{6'по грамо-Тал< и по книгам'51ь, по старине, и в том священником и дьяко-н°м от десятильников и от заещиков были нужда и продажа ве- 343 Стоглав Российское законодательство X — XX веков ликая. И отныне, и впред по цареву совету и по соборному уложению в митрополии и во архиепископьях, и в епископьях десе-тинником и заещиком по тем городом и по десетинаМ не ез-дити, а ставити по тем городом по всем и по десятинам десяц-ких священников да старост земских и целовальников, которым царь прикажет, и те старосты 5хь'и целовальники'5[ь с теми десяцкими священники и целовальники святительскую дань и десетинничи, и заещичи пошлины збирают по книгам и по грамотам, опричь 5]9"пустово и льготных'5'9, и жаловальных 520, и тарханных грамот, да отдают сполна святителем с году на год на рождество Христово или на Збор. А чего сполна не привезут по книгам, и святителем то велети оправливати на тех земских старостах и на поповских, и на целовальникех, безпенно, по цареву великого князя указу. О ВЕНЕЧНОЙ ПОШЛИНЕ ЦАРЕВ УКАЗ И СОБОРНОЕ УЛОЖЕНИЕ. ГЛАВА 69 Венечную пошлину 52Х'заказывают и собирают священники, старосты поповские и священники десяцкие в митрополии и во архиепископьях, и в"521 епископьях, по всем городом, и по де-сетинам, и по селам, а емлют с первого браку алтын, а со втора-го браку два алтына, а с трехженцев по четыре алтына по цареву указу'522, да те денги, собрав, отдают святителем в каз- 523- ну с земскими старосты и целовальники, которые с ними у святительских бояр и у десетинников"523 в суде сидят, 524 с да- -524 нию вместе и с десетинничьею и с заещиковою пошлиною на рождество Христово или на Збор сполна по книгам. А по соборным церквам протопопы и священники емлют свою венечную пошлину потому же. Да те же попопские старосты и священники десяцкие о том берегут накрепко, чтобы тое венечные пошлины не таили, сколько которой поп по своим церквам свадеб венчает и молитв говорит, отдавали сполна525. А которой поп от тех венечных пошлин утаит и обличен будет, и оне на том емлют промыту по цареву526 судебнику по два рубля и по четыре алтына и по полуторе денге, да те денги отдают с данию же 527~вместе во святительские казны казначеем'527. Да тем же священником, поповским старостам и священником десяц-ким избирати добрых священников, богорадных и искусных, которым те знамена о венечной пошлине давати, и писали бы к ним в тех знаменах именно: чтобы женилися ни в кумовстве, ни в сватовстве, ни в роду, ни в племяни, да о том бы обыскивали накрепко, елика их сила; а четвертый бы брак никогдаже не именовался, и молитвы не говорили. И о том бы им запрещали и наказывали накрепко, чтобы наложниц не держали и содом-ския скверныя дела нигде не именовалися52*, жили бы православные крестьяне с своими женами по закону хрестьян-скому529 и по священным правилом, якоже подобает православным хрестьяном жити и пребывати во всяком благочестии и чистоте. Да тем же священником, поповским старостам и священником десяцким и пятидесяцким по всем святым церквам во градех и по селом бречи и назирати о церковном пении и о священническом чину о всем по божественному уставу и по священным правилом, чтобы священники и дьяконы сами жили по священству, в чистоте и в покаянии, и во прочих добродете-лех, и от пиянственнаго пития воздержалися, и в пьянство бы не упивалися; и церковное бы пение и правило по всем святым церквам было сполна по уставу, чинно и немятежно, о всем по преданию святых апостол и святых отец, и по священным правилом, ничтоже претворяюще. Да и детей бы своих духовных всех православных хрестьян поучали страху божию, чтобы к церквам божиим ходили, и ко отцем своим духовным на покаяние приходили и с женами, и с детми, и на божественном бы пении стояли со страхом и трепетом, и со всяким духовным вниманием богу моляся, кождо о своем согрешении, а повестей бы и излишних мирских бесед в церкви стоя не говорили. А которые священники и дьяконы учнут упиватися в пиянство и о церквах божиих и о божественном пении учнут небречи: с тем священником530, старостам, и священником десяцким, им гово-рити накрепко, чтобы покаялися53[ и в пьянство не упивалися, и от своих злых обычай престали, да не соблазн мирским лю-дем от них будет по реченному: «Горе миру от соблазн». И паки рече: «Смущаяй грех да понесет», и о церковных бы о всех чинех брегли, елика их сила о всем по преданию святых апостол и святых отец. А не учнут слушати поповских старост и священников десяцких, и им о том писати ко святителем. И тем безчинным попом и дьяконом быти от святителей в великом запрещении и в конечном извержении, о всем по священным правилом. Да тем же священником, старостам поповским и священником десяцким у всех попов и у дьяконов дозирати ставленых и благословеных, и отпустных грамот, и перехожих по селом в кою пору дань збирают. И у которых попов и у дьяконов не будет ставленых и благословеных, и отпустных грамот532, и им тем попом и дьяконом служити не велети, да тех попов и дьяконов посылают ко святителем за порукою. А в котором граде но-водесятинник наедет, и тем всем попом и дьяконом того града, опричь сельских попов и дьяконов'533, свои жалованые534 грамоты и ставленые, и благословеные, и отпустные десетинни-ку старостами, и целовальники, которые у десятинников в суде сидят. А пошлины с них не дают. А у которых попов и у дьяконов ставленых и отпустных не будет, и десятинником тех попов и дьяконов отсылати к святителем 535'за порукою'535. А которые попы и дьяконы новопоставлены или" от церкви к Церкве прейдут, и они свои грамоты десятинником являют и перехожие гривны платят по старине перед теми же старостами. А десятинники к собе грамот у них не емлют, смотрив да им отдают назад часа того, перед теми же старостами и священ-■ А у сельских попов и у дьяконов десетинники грамот Стог ники -536 не дозирают, потому 537~что десяцкие священники и старосты земские грамот дозирают, которые 53Ъ'дань берут'637. Ь39'А у которых грамоты не подписаны или отпустные у которого не Российское законодательство X — XX веков будет, и оне срочат ко святителем, а к десятинником о том не ездят. А которые новопришли или новостали, и заещики на^ них емлют перехожие гривны, да отдают десятинником'539. A на болшая утверждения всем святителем, митрополиту и архиепископом, и епископом посылати дозирати с духовным поучением к попом и дьяконом и ко всем православным хрестьяном по всем градом и по селом, коемуждо во своем пределе, соборных священников, добрых и 541~искусных, могущих и иных в духовных 42 пользовати'Ъ4{, 543'чтобы церковные чины и божественное пение по всем святым церквам о всем бы было по преданию святых апостол и святых отец, по божественному уставу и по священным правилом, ничтоже претворяюще'543. Да святителем же посылати по всем градом и по селом свои грамоты, в котором граде будут архимариты и игумены, и протопопы, коемуждо во своем пределе, чтобы те архимариты и игумены, и протопопы надзирали и досматривали над поповскими старостами, и десяцкими, и надо всеми священники и дьяконы, чтобы жили по священству, и от пиянственнаго пития воздержали-ся и в конец не упивалися, и от церквах божиих и о церковном пении брегли, о всем по преданию святых апостол и святых отец. А которые священники, поповские старосты и десяц-кие, и прочие священницы не учнут беречи о церковных чинех и архимаритов, и игуменов, и протопопов слушати, и им о том о всем писати к святителем; и тем поповским старостам и десяц-ким священником быти от святителей в великом запрещении по священным правилом" . А из которых градов и из сел в митрополии и во архиепископьях, и епископьях учнут приходити к святителем жалобники о духовных делех и о всяких обидах, и о управах земских по рядным J u по духовным грамотам, и по кабалам в займех, и в поклажах'545, и во всяких делех, опричь душегубства и разбоя546 с пошлиным, и святители повелевают своим бояром и десетинником давати им в тех делех приста- 547 л " вое, и они по них ездят с приставными. А в приставной пишут быти по цареву Судебнику, а срок им чинят по царевым грамотам, как в них писано. А митрополичим недельщиком на Москве и по всем градом '4 в митрополии и от десетин-ников Jl8 no десетинам и по селом ездити с приставными грамотами549 на правду и на обыск о всяких делех от жалобников саму другу, а в дальние места саму третью. А давати на поруки попов и дьяконов и все причты церковные перед десяцкими священники; а без десяцких священников на поруки им не давати. А по мирских людей во всяких делех от жалобников ездити им ° с приставными и на правду и на обыск потому же, а давати их на поруки 551 перед земскими старостами или'55' перед земскими552 десяцкими; а без земских старост и без десяцких на поруки их не давати, а от поруки поклонного у них не имати. А срочные553 и обыскные списки во всяких делех у них писати земским дьяком перед теми же старостами и десяцкими или церковным дьяком крепости для и бережения земскаго. А с одновытными по попов и по дьяконов, и по все причты церковные, и по всех людей не ездити и на поруки не давати их. А в духовных делех лучится им ехати по кого с записми, и им давати их на поруки перед теми же священники десяцкими и перед земскими старостами и десяцкими. А сроки им чинят перед святители, которой у них в записи написан. А от поруки у них и поклонного не емлют ничего. Такоже всем архиепископом и епископом, коемуждо во своем пределе, потому же устроити, и беречи о том святителем накрепко, чтобы от их людей вперед продажи однолично не было. А на которого не-дельщика придут жалобники, и о том обыскав, без суда555 доправити втрое по цареву Судебнику. А бояром и дворецким, и десетинником имати с судных дел гривенная пошлина по цареву судебнику о всем. А лишка посулов бояром и дворецким, и десятинником, и дьяком не имати. А которой боярин или дворецкой, или десятинник, или дьяк через Судебник лишнее и посулов возмет: и о том обыскав 557~без суда'557 теми 558 же старостами и священники"558, которые с ними в су- г"1 559 де сидят, и иными добрыми людми, да втрое взяти и отда-ти исцу. А которой боярин или дворецкий, 560 или десетин-ник 560, или дьяк вдругие и втретие обличен будет561, и на том втрое взяти без суда да отдати исцом; да боярина от боярства и дворецкого от дворечества изврещи , да и поместья у них отписати, и со очей сослати аки непотребных раб; 563 а у десетинников десетина отняти, а у дьяка дьячество; а взятое на них втрое доправити, да отдати исцом, а их от себя отослати, да и протчии страх приимут таковая не творити Да митрополиту же и архиепископом и епископом без царева ведома бояр от себя и дворецких не отсылати и в тех место иных не поставляли, кроме прежереченных вин. А у которого святителя изведутся бояре или дворецкие, и им от тех родов избрати, а не будет у них от тех родов, 564 и им от иных родов коемуждо их избирати, да 564 обсылатися с царем; и повелит царь которым быти в боярех или дворецких, и святителем у собя тех и дрьжати, и без царева ведома однолично бояр и дворецких не поставляти. А 565 у которых святителей изведутся бояре и дворецкие, а от тех родов или от иных родов таких у них не будет, которым пригоже в тех место быти в боярех и в дворецких: и им о том бити челом царю, чтобы государь пожаловал, изобрал у собя и дал им которым будет пригоже в том чину быти да; 5ь6"а без царева ведома однолично бояр и дворецких не поставляти; да и дьяков им у себя дрьжати с царева же ведома которым будет пригоже с бояры всякие дела делати, чтобы было брежно. И судили бы в божию правду, а посулов бы однолишно не имали, кроме указных пошлин по цареву судебнику'566, и о том святителем над своими бояры и дворецкими и дьяки бречи накрепко, чтобы у них суд был праведен безо всякие хитрости и коварства, и лихоимства всякого, и продажи, и волокиты безмерные. А тиуном и недельщиком мит рополичим и архиепископлим и епископлим с ябедники и с блудницами зговору не чинити, и по зговору священнического и иноческаго чину и всех православных крестьян не продавати. А которым будет мужним женам и вдовицам567 и 347 Стоглав Российское законодательство X — XX веков девицам ,568 силы искати на священническом и иноческом чину и на мирских людех: недельщиком от них на поруки^ 5ь9'давати перед старостами и перед священники десяцкими, ■ якоже и преди рехом 5ЬЧ; а ставити их перед бояры, и бояре о них святителем возвещают, и святители священнический и иноческий чин соборне по священным правилом сами судят или кому повелят от священных; 5% бояром их в духовных делех не судити 57°. А которые тиуны недельщики, стакався с блудницами и с ябедники, учнут дела составливати и продажу чинити священническому и иноческому чину и всем православным хрестьяном, 571 от порук и от поклонного денги имати или что насильством возьмут'571, и потом обличени будут многими свидетели, и святители, о том обыскав, известно добрыми свидетели без суда повелевают бояром своим доправли- да исцом отдают 572"по цареву судебни- вати на них втрое ку'572; а тиуни с тиунства измещутся, а недельщиков от недель оставливают, да из двора таковых высылают вон, да и прочий страх приимут таковая не творити573. Да в царствующем же граде Москве, в митрополиче дворе, искони вечная ти-унская пошлина ведется, глаголема крестец, не вем како уста-вися кроме священных правил. Изо всей митрополии и архие-пископьи, и епископьи изо всех градов руския митрополии, ар-химариты и игумены, и протопопы, и священноиноки, и священники, и дьяконы приедет по своей воли своими делы; иные же от них за поруками приедут в духовных делех, овии же за приставом по кабалам 574~к по срочным^7* в боех, и в грабе-жех, и в прочих различных делех, да живучи на Москве, сходятся на крестец в торгу на Ильинской улице, да наймуются у московских священников по многим святым церквам обедни служити'575, да о том митрополичю 576~тиуну являются и знамя у него емлют'576: овии на месяц, инии же на два, дру-зии же множае, и пошлину ему от того дают на месяц по десе-ти денег, овии же по два алтына. А которые 577~не доложа тиуна начнут служити577, и он на них емлет промыты по два рубля, а о том не обыскивает, есть ли у них ставленые и отпу-стные грамоты576 или нет, и таковая вся кроме священных правил сотворяются. И отныне, и впредь, которые приезжие архимариты и игумены, и протопопы, и священноиноки, и священники, и дьяконы учнут являтися тиуну и восхотят, най-муючись, служити по святым церквам обедни на Москве, и ему579 у них ставленых и отпустных, и благословенных грамот досматривати 580~старостами поповскими'580, и у которых грамоты будут, а приехали за своими делы, бити челом царю и великому князю или митрополиту, или иными делы, а не за поруками ни за приставом, и ни в которой пене, и ему тем знамена давати, и пошлину свою имати по старине. А у которых тех священных грамот ставленых и благословеных, и отпустных не будет, хотя и за своими делы приехали, а не за при- 581 -581 ставом, ни за поруками и ему тем знамен не давати , потому что у них грамот нет. А которые 582~будет архимариты и игумены, и протопопы, и священноиноки, и священники, и дьяконы приехали за поруками в духовных делех и в прочих делех, а ставленые и благословеные, и отпустные грамоты у них будут, да восхотят на Москве, наймуючися, по святым церквам обедни служити, и ему однолишно таковым знамен не давати, потому что за поруками прехали 582. А которые ута-ився, да учнут служити без знамен, а приехали за приставом и за поруками, и потом обличени будут, и ему тех приводити к митрополиту, и таковым быти под запрещением по священным правилом. А учнет тиун таковым знамена давати, которые за приставом и за поруками приехали или у которых ставленых и благословеных, и отпустых грамот не будет, и потом обличени будут, и тому тиуну от митрополита в великой опале, да ис тиунства извержену быти, аки неверному и непотребному рабу. ОТВЕТ О ПУСТЫХ ЦЕРКВАХ ЧТО СТОЯТ БЕЗ ПЕНИЯ. ГЛАВА 70 Да митрополиту же, архиепископом и епископом, коемуждо во своем пределе, по всем городом и по селом послав обыска-ти, которыя церкви запустели и стоят без пения: и им по всем тем святым церквам давати льгота и тарханные грамоты на урочные5*4 лета на 15 лет. Дондеже те 5^~святые церкви совершатся и исполнятся церковным чином и православными хрестьяны 585, ничтоже от них истязающе в те урочные лета; а заезд и все мелкие пошлины митрополичи и дань митрополи-ча, и десетинничи пошлины имати на попех, да тем церкви сооружать. А собирали бы тот доход люди лутчие, которые к тем церквам прихожи, и сооружали бы тем доходом святыя церкви запустевшая святыми иконами и книгами, а священники 586 у тех церквей жили бы о приходе, да о церковной земли, чтобы бог дал по всем градом и по селам святыя церкви везде с пением были, а без пения бы святых церквей нигде не было. О том святителем по священным правилом беречи накрепко елика их сила'586. О НИЩЕПИТATЕЛЬСТBE ОТВЕТ. ГЛАВА 71 О нищепитательстве. Что чернцы и черницы по градом и по селам скитаются в миру на соблазн и многим людем на осуждение, и душам на погибель. И тех чернцов и черниц собира-ти, да, переписав, розослати по общим монастырем. И которые чернцы и черницы здравы телом, и тех бы чернцов 587~духовные пастыри архимариты и игумены'587 давали добрым стар-Цом под начало, чтобы учили страху божию и житию чернеческому, и прочим добродетелем по преданию св. отец. И как под началом поживут во всяком о базе покорении и в конечном послушании, и оне бы их посылали в монастырские службы, где кто достоин служити и тружатися, в коепждо святей обители на святую братью своего ради спасения и за свой вклад. А которые будут чернцы стары или больны, не могут Стоглав Российское законодательство X — XX веков делати и под началом быти, и они бы их в тех же монастырех общих устроили в больницах пищею и одежею с прочими бра-"' тьями, да велели бы их отцем духовным каяти и поучати, чтобы жили в чистоте и в покаянии, и в прочих добродетелех, и во благодарении ко всесильному богу, и творили бы безпре-станно молитву Исусову, елика их сила; и скорби, и болезни терпели со благодарением, да не лишени будут мзды от бога; и молили бы бога за царя, и за всех православных хрестьян о всех полезных. И благочестивому царю, и митрополиту, и владыкам достоит за всех тех, старых и болящих, по всем монастырем общим588 из своей казны вклад за них давати, как ему, царю и государю, бог известит. А которые чернцы здравы разосланы по монастырем будут, и за тех царю вкладов по монастырем не давати, потому что оне здравы и могут тружа-тися, и служити на святую братью за свои вклады. А которые будут черницы здравы или больны, и тех всех черниц разосла-ти в девичи монастыри, общие и особь сущие, и духовным настоятельницам, честным игуменьям, тех черниц здравых давати добрым старицам под начало, да учити и наказывати страху божию, и чернеческому житию, и прочим добродетелем по преданию святых отец, а из монастыря их не выпущати. А ко-торыя будут черницы стары и больны, и тех бы черниц игуменьи устроили в больницах пищею и одежею с прочими сестрами, и брегли бы о всех них, чтобы жили в чистоте и в покаянии, и в прочих добродетелех, и в молитвах, и отцом бы духовным о своих согрешениях каялися, и во всем о бозе повино-валися, и молили бы бога за благочестивого царя, и за всех православных хрестьян о всех полезных. И благочестивому царю, и митрополиту, и владыкам своего ради спасения за всех тех черниц здравых и больных по всем девичим монастырем вклады давати из своей царской казны и святительской, как ему царю государю бог известит. О ИСКУПЛЕНИИ ПЛЕННЫХ. ГЛАВА 72 О искуплении пленных соборной ответ. Которых окупят царевы послы в ордах и во Цареграде, или в 589 Криму, или в Казани, или в Асторохани, или в Кафи, или сами окупятся'589, и тех всех пленных окупати из царевы казны. А которых пленных приводят590, православных хрестьян, окупив, греки и турчане, и армени, или иные гости, да, быв на Москве, восхотят их с собою опять повести, ино их не давати и за то крепко стояти, да их окупати из царевы же казны. А сколько годом того пленного окупу из царевой казны разойдется, и то роскинути на сохи по всей земли, чей кто не буди, всем ровно'59', занеже таковое искупление общая милостыня нари-цается, и благочестивому царю и всем православным великая мзда от бога будет. Якоже рече праведный Енох: «Не пощадите злата и серебра брата ради, но искупуйте его, яко да от бога приимете сторицею». И пророком рече бог: «Не щадите серебра человека ради». Христос же не токмо серебра, но и душу свою повелевает по братии положити. Болши тоя рече любви 5Ч2 никтоже не имать, аще кто душу свою положит по братии своей. И того ради христова слова благочестивым царем и всем православным хрестьяном не токмо пленных окупати, но и душу свою полагати, да сторичныя мзды во он день сподобятся не лож бо рекий: «В нюже меру мерите возме-рится и вам». ОТВЕТ ОБЛАГОДЕЛЬНЯХ. И О ПРОКАЖЕННЫХ. И О КОЛОСНЫХ. И О ПРЕСТАРЕВШИХСЯ. И ПО УЛИЦАМ В КОРОБЕХ ЛЕЖАЩИХ. И НА ТЕЛЕШКАХ И НА САНКАХ ВОЗЯЩИХ И НЕ ИМУЩИХ ГЛАВЫ ГДЕ ПОДКЛОНИТИ. ГЛАВА 73 И о том соборной ответ. Да повелит благочестивый царь всех проклаженных и престаревшихся описати по всем градом, опроче здравых строев . Да в коемждо граде устроити богадельни мужския и женския, и тех прокаженных и престаревшихся, не могущих нигдеже главы подклонити, устроити в богадельнях пищею и одежею. А боголюбцы милостыню и вся потребная им приносят же своего ради спасения. Да пристави-ти к ним здравых строев и баб стряпчих, сколько пригоже будет, 594~посмотря по людем'594. Да над ними приказати священником добрым, да целовальником или градцким людем добрым над ними смотрити, чтобы им насильства и обиды от стряпчих не было. А священники бы к ним в богадельни мужския и женския приходили, да их поучали и наказывали их страху божию, чтобы жили в чистоте и в покаянии, и во всяком благодарении, да их бы покаивали595 и при конце причащали телу и крови господа нашего, Исуса Христа. А пре-ставльшихся погребению предавали и о них поминали во священных божественных службах. А здравые бы строи с женами по богадельням не жили, а питалися бы, по дворам ходячи, от боголюбцов, якоже и доднесь, а которые возмогут работати, и они бы 596'страды подлежали'596. ОТВЕТ. О ^СВЯТЫХ И ЧЕСТНЫХ ИКОНАХ-597. ГЛАВА 74 А что по миру скитаются, по городом и по улицам, и по Дворам, по селам, и по деревням чернцы и черницы, и строи, и бабы, и прочий миряне со святыми иконами ходят, странству-ют. Нецыи бо от снов смущени и от бесей прельщени мнятся пророчествовати и на сооруженье598 собирают. А инии на искупление просят и по торгом ходят с образы безчинно. И о том иноземцы и иноверцы дивятся, да и православнии мнози в зазор полагают, что с святыми иконами безчинно скитаются по Реченному: «Почитай божественное честно». И паки рече писа- Ctoi Российское законодательство X — XX веков ние: «Всяк творяй дело божье с небрежением прокляты суть». И того ради впредь о том царскую заповедь учинити, и по -v торгом кликати, чтобы ecu таковии со святыми иконами не ходили. А которым на окуп от долгов или о прочих нужах мило-стни просити, и они бы именем божиим у боголюбцев просили, а с иконами бы однолично не ходили. А которые после царевой заповеди учнут со святыми иконами безчинно скитатися, и у тех иконы отнимати да по святым церквам ставити, а их из градов изгоняти599. Да и прочий страх приимут таковая не творити. ОТВЕТ О ВОТЧИНАХ И О КУПЛЯХ, КОТОРЫЕ БОГОЛЮБЦЫ ДАВАЛИ СВЯТЫМ ЦЕРКВАМ НА ПАМЯТЬ СВОИМ ДУШАМ И ПО СВОИХ РОДИТЕЛЕХ В ВЕЧНОЙ ПОМИНОК И В НАСЛЕДИЕ БЛАГ ВЕЧНЫХ. ГЛАВА 75 Да духовным же настоятелем600, архимаритом и игуменом и строителем с соборными старцы и со всею о Христе братьею, коимждо во своей обители известно обыскивати о том, которые боголюбцы давали в монастыри святым церквам свои отчинные601 села и купли на память своим душам и по своих родителех в вечной поминок. А им по всех тех боголюбцех, которые602 села и купли давали, ставити по них кормы да на их памяти пети собором панахиды самем пастырем, и обедни служити, и братию кормити по монастырскому чину. Да их имена допытався в сенаники написати и поминати их всегда по церковному чину и по божественному уставу. Да тех сел отчинных и купль, которые даваны святым церквам по их душам и по их родителех в вечной поминок без выкупа в наследие благ вечных, и иных церковных монастырских земель, и прочих недвижимых вещей по священным божественным правилом святаго седмаго вселенского собора и прочих святых отец ни отдати, ни продати, но крепко хранити и блюсти заповеди святых отец. Тамо бо речено бысть о недвижимых вещах, вданных богови в наследие вечных благ, рекше603 села, нивы, винограды, сено — жати, лес, борти, воды, источницы, езера и прочее, вданное богови в наследие благ вечных, никтоже их может от церкви божий восхитити или отъяти, или продати, или отдати. Аще ли кто, забыв страх божий и заповеди святых отец, оболкся в безстудие дерзнет таковая сотворити, аще убо епископ — да извержется из епископья, аще ли игумен, — то из монастыря изгнан будет, яко зле расточающи, их же не собра. Аще ли ин кто от священнического чина убо суще — до извергутся. Мниси же или мирстии человецы в каком сану ни буди — да отлучатся, аки суще осуженики от Отца и Сына и святаго Духа, да устроени будут, идеже червь их не умирает и огнь не угасает и прочее. 6О4'Правила 12 и 13 глаголет святаго седмаго собор и 5-го святаго собора заповедь' сице написа-
Популярное: ©2015-2024 megaobuchalka.ru Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. (419)
|
Почему 1285321 студент выбрали МегаОбучалку... Система поиска информации Мобильная версия сайта Удобная навигация Нет шокирующей рекламы |