Мегаобучалка Главная | О нас | Обратная связь


Российское законодательство X — XX веков 10 страница



2015-11-27 419 Обсуждений (0)
Российское законодательство X — XX веков 10 страница 0.00 из 5.00 0 оценок




ях, и в епископьях, по которым градом и по десятинам жили искони вечно уставлены десетинники при великих чюдотворцех Петре и Алексее и Ионе и преже их, и по них, и доднесь, а ве-

502 " "

дали и судили весь священнический иноческий чин, и все причты церковныя и прочих людей по рядным , и по каба­лам, и в боех, и в грабежех, опроче духовных дел и ныне по тем градом, в митрополии, и во архиепископьях, и в епископьях быти десятинником потому же и судити им священников и дья­конов, и все причты церковные, и мирских людей по рядным грамотам и по духовным, и по кабальным, и в поклажае-, 504в боех, и в грабежех, опроче духовных дел'504. А у них быти в суде старостам священником и десяцким по два по три, да ста­ростам земским и целовальником, и земским дияком, которым царь повелит: и тем старостам, и целовальником, и земскому дьяку с тех судных 5О5'списывати противни505 слово в слово, да дрьжати их у собя. А к тем списком десетинники руки свои прикладывают, а их дьяк земской или сами старосты и цело­вальники к тем судным списком, которые у десетинников оста­нутся, потому же руки свои прикладывают и печагюг506, якоже и преди речено бысть, чтобы было брежно и тех бы дел не пере­писывали и не переделывали. 5О7'А священником и дьяконом к полем и к целованию не срочат без святительского ведома. А в прочих во всяких делех тамо им'507 управу чинят по суду и 508~по обыску"ъо% в божию правду безпосульно509. А пошлины свои емлют на виноватом по цареву Судебнику гривенную510 и по уставной грамоте. А в которых делех невозможно тамо им управу учинити, и они обоим исцом срок чинят перед святите­ли. И святители, выслушав список, да потому им и управу чи­нят. А корчем десетинником не держати, а держати им про со­бя питие. А в духовных делех десетинники не судят никого, а срочат им перед святители5*1: и святители их сами судят, и ко­му повелят о священных, да потому им и управу чинят. А уч-нут десетинники неправду судити и посулы имати, и делы воло-чити, и продажу чинити, и старостам и целовальником с теми священники, которые с ними в суде сидят, и земскому дьяку о том им говорити, чтобы судили вправду и посулов не имали. А не послушают их, и старостам, и целовальником, и земскому дияку писати на них святителем, а не управят святители, и ста­ростам писати о том к царю, и тем десетинником от царя и от святителей быти в великой опале; и взятое велети на тех допра-вливати втрое 5|2"по царьскому Судебнику'512, да и десетина °т него отняти. 513 А будет неправда в суде и всякая хитрость и продажа в боярех, и в десетинникех, и в земским судьях, с од­ного, а доведут ихъи в том многими свидетели: и тем всем судьям быти от царя в великой опале, а от святителей потому же быти в опале, якоже и преди речено бысть'513. А что преже всего в митрополии и во архиепископьях, и епископьях ездили по градом и по десетинам десетинники и заезщики515 и збира-ли на святителей дань по книгам, и свои пошлины 5{6'по грамо-Тал< и по книгам'51ь, по старине, и в том священником и дьяко-н°м от десятильников и от заещиков были нужда и продажа ве-

343 Стоглав

Российское законодательство X — XX веков

ликая. И отныне, и впред по цареву совету и по соборному уло­жению в митрополии и во архиепископьях, и в епископьях десе-тинником и заещиком по тем городом и по десетинаМ не ез-дити, а ставити по тем городом по всем и по десятинам десяц-ких священников да старост земских и целовальников, которым царь прикажет, и те старосты 5хь'и целовальники'5[ь с теми десяцкими священники и целовальники святительскую дань и десетинничи, и заещичи пошлины збирают по книгам и по гра­мотам, опричь 5]9"пустово и льготных'5'9, и жаловальных 520, и тарханных грамот, да отдают сполна святителем с году на год на рождество Христово или на Збор. А чего сполна не приве­зут по книгам, и святителем то велети оправливати на тех зем­ских старостах и на поповских, и на целовальникех, безпенно, по цареву великого князя указу.

О ВЕНЕЧНОЙ ПОШЛИНЕ

ЦАРЕВ УКАЗ И СОБОРНОЕ УЛОЖЕНИЕ. ГЛАВА 69

Венечную пошлину 52Х'заказывают и собирают священники, старосты поповские и священники десяцкие в митрополии и во архиепископьях, и в"521 епископьях, по всем городом, и по де-сетинам, и по селам, а емлют с первого браку алтын, а со втора-го браку два алтына, а с трехженцев по четыре алтына по цареву указу'522, да те денги, собрав, отдают святителем в каз-

523-

ну с земскими старосты и целовальники, которые с ними у святительских бояр и у десетинников"523 в суде сидят, 524 с да-

-524

нию вместе и с десетинничьею и с заещиковою пошлиною на рождество Христово или на Збор сполна по книгам. А по соборным церквам протопопы и священники емлют свою венеч­ную пошлину потому же. Да те же попопские старосты и свя­щенники десяцкие о том берегут накрепко, чтобы тое венечные пошлины не таили, сколько которой поп по своим церквам сва­деб венчает и молитв говорит, отдавали сполна525. А которой поп от тех венечных пошлин утаит и обличен будет, и оне на том емлют промыту по цареву526 судебнику по два рубля и по четыре алтына и по полуторе денге, да те денги отдают с данию же 527~вместе во святительские казны казначеем'527. Да тем же священником, поповским старостам и священником десяц-ким избирати добрых священников, богорадных и искусных, ко­торым те знамена о венечной пошлине давати, и писали бы к ним в тех знаменах именно: чтобы женилися ни в кумовстве, ни в сватовстве, ни в роду, ни в племяни, да о том бы обыскивали накрепко, елика их сила; а четвертый бы брак никогдаже не именовался, и молитвы не говорили. И о том бы им запрещали и наказывали накрепко, чтобы наложниц не держали и содом-ския скверныя дела нигде не именовалися52*, жили бы право­славные крестьяне с своими женами по закону хрестьян-скому529 и по священным правилом, якоже подобает пра­вославным хрестьяном жити и пребывати во всяком благоче­стии и чистоте. Да тем же священником, поповским старостам и

священником десяцким и пятидесяцким по всем святым цер­квам во градех и по селом бречи и назирати о церковном пении и о священническом чину о всем по божественному уставу и по священным правилом, чтобы священники и дьяконы сами жили по священству, в чистоте и в покаянии, и во прочих добродете-лех, и от пиянственнаго пития воздержалися, и в пьянство бы не упивалися; и церковное бы пение и правило по всем святым церквам было сполна по уставу, чинно и немятежно, о всем по преданию святых апостол и святых отец, и по священным пра­вилом, ничтоже претворяюще. Да и детей бы своих духовных всех православных хрестьян поучали страху божию, чтобы к церквам божиим ходили, и ко отцем своим духовным на покая­ние приходили и с женами, и с детми, и на божественном бы пе­нии стояли со страхом и трепетом, и со всяким духовным вни­манием богу моляся, кождо о своем согрешении, а повестей бы и излишних мирских бесед в церкви стоя не говорили. А кото­рые священники и дьяконы учнут упиватися в пиянство и о церквах божиих и о божественном пении учнут небречи: с тем священником530, старостам, и священником десяцким, им гово-рити накрепко, чтобы покаялися53[ и в пьянство не упивалися, и от своих злых обычай престали, да не соблазн мирским лю-дем от них будет по реченному: «Горе миру от соблазн». И па­ки рече: «Смущаяй грех да понесет», и о церковных бы о всех чинех брегли, елика их сила о всем по преданию святых апостол и святых отец. А не учнут слушати поповских старост и свя­щенников десяцких, и им о том писати ко святителем. И тем безчинным попом и дьяконом быти от святителей в великом за­прещении и в конечном извержении, о всем по священным пра­вилом. Да тем же священником, старостам поповским и священ­ником десяцким у всех попов и у дьяконов дозирати ставленых и благословеных, и отпустных грамот, и перехожих по селом в кою пору дань збирают. И у которых попов и у дьяконов не бу­дет ставленых и благословеных, и отпустных грамот532, и им тем попом и дьяконом служити не велети, да тех попов и дьяко­нов посылают ко святителем за порукою. А в котором граде но-водесятинник наедет, и тем всем попом и дьяконом того града,

опричь сельских попов и дьяконов'533, свои жалованые534 грамоты и ставленые, и благословеные, и отпустные десетинни-ку старостами, и целовальники, которые у десятинников в суде сидят. А пошлины с них не дают. А у которых попов и у дьяко­нов ставленых и отпустных не будет, и десятинником тех попов и дьяконов отсылати к святителем 535'за порукою'535. А кото­рые попы и дьяконы новопоставлены или" от церкви к Церкве прейдут, и они свои грамоты десятинником являют и пе­рехожие гривны платят по старине перед теми же старостами.

А десятинники к собе грамот у них не емлют, смотрив да им отдают назад часа того, перед теми же старостами и священ-■ А у сельских попов и у дьяконов десетинники грамот

Стог

ники

-536

не дозирают, потому 537~что десяцкие священники и старосты земские грамот дозирают, которые 53Ъ'дань берут'637. Ь39'А у которых грамоты не подписаны или отпустные у которого не

Российское законодательство X — XX веков

будет, и оне срочат ко святителем, а к десятинником о том не ездят. А которые новопришли или новостали, и заещики на^ них емлют перехожие гривны, да отдают десятинником'539. A на болшая утверждения всем святителем, митрополиту и архие­пископом, и епископом посылати дозирати с духовным поучени­ем к попом и дьяконом и ко всем православным хрестьяном по всем градом и по селом, коемуждо во своем пределе, соборных священников, добрых и 541~искусных, могущих и иных в духов­ных 42 пользовати'Ъ4{, 543'чтобы церковные чины и боже­ственное пение по всем святым церквам о всем бы было по пре­данию святых апостол и святых отец, по божественному уставу и по священным правилом, ничтоже претворяюще'543. Да свя­тителем же посылати по всем градом и по селом свои грамоты, в котором граде будут архимариты и игумены, и протопопы, коемуждо во своем пределе, чтобы те архимариты и игумены, и протопопы надзирали и досматривали над поповскими старо­стами, и десяцкими, и надо всеми священники и дьяконы, что­бы жили по священству, и от пиянственнаго пития воздержали-ся и в конец не упивалися, и от церквах божиих и о церковном пении брегли, о всем по преданию святых апостол и святых отец. А которые священники, поповские старосты и десяц-кие, и прочие священницы не учнут беречи о церковных чинех и архимаритов, и игуменов, и протопопов слушати, и им о том о всем писати к святителем; и тем поповским старостам и десяц-ким священником быти от святителей в великом запрещении по священным правилом" . А из которых градов и из сел в ми­трополии и во архиепископьях, и епископьях учнут приходити к святителем жалобники о духовных делех и о всяких обидах, и о управах земских по рядным J u по духовным грамотам, и по кабалам в займех, и в поклажах'545, и во всяких делех, опричь душегубства и разбоя546 с пошлиным, и святители повелевают своим бояром и десетинником давати им в тех делех приста-

547 л "

вое, и они по них ездят с приставными. А в приставной пи­шут быти по цареву Судебнику, а срок им чинят по царевым грамотам, как в них писано. А митрополичим недельщиком на Москве и по всем градом '4 в митрополии и от десетин-ников Jl8 no десетинам и по селом ездити с приставными грамотами549 на правду и на обыск о всяких делех от жалобни­ков саму другу, а в дальние места саму третью. А давати на по­руки попов и дьяконов и все причты церковные перед десяцки­ми священники; а без десяцких священников на поруки им не давати. А по мирских людей во всяких делех от жалобников ез­дити им ° с приставными и на правду и на обыск потому же, а давати их на поруки 551 перед земскими старостами или'55' пе­ред земскими552 десяцкими; а без земских старост и без десяц­ких на поруки их не давати, а от поруки поклонного у них не имати. А срочные553 и обыскные списки во всяких делех у них писати земским дьяком перед теми же старостами и десяцкими или церковным дьяком крепости для и бережения земскаго. А с

одновытными по попов и по дьяконов, и по все причты цер­ковные, и по всех людей не ездити и на поруки не давати их. А

в духовных делех лучится им ехати по кого с записми, и им давати их на поруки перед теми же священники десяцкими и перед земскими старостами и десяцкими. А сроки им чинят перед святители, которой у них в записи написан. А от поруки у них и поклонного не емлют ничего. Такоже всем архиеписко­пом и епископом, коемуждо во своем пределе, потому же устроити, и беречи о том святителем накрепко, чтобы от их людей вперед продажи однолично не было. А на которого не-дельщика придут жалобники, и о том обыскав, без суда555 доправити втрое по цареву Судебнику. А бояром и дворецким, и десетинником имати с судных дел гривенная пошлина по ца­реву судебнику о всем. А лишка посулов бояром и дворец­ким, и десятинником, и дьяком не имати. А которой боярин или дворецкой, или десятинник, или дьяк через Судебник лишнее и посулов возмет: и о том обыскав 557~без суда'557 те­ми 558 же старостами и священники"558, которые с ними в су-

г"1 559

де сидят, и иными добрыми людми, да втрое взяти и отда-ти исцу. А которой боярин или дворецкий, 560 или десетин-ник 560, или дьяк вдругие и втретие обличен будет561, и на том втрое взяти без суда да отдати исцом; да боярина от боярства и дворецкого от дворечества изврещи , да и поме­стья у них отписати, и со очей сослати аки непотребных раб; 563 а у десетинников десетина отняти, а у дьяка дьячество; а взятое на них втрое доправити, да отдати исцом, а их от себя отослати, да и протчии страх приимут таковая не творити Да митрополиту же и архиепископом и епископом без царева ведома бояр от себя и дворецких не отсылати и в тех место иных не поставляли, кроме прежереченных вин. А у которого святителя изведутся бояре или дворецкие, и им от тех родов избрати, а не будет у них от тех родов, 564 и им от иных ро­дов коемуждо их избирати, да 564 обсылатися с царем; и пове­лит царь которым быти в боярех или дворецких, и святителем у собя тех и дрьжати, и без царева ведома однолично бояр и дворецких не поставляти. А 565 у которых святителей изведут­ся бояре и дворецкие, а от тех родов или от иных родов таких у них не будет, которым пригоже в тех место быти в боярех и в дворецких: и им о том бити челом царю, чтобы государь по­жаловал, изобрал у собя и дал им которым будет пригоже в том чину быти да; 5ь6"а без царева ведома однолично бояр и дворецких не поставляти; да и дьяков им у себя дрьжати с ца­рева же ведома которым будет пригоже с бояры всякие дела делати, чтобы было брежно. И судили бы в божию правду, а посулов бы однолишно не имали, кроме указных пошлин по цареву судебнику'566, и о том святителем над своими бояры и дворецкими и дьяки бречи накрепко, чтобы у них суд был праведен безо всякие хитрости и коварства, и лихоимства вся­кого, и продажи, и волокиты безмерные. А тиуном и недель­щиком мит рополичим и архиепископлим и епископлим с ябед­ники и с блудницами зговору не чинити, и по зговору священ­нического и иноческаго чину и всех православных крестьян не продавати. А которым будет мужним женам и вдовицам567 и

347 Стоглав

Российское законодательство X — XX веков

девицам

,568

силы искати на священническом и иноческом

чину и на мирских людех: недельщиком от них на поруки^ 5ь9'давати перед старостами и перед священники десяцкими, ■ якоже и преди рехом 5ЬЧ; а ставити их перед бояры, и бояре о них святителем возвещают, и святители священнический и иноческий чин соборне по священным правилом сами судят или кому повелят от священных; 5% бояром их в духовных делех не судити 57°. А которые тиуны недельщики, стакався с блудницами и с ябедники, учнут дела составливати и продажу чинити священническому и иноческому чину и всем православ­ным хрестьяном, 571 от порук и от поклонного денги имати или что насильством возьмут'571, и потом обличени будут многими свидетели, и святители, о том обыскав, известно до­брыми свидетели без суда повелевают бояром своим доправли-

да исцом отдают

572"по цареву судебни-

вати на них втрое ку'572; а тиуни с тиунства измещутся, а недельщиков от не­дель оставливают, да из двора таковых высылают вон, да и прочий страх приимут таковая не творити573. Да в царствую­щем же граде Москве, в митрополиче дворе, искони вечная ти-унская пошлина ведется, глаголема крестец, не вем како уста-вися кроме священных правил. Изо всей митрополии и архие-пископьи, и епископьи изо всех градов руския митрополии, ар-химариты и игумены, и протопопы, и священноиноки, и свя­щенники, и дьяконы приедет по своей воли своими делы; иные же от них за поруками приедут в духовных делех, овии же за приставом по кабалам 574по срочным^7* в боех, и в грабе-жех, и в прочих различных делех, да живучи на Москве, схо­дятся на крестец в торгу на Ильинской улице, да наймуются у московских священников по многим святым церквам обед­ни служити'575, да о том митрополичю 576~тиуну являются и знамя у него емлют'576: овии на месяц, инии же на два, дру-зии же множае, и пошлину ему от того дают на месяц по десе-ти денег, овии же по два алтына. А которые 577~не доложа тиуна начнут служити577, и он на них емлет промыты по два рубля, а о том не обыскивает, есть ли у них ставленые и отпу-стные грамоты576 или нет, и таковая вся кроме священных правил сотворяются. И отныне, и впредь, которые приезжие архимариты и игумены, и протопопы, и священноиноки, и свя­щенники, и дьяконы учнут являтися тиуну и восхотят, най-муючись, служити по святым церквам обедни на Москве, и ему579 у них ставленых и отпустных, и благословенных гра­мот досматривати 580~старостами поповскими'580, и у которых грамоты будут, а приехали за своими делы, бити челом царю и великому князю или митрополиту, или иными делы, а не за поруками ни за приставом, и ни в которой пене, и ему тем знамена давати, и пошлину свою имати по старине. А у кото­рых тех священных грамот ставленых и благословеных, и отпу­стных не будет, хотя и за своими делы приехали, а не за при-

581 -581

ставом, ни за поруками и ему тем знамен не давати , потому что у них грамот нет. А которые 582~будет архимари­ты и игумены, и протопопы, и священноиноки, и священники,

и дьяконы приехали за поруками в духовных делех и в прочих делех, а ставленые и благословеные, и отпустные грамоты у них будут, да восхотят на Москве, наймуючися, по святым церквам обедни служити, и ему однолишно таковым знамен не давати, потому что за поруками прехали 582. А которые ута-ився, да учнут служити без знамен, а приехали за приставом и за поруками, и потом обличени будут, и ему тех приводити к митрополиту, и таковым быти под запрещением по священным правилом. А учнет тиун таковым знамена давати, которые за приставом и за поруками приехали или у которых ставленых и благословеных, и отпустых грамот не будет, и потом обличени будут, и тому тиуну от митрополита в великой опале, да ис тиунства извержену быти, аки неверному и непотребному рабу.

ОТВЕТ О ПУСТЫХ ЦЕРКВАХ ЧТО СТОЯТ БЕЗ ПЕНИЯ. ГЛАВА 70

Да митрополиту же, архиепископом и епископом, коемуждо во своем пределе, по всем городом и по селом послав обыска-ти, которыя церкви запустели и стоят без пения: и им по всем тем святым церквам давати льгота и тарханные грамоты на урочные5*4 лета на 15 лет. Дондеже те 5^~святые церкви со­вершатся и исполнятся церковным чином и православными хрестьяны 585, ничтоже от них истязающе в те урочные лета; а заезд и все мелкие пошлины митрополичи и дань митрополи-ча, и десетинничи пошлины имати на попех, да тем церкви сооружать. А собирали бы тот доход люди лутчие, которые к тем церквам прихожи, и сооружали бы тем доходом святыя церкви запустевшая святыми иконами и книгами, а священни­ки 586 у тех церквей жили бы о приходе, да о церковной зем­ли, чтобы бог дал по всем градом и по селам святыя церкви везде с пением были, а без пения бы святых церквей нигде не было. О том святителем по священным правилом беречи на­крепко елика их сила'586.

О НИЩЕПИТATЕЛЬСТBE ОТВЕТ. ГЛАВА 71

О нищепитательстве. Что чернцы и черницы по градом и по селам скитаются в миру на соблазн и многим людем на осуж­дение, и душам на погибель. И тех чернцов и черниц собира-ти, да, переписав, розослати по общим монастырем. И которые чернцы и черницы здравы телом, и тех бы чернцов 587~духов­ные пастыри архимариты и игумены'587 давали добрым стар-Цом под начало, чтобы учили страху божию и житию чернече­скому, и прочим добродетелем по преданию св. отец. И как под началом поживут во всяком о базе покорении и в конеч­ном послушании, и оне бы их посылали в монастырские служ­бы, где кто достоин служити и тружатися, в коепждо святей обители на святую братью своего ради спасения и за свой вклад. А которые будут чернцы стары или больны, не могут

Стоглав

Российское законодательство X — XX веков

делати и под началом быти, и они бы их в тех же монастырех общих устроили в больницах пищею и одежею с прочими бра-"' тьями, да велели бы их отцем духовным каяти и поучати, что­бы жили в чистоте и в покаянии, и в прочих добродетелех, и во благодарении ко всесильному богу, и творили бы безпре-станно молитву Исусову, елика их сила; и скорби, и болезни терпели со благодарением, да не лишени будут мзды от бога; и молили бы бога за царя, и за всех православных хрестьян о всех полезных. И благочестивому царю, и митрополиту, и вла­дыкам достоит за всех тех, старых и болящих, по всем мона­стырем общим588 из своей казны вклад за них давати, как ему, царю и государю, бог известит. А которые чернцы здра­вы разосланы по монастырем будут, и за тех царю вкладов по монастырем не давати, потому что оне здравы и могут тружа-тися, и служити на святую братью за свои вклады. А которые будут черницы здравы или больны, и тех всех черниц разосла-ти в девичи монастыри, общие и особь сущие, и духовным на­стоятельницам, честным игуменьям, тех черниц здравых дава­ти добрым старицам под начало, да учити и наказывати стра­ху божию, и чернеческому житию, и прочим добродетелем по преданию святых отец, а из монастыря их не выпущати. А ко-торыя будут черницы стары и больны, и тех бы черниц игуме­ньи устроили в больницах пищею и одежею с прочими сестра­ми, и брегли бы о всех них, чтобы жили в чистоте и в покая­нии, и в прочих добродетелех, и в молитвах, и отцом бы ду­ховным о своих согрешениях каялися, и во всем о бозе повино-валися, и молили бы бога за благочестивого царя, и за всех православных хрестьян о всех полезных. И благочестивому ца­рю, и митрополиту, и владыкам своего ради спасения за всех тех черниц здравых и больных по всем девичим монастырем вклады давати из своей царской казны и святительской, как ему царю государю бог известит.

О ИСКУПЛЕНИИ ПЛЕННЫХ. ГЛАВА 72

О искуплении пленных соборной ответ. Которых окупят ца­ревы послы в ордах и во Цареграде, или в 589 Криму, или в Казани, или в Асторохани, или в Кафи, или сами окупят­ся'589, и тех всех пленных окупати из царевы казны. А кото­рых пленных приводят590, православных хрестьян, окупив, греки и турчане, и армени, или иные гости, да, быв на Москве, восхотят их с собою опять повести, ино их не давати и за то крепко стояти, да их окупати из царевы же казны. А сколько годом того пленного окупу из царевой казны разойдется, и то роскинути на сохи по всей земли, чей кто не буди, всем ровно'59', занеже таковое искупление общая милостыня нари-цается, и благочестивому царю и всем православным великая мзда от бога будет. Якоже рече праведный Енох: «Не поща­дите злата и серебра брата ради, но искупуйте его, яко да от бога приимете сторицею». И пророком рече бог: «Не щадите серебра человека ради». Христос же не токмо серебра, но и

душу свою повелевает по братии положити. Болши тоя рече любви 5Ч2 никтоже не имать, аще кто душу свою положит по братии своей. И того ради христова слова благочестивым ца­рем и всем православным хрестьяном не токмо пленных окупа­ти, но и душу свою полагати, да сторичныя мзды во он день сподобятся не лож бо рекий: «В нюже меру мерите возме-рится и вам».

ОТВЕТ ОБЛАГОДЕЛЬНЯХ. И О ПРОКАЖЕННЫХ. И О КОЛОСНЫХ.

И О ПРЕСТАРЕВШИХСЯ.

И ПО УЛИЦАМ В КОРОБЕХ ЛЕЖАЩИХ.

И НА ТЕЛЕШКАХ И НА САНКАХ ВОЗЯЩИХ

И НЕ ИМУЩИХ ГЛАВЫ ГДЕ ПОДКЛОНИТИ. ГЛАВА 73

И о том соборной ответ. Да повелит благочестивый царь всех проклаженных и престаревшихся описати по всем градом, опроче здравых строев . Да в коемждо граде устроити бога­дельни мужския и женския, и тех прокаженных и престарев­шихся, не могущих нигдеже главы подклонити, устроити в бо­гадельнях пищею и одежею. А боголюбцы милостыню и вся потребная им приносят же своего ради спасения. Да пристави-ти к ним здравых строев и баб стряпчих, сколько пригоже бу­дет, 594~посмотря по людем'594. Да над ними приказати свя­щенником добрым, да целовальником или градцким людем до­брым над ними смотрити, чтобы им насильства и обиды от стряпчих не было. А священники бы к ним в богадельни муж­ския и женския приходили, да их поучали и наказывали их страху божию, чтобы жили в чистоте и в покаянии, и во вся­ком благодарении, да их бы покаивали595 и при конце прича­щали телу и крови господа нашего, Исуса Христа. А пре-ставльшихся погребению предавали и о них поминали во свя­щенных божественных службах. А здравые бы строи с женами по богадельням не жили, а питалися бы, по дворам ходячи, от боголюбцов, якоже и доднесь, а которые возмогут работати, и они бы 596'страды подлежали'596.

ОТВЕТ.

О ^СВЯТЫХ И ЧЕСТНЫХ ИКОНАХ-597. ГЛАВА 74

А что по миру скитаются, по городом и по улицам, и по Дворам, по селам, и по деревням чернцы и черницы, и строи, и бабы, и прочий миряне со святыми иконами ходят, странству-ют. Нецыи бо от снов смущени и от бесей прельщени мнятся пророчествовати и на сооруженье598 собирают. А инии на искупление просят и по торгом ходят с образы безчинно. И о том иноземцы и иноверцы дивятся, да и православнии мнози в зазор полагают, что с святыми иконами безчинно скитаются по Реченному: «Почитай божественное честно». И паки рече писа-

Ctoi

Российское законодательство X — XX веков

ние: «Всяк творяй дело божье с небрежением прокляты суть». И того ради впредь о том царскую заповедь учинити, и по -v торгом кликати, чтобы ecu таковии со святыми иконами не хо­дили. А которым на окуп от долгов или о прочих нужах мило-стни просити, и они бы именем божиим у боголюбцев просили, а с иконами бы однолично не ходили. А которые после царе­вой заповеди учнут со святыми иконами безчинно скитатися, и у тех иконы отнимати да по святым церквам ставити, а их из градов изгоняти599. Да и прочий страх приимут таковая не творити.

ОТВЕТ О ВОТЧИНАХ И О КУПЛЯХ, КОТОРЫЕ БОГОЛЮБЦЫ ДАВАЛИ СВЯТЫМ ЦЕРКВАМ НА ПАМЯТЬ

СВОИМ ДУШАМ И ПО СВОИХ РОДИТЕЛЕХ

В ВЕЧНОЙ ПОМИНОК И В НАСЛЕДИЕ БЛАГ ВЕЧНЫХ. ГЛАВА 75

Да духовным же настоятелем600, архимаритом и игуменом и строителем с соборными старцы и со всею о Христе братьею, коимждо во своей обители известно обыскивати о том, которые боголюбцы давали в монастыри святым церквам свои от­чинные601 села и купли на память своим душам и по сво­их родителех в вечной поминок. А им по всех тех боголюбцех, которые602 села и купли давали, ставити по них кормы да на их памяти пети собором панахиды самем пастырем, и обедни служити, и братию кормити по монастырскому чину. Да их имена допытався в сенаники написати и поминати их всегда по церковному чину и по божественному уставу. Да тех сел от­чинных и купль, которые даваны святым церквам по их душам и по их родителех в вечной поминок без выкупа в наследие благ вечных, и иных церковных монастырских земель, и про­чих недвижимых вещей по священным божественным прави­лом святаго седмаго вселенского собора и прочих святых отец ни отдати, ни продати, но крепко хранити и блюсти заповеди святых отец. Тамо бо речено бысть о недвижимых вещах, вданных богови в наследие вечных благ, рекше603 села, нивы, винограды, сено — жати, лес, борти, воды, источницы, езера и прочее, вданное богови в наследие благ вечных, никтоже их может от церкви божий восхитити или отъяти, или продати, или отдати. Аще ли кто, забыв страх божий и заповеди свя­тых отец, оболкся в безстудие дерзнет таковая сотворити, аще убо епископ да извержется из епископья, аще ли игумен, то из монастыря изгнан будет, яко зле расточающи, их же не собра. Аще ли ин кто от священнического чина убо суще до извергутся. Мниси же или мирстии человецы в каком сану ни буди да отлучатся, аки суще осуженики от Отца и Сына и святаго Духа, да устроени будут, идеже червь их не умирает и огнь не угасает и прочее. 6О4'Правила 12 и 13 глаголет святаго седмаго собор и 5-го святаго собора заповедь' сице написа-



2015-11-27 419 Обсуждений (0)
Российское законодательство X — XX веков 10 страница 0.00 из 5.00 0 оценок









Обсуждение в статье: Российское законодательство X — XX веков 10 страница

Обсуждений еще не было, будьте первым... ↓↓↓

Отправить сообщение

Популярное:



©2015-2024 megaobuchalka.ru Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. (419)

Почему 1285321 студент выбрали МегаОбучалку...

Система поиска информации

Мобильная версия сайта

Удобная навигация

Нет шокирующей рекламы



(0.018 сек.)