Мегаобучалка Главная | О нас | Обратная связь


Российское законодательство X — XX веков 12 страница



2015-11-27 375 Обсуждений (0)
Российское законодательство X — XX веков 12 страница 0.00 из 5.00 0 оценок




О ТОМ ЖЕ БЛАГОЧЕСТИВАГО ЦАРЯ УСТИНИЯНА. ГЛАВА 88

За обычая же а, токмо даяти поставляющимся епископом прощаем, яже посем в сем законе писано суть. Повелеваем убо преблаженным епископом и патриархом, се же есть папе ста­рого Рима и Константина града патриарху, и александрьско-му, и божия града Антиохея, и иерусалимскому. Аще обычай имать епископом или причетником за свое поставление 20 литр перпир или мнее даяти, таковая токмо дают якоже обы­чай свесть. Аще же боле сего закона вдавается ничтоже 20е57 литр перпир да не дается. Поставляющимжеся от митрополит и от патриарх. Аще убо менши 30 литр перпир сход на всяко лето имать церкви поставляемого, даяти за посаждение на престол 100 перпир. Грамотиком же поставляющаго и инем

Российское законодательство X — XX веков

служащим ему и по обычаю вземлющим даяти перпир 300. Аще же церковный сход на всяко лето сходящимся менши б-у* дет 30 литр перпир, не менши же 10 литр за посаждение, убо на престол даяти 658'700 перпир"658. Пнем же всем по обы­чаю вземлющим даяти перпир 200. Аще же будет сход цер­ковный менши, убо десяти, не менши же пяти литр перпир, даяти за посаждение на престол перпир 8. Всем же по обычаю вземлющим дати перпир 90. Аще же будет сход церковный менши пяти, не менши же трии литры перпир, церковное при-тяжание имать даяти за посаждение на престол 18 перпир. Всем же прочим по обычаю вземлющим даяти перпир 24. Аще же будет сход церковный менши убо три, не менши же дву литр перпир, даяти за посаждение на престоле перпир 12. Всем же по обычаю вземлющим даяти перпир 16 епископу же. Егоже церкви менши дву литру перпир схода имать ни за посаждение на престоле, ни за иные ни за которые обычаи даяти, что не прощаем. Таковая же приемлюще старейший прозвитер и старейший диякон поставляющаго епископы по обычаю вземлюще да разделяют.

О ТОМ ЖЕ ПОСТАВЛЕНИИ

И О ПРОТОРЕХ ОТ ПОСЛАНИЯ

ФОТЕЯ МИТРОПОЛИТА КИЕВСКАГО

И ВСЕЯ РУСИ И ВО ПСКОВ. ГЛАВА 89

Сего ради правило, еже о поставлении священническом по­шлину давати обычно, повелительным своим писанием присно-блаженнаго царя Исакия Комнина, якоже ко иным вещем, сия пишет. Оброжает659 царство мое поставление священническое и о правительных древних образ действо творити. Ничтоже лишнее о ставлении да не емлемо будет, разве 7 златниц. Едину бо златницу егда поставят кого в четцы. А 3 егда на дияконство. 3 же — егда на поповство. Сего же устава царева подтвержает соборный суд, бывший от патриарха Михаила на­чало философом, и другое соборное знамение, бывшее от па­триарха Николая такоже повелевающее, якоже царево писа­ние, толико уставивше даяти от поставления. Мы же соборне повелехом от дияконства и от поповства б60 две златницы на собор взимати, сиречь рубль московской, да благословеная гривна'660. А в одне дияконы поставити златница дати, си­речь полтина московская, да благословеная гривна. А готового диякона в попы совершити полтина же да благословеная гривна. А от патрахельных и от уларных грамот пошлин не имати, разве писчего алтына да печатного алтына же. А от настольных грамот архимадричьих и игуменских имати по две златницы, сиречь по рублю московскому. А от благословен­ных грамот имати по златнице, сиречь по полтине. А боле то­го ничтоже не изтязуют, ниже вземлют. Ни по мзде не поста­вляти. Аще ли кто поставит по мзде да извержется сам

-661 и и поставленнии от него по священным правилом . п

того ради епископом подобает с великим испытанием избирати

достойных и могущих вся пастырская строити, и священное писание в конец ведущаго, и святую церковь, и монастырское строение, и церковный чин по божественному уставу могий исполнити. Наипаче же возможе понести и исправити с божи-ею помощию Христово стадо словесных овец, еже о Христе братство, богом врученное ему, и всех приходящих под кров тоя чес ныя обители. Потом же и внешним могий ответ сотво-рити не токмо царю и вельможам, но и многим в духовную пользу. Сицевых убо достоит избирати и поставляти по свя­щенным правилом. Такоже и епископом коемуждо во своем пределе избирати и поставляти в попы и в дьяконы о всем по священным правилом, ничтоже претворяюще. И известно ис-пытати отцем его духовным и седмью свидетели о чистом его жительстве и о пребывании, и о летех возраста. Аще триде-сять лет имать и грамоте умеет, и аще будет достоин, таковый да поставлен будет в попы. А в дьяконы, аще 2Ь лет возраста имеет и будет достоин, таковый в дьяконы да поставлен бу­дет. Аще ли и зело достойни будут, и леты несовершены по священным правилом, таковых не поставляти до урочных лет. А которые 2 дияки учнут приходити ко святителем ставити-ся в дьяконы и в попы'662, грамоте несовершенно умеют, аще будут и леты совершены, и им таких не поставляти, да посы­лают их по соборным церквам. И велят их учити протопопом и священником соборным, чтобы на соборе псалмы и псалты­рю говорили и каноны конархали, дондеже навыкнуть церков­ный чин. И тогда, аще будут достойни, да поставлени будут. А которые дияки учнут приходити ставитися в дьяконы и в попы, а грамоте мало умеют и леты не совершенны, а хотя бу­дут и леты совершенны, а грамоте мало умеют, и святителем таких дияков отсылати к мастером в книжное училище донде­же научатся совершенно грамоте и церковному чину по свя­щенным правилом. И аще будут достойни, и тогда поставлены будут. И по поставлении повелевают им святители у соборных церквей седмицу служити. А егда отслужит новосвященный поп урок свой у соборные церкви, якоже обычай есть, епи­скоп, отпущая его к порученной ему церкви, наказав и даст ему от правил святых апостол663 хиротонию, и прочет ему свиток сей, и положит на престоле, и велит ему взяти ведение и память священия. Наипаче же наказывают их духовне, что­бы сами жили в чистоте и в покаянии, и в прочих добродете-лех во страсе божий. И о всем бы могли по святей хиротонии Церковь божию блюсти и хранити и православных християн страху божию учити. И наказывали бы о всех полезных664 по тойже святей хиротонии, ничтоже претворяюще, но по бозе вся устрояюще и воздержащеся от всякаго зла и зазора непо-Добнаго, наипаче же блюстися от объядения и пьянства, и клеветы, и лжи, и прочих неподобных дел, ихже ненавидит °°г. И аще в вас плод духовный узрят ваши духовные дети, То на вас смотря, мнози спасутся по реченному Христову сло-веси: «Вы есте свет миру, вы есте соль земли». И того ради подобает вам священство свое хранити и чисто блюсти себе от

Стог

Российское законодательство X — XX веков

всякого зазора, якоже и преди рехом о всем по святей хирото­нии. Такоже и дияконов поучати, чтобы свое дияконство чк-сто и непорочно хранили и жили бы в чистоте и в покаянии, и в прочих добродетелех безо всякого зазору неподобнаго. Наипаче же прилежаще со страхом божиим ко святей церкви и ко священнику о Христе, в покорении и в совете духовном, и к прочим православным християном, в любви и смирении. И о всем себе соблюдающе и образ всем показующе добрым делом, да и прочия видя, прославят бога, давшаго вам свя­щенную власть и смиренную мудрость. И аще тако пребудете, то блажени будете и сугубой чести от бога сподобитеся не токмо зде, но и в будущий век по божественному Павлу: их-же око не виде и ухо не слыша, и на сердце человеку не взы-де, яже уготова бог любящим его и хранящим о всем заповеди его.

ОТВЕТ О ТОМ КОМУЖДО ПОДОБАЕТ СВОЙ ЧИН ХРАНИТИ. ГЛАВА 90

И того ради подобает архиереем и иреем, и дияконом, и всякому священническому и иноческому чину подобает комуж-до свой чин хранити и блюсти, не токмо житие чисто и непо­рочно, но и делом, и словом, и хожением, и взором, и слухом безо всякого зазору неподобнаго. И в ризах и во обуищах ко-муждо свой чин соблюдати. А излишними не украшатися ни­же во градех, ниже в домех, ниже на пути в неподобны ризы облачитися и излишняя искати. Аще ли кто от причетник та­ковая сотворити дерзнет, да будет под запрещением свя­щенных правил святаго вселенского шестого собора 27-го пра­вила. Тамо бы изъявиша не токмо о причетницех, но и о мир­ских, начен от синеклита и до просителя даже и до самых жен комуждо свой чин имети. Якоже глаголет 27 правило, никто-же от причитаемых в клирос в неподобну ризу да облачится ниже во граде живя, ниже на пути шествуя, но одеяния да но­сит усвоенная иже в клиросе причетенным. Аще же кто тако­вое сотворит на 66ь'едину неделю 665 да отлучится. Толк. Никтоже от причитаемых во священнем в церковнем причте в неподобную ризу да облачится ниже во граде пребывая или в коем селени жительствуя, или на пути шествуя, но приличное и усвоенная причетником да носят. И ино одеяние воину, ино одеяние тысящнику, ино пятьдесятнику, и ино одеяние купцу, и оно златарю, ино железному ковачю, и ино орачю, и ино просителю, и ино женам, якоже им носити и глаголемыя тор-лопы. Их же обычай имеют и причетницы носити златом и бисером и камением украшены, и сие неподобно есть, причет­ником тако украшатися женским одеянием, ниже воинское одеяние носити им. Комуждо подобает свое одеяние, от тех же и познавается койждо кто есть коего чина. Епископу же, уста­вляет Павел апостол, целомудру быти и благовейно украше­ние имети. Такоже и женам во украшение благолепие со бла­гоговением и целомудрием украшати собя, а не плетением зла-

том и сребром и ризами многоценными. Но по християнскому жительству и учительству господню и святых его ученик всем тщанием и всею мыслию искати вечных благ, ихже уготова бог любящим его. Прочти же к сему и 7-го вселенского собора правило 16. Такоже и всякие игры, и глумы, и позорища всем причетником отречено бысть, по пятьдесятному правилу и 51-му святаго вселенского шестого собора. Толк. Обема прави­лом тем и мирстии человецы християне суще чисто житие имети истязаеми суть. Того ради правило се. Аще кто от них играет или плясание творит, или шпилманит, рекше глумы де-ет и на видение человеки сбирает и ловитвам прилежит та-ковыя отлучает. ШуПричетницы же, аще что от реченных сих вин сотворят да иэвергнутся'ььь. Правило 69 святых апо­стол. Аще который епископ или презвитер, или диякон, или чтец, или певец в 40 дний, сиречь в великий пост, не постится и во все лето в среду и в пятки да извержен будет. Токмо аще не пакостит ему телесная болезнь, немощному бо прощено есть по силе вкушати масла и вина. Аще мирский человек не постится да отлучится.

ОТВЕТ О КРОВОЯДЕНИИ И У ДАВЛЕН ИНЫ НЕ ЯСТИ. ГЛАВА 91

Также правило 67 святаго вселенского шестого собора воз­браняет всем православным удавленины и крови ясти, сииречь колбасы. Правило 67-е. Божественное писание заповедало есть удалятися от крови и удавленины, и от блуда. Нецыи бо угождения ради чревняго кровь коего любо животнаго хитро-стию никакою сотворят снедно еже глаголют колбасы, и тако кровь ядят. Подобно запрещаем таковым. Аще убо кто кровь отныне животнаго ким любо образом ясти начнет или удавле-нину, аще есть причетник да извержется, аще ли мирский человек да отлучится. И того ради благочестивому царю повелети по всем градом свою царскую заповедь послати и по торгом многажды кликати, чтобы ьь7'удавленых тетеревей и утиц, и зайцовЬЬЙ не возили'667, и православные бы христия­не удавленины зайцов и тетеревей, и утиц удавленых не поку­пали, и удавленины бы и всякого животнаго крови не яли, тем бы себя не оскверняли и бога тем не гневили, и боялися бы священных правил запрещения. Да не осуждени будут от­лучением от всякия святыни. Также и священнический чин да не постражет конечным извержением по тем же священным правилом.

ОТВЕТ О ИГРИЩАХ ЕЛЛИНСКАГО БЕСОВАНИЯ. ГЛАВА 92

^Ще же мнози от неразумения простая чадь православных християн во градех и в селех творят еллинское бесование, раз-личныя игры и 669 плескание ЬЬ9 против праздника рождест-ва великого Ивана Претечи в нощи и на самый праздник в день и нощь. Мужи и жены, и дети в домех, и по ули-

Стоглав

Российское законодательство X — XX веков

цам обходя, и по водам глумы творят всякими игры и всяки­ми скомрашствы, и песньми сатанинскими, и плясанми^'м гусльми, и иными многими виды, и скаредными образовании, еще же и пьянством. Подобна же сему творят во днех и в на-вечерии рождества Христова, и в навечерии Василия Велика-го, и в навечерии богоявления. А инде иным образом таковая неподобная дела творят в троицкую суботу. И заговев Петро­ва посту в первый понедельник, ходят по селом и по пого­стом, и по рекам на игрища. Тая же неподобная еллинская бе-сования творят, и тем бога прогневают. В неведыи согрешают простая чадь. Никим же возбраняеми и обличаемы ни запре­щаемы, ни от священник наказуемы, ни от судей устрашаеми таковая творят неподобная дела святыми отцы отреченная. Вместо же сего бесования отныне и впредь подобает крестия-ном на таковая святыя и честныя праздники и посты к цер­квам божиим на молитву упражнятися и песньми божествен­ными услаждатися, и святаго почитания божественного со вниманием слушати, и на божественных литоргиях со страхом стояти, и потом брашном и питием в домех своих учреждатися вкупе, о бозе ликовствующе со священническим чином и со други своими и маломощных питающе, и веселящеся в славу божию, а не пьянством, якоже и в прочия господьския празд­ники. И того ради по священным правилом и по заповеди святых отец отныне и впредь всем православным християном на таковая древняя еллинская бесования не исходити ни во градех, ни по селом, ни по рекам. И о том благочестивому ца­рю по всем градом и по селом своя царская заповедь учинити, чтобы православные християне на таковое бесование еллинское впредь не сходилися и чтобы то еллинское бесование отныне и впредь божиею благодатию и в твое христолюбивое царство попрано было до конца. И о том о всем еллинском бесовании и игрании свидетельство от священных правил сице написа-хом. Святаго вселенского шестаго собора правило 50 и 51 за­прещает всякое играные. Толк. Пятьдесятное убо правило со­бора сего возбраняет играти всем и причетником, и мирским человеком зернью и шахматы, и тавлеями, и влириямы, рекше костьми, и прочими таковыми играми. 51 правило всякое иг­раные возбраняет ы отметает ы причетныкам, и простым лю-дем. Такоже и упивание в пьянство. Не предаде господь бог пити вина в пьянство, но в веселие, иже в печалы сущим и в жестоких скорбех пребывающим, ы многим попечением утом-ляющымся или во многих болезнех, на здравие сущим ыли на мало отдохновеные в великих недузех изнемогающим. Люто бо есть пьянство, сего ради отречено бысть. Не упивайтеся, ре-че бо, вином, в нем же есть блуд. Но и от корчемническаго делания и служения клирицы возбраняются по 9-му правилу тогоже святаго шестаго собора. Праздность бо и пьянство, и играние всему злу начало есть и погубление велие. Сего ради отрицают вся божественная писания и священныя правила всякое играние, и зерни, и шахматы, и тавлеи, и гусли, и смы­ки, и сопели, и всякое гудение, 67° и глумление, и позорище,

и плясание"670. Рече бо господь: «Горе вам, смеющимся ныне, яко возрыдаете и восплачете». И святых апостол правило 42 и 43 глаголет. Епископ или презвитер или диякон на игры уп­ражняйся и на пьянство, или да престанет, или да извержется. Такоже и поддиякон, или чтец, или певец творяй, или да пре­станет, или да извержется. Такоже и простый человек. И новая заповедь глаголет. Аще епископ или презвитер, или диякон, или поддиякон, и прочий от причетник игры творяй, или при-общаяся играния творящим, или приседя, или позор, или лов зряй отлучатся всякия священныя службы и пищи даяния своего лишаются. И уставляетжеся ему время некое к покая­нию. Аще достоин внутрь времени, явится покаявся, паки при­ходит в свой степень, милости бо ради и человеколюбия божия сподобляется, паки священническаго степени в немже аще кто бысть. Аще ли же по времени покаяния в таковая же возвраща­ется и упражняется совершенно изгоняется от причта. И па­ки в новых глаголет второе завещание перваго гранеси. На три лета тем от службы отлучитися и покаянием очищатися, и тако восходити на священныя своя степени. Сокращаетжеся тем и умаляется время покаяния милости ради божия и человеколю­бия, аще во страсе божий пребудут. Писано бо есть: «Страхом господним всяк уклоняется от зла».

ОТВЕТ О ТОМ ЖЕ ЕЛЛИНСКОМ БЕСОВАНИИ

И ВОЛХВОВАНИИ И ЧАРОДЕЯНИИ. ГЛАВА 93

Правило 61 и 62 святаго шестаго собора святых отец возбра­няет к волхвом ходити и запрещает православным християном поганских и еллинских обычаев и игор, и плясания, и плеска­ния, и над делвами, сиречь над бочками, и корчагами квас при-зывающе и грохочюще, и прочих неподобных дел творити. И о всем о том толк. 61 правило. Иже последуют поганским обыча­ем и к волхвом или ко обавником ходят, или в домы своя тех призывают, хотящий уведати от них некая неизреченная, тако­же и кормящей и хранящей медведи или иная некая животная на глумление и на прелщение простейших человек, и иже в по­лучай веруют и в родословие, рекше в рожданицы, и в обояния, и иже глаголются облаки гонящей, таковая творящим повеле святым собор 6 лет запрещения дати. Якоже за 4 лета да сто­ят с припадающими. Друзии же 2 лета да стоят с верными. И тако да сподобятся божественных даров. А ще же неиспра­влении пребудут, и по запрещении еллинских сих хитростей не останутся, от церкви всячески всюду да ижденутся. о волсвех же и о обавныцах рейха богоноснии отцы и церковнии учитилие. Чаче же инех Златоустый глаголет. Яко волшествующеи и оба-вление творящей, аще и святыя Троица имя нарицают, аще и святыя призывают, аще и знамение честного креста Христова творят, бегати подобает от них и отвращатися. О том же еллин-ском бесовании тогоже правило 62. Каланты и вота, и врумалия еллински и греческим языком глаголется еже есть первые дние

Стоглав

Российское законодательство X — XX веков

коегождо месяца, наипаче же марта месяца, празднование велие торжественно сотворяюще, и играния многая содевашеся по ел-линскому обычаю. Се же собор всех сил и подобных сим игра­ния творящих отметает и запрещает. Сице же и женская в наро-дех плясания яко срамна суща и на смех и на блуд воставляюща многих. Такоже мужем и отроком женским одеянием не укра-шатися, ниже просто женская одеяния носити. Ни женам в му-жеска одеяния облачатися, но комуждо подобная своя одеяния имети и от сего познаватися. Такоже неподобных одеяний и пе­сней плясцов и скомрахов и всякого козлогласования и басно­словия их не творити. Егда же вино топчют или егда вино в со­суды преливают, или иное кое питие сливают, гласование и вопль велий творят неразумнии по древнему обычаю еллинская прелести. Елиннскаго бога Диониса, пьянству учителя, призы­вают и, гласящи великим гласом, квас призывают, и вкус усла-жают, и пьянство величают. Се же святый собор сих всех не по­велевает творити. Неповинующихжеся запрещает. Пребы­вающих же в том, аще причетницы суть изметает, аще мир-стии суть отлучает. К сим же прочти и святых апостол пра­вило 42 и 43 и иже в Лаодикии собора правило 53 и 54, и собо­ра иже в Трулле правило 24 и 50 и 51, и иже в Карфагене собо­ра правило 60 и 61. Инде же 64 и 65 и 15 правило тогоже кар-фагенскаго собора глаголет. Яко чада священническая позори­ща не творят, ниже созирают позорствование. Се же и всем християном предано есть, яко идеже хуление бывает не при-ходити. И новыя заповеди Устинияна царя последующе свя­щенным правилом в 37 главизне отрицают играние всякое и по­зорствование творити всем священным епископом и преэвите-ром, и дияконом, и поддияконом, и четцом, и певцом, и прочим причетником, и иноком прочим. О том же еллинском бесовании правило 65 шестаго собора. Вжизаемыя огнища в новыя месяца от неких пред своими делательницами и пред домом яже и пре-скакати нецыи по некакому обычаю древнему блудят, отселе престати повелеваем. Иже убо таковое что сотворит, аще кли­рик будет да извержется, аще же простец да отлучится Писано бо есть в четвертом царстве: 671'«И созда Манасие требник всему воинству небесному пред двема дворы дому го­сподня и проведе чада своя по огню, и вошнествование, и ера-жаще, и сотвори волшебницы и угадателей, и умножи сотвори-ти злое пред господем'671, якоже прогневати его». Толк. Не­цыи же пред храмы своими идеже купят или продают, или пред враты домов своих пожар запалив прескакаху по древнему не­какому обычаю. И се упражняюще отцы повелевают, аще убо обрящется причетник таковое нечто творя да извержется, мирский же человек да отлучится, ибо и Манасия царь, скво­зе пламень провед чада своя и волшествуя, разгневи бога. Тол­кование тому же. Сей святый собор многия обычая древняя воз­брани и отмета, якоже глаголемыя каланды и иная многая от-верже. Такоже и сия, иже марта месяца и в прочия новыя меся­цы волхвования сотворящая, или в великий четверток труд по­лагают в древо, и то древо иже имать в обоих концах труд, кон-

цы полагают во два древа, и топ огнь вжизают во вратех или пред враты домов своих, или пред торговищи своими сюду и сюду. И тако сквозе огнь проходяще с женами своими и с чады своими по древнему обычаю, волхвующе, якоже писано есть в четвертом царстве о Манасии цари, иже сквозе огнь проведе ча­да своя, вражаше и волхвуяше, и разгневи бога. Всякое волхво-вание отречено есть от бога, яко бесовское служение есть. Сего ради собор сей отныне таковая творити не повелел есть и запре­щает причетником извержением, простым же отлучением.

ОТВЕТ, В КОТОРЫЕ ДНИ

СУД НЕ СУДИТСЯ

И ПОЗОРИЩЕ НЕ БЫВАЕТ.

СЕДЬМЫЯ ГРАНИ ГЛАВА I. ГЛАВА 94

Шестая заповедь повелевает, яко праздни суть, иже преже пасхи 7 дний и 7 дний по пасце, и день прежде рождества Хри­стова, и святаго богоявления, и страстей святых апостол день, и всякие недели, и в таковы дни позорище не бывает, ни суд су­дится в 15 дней, иже преже пасхи и по пасце, ни людский долг, ни особнии, ни стязуются. 17 заповедь повелевает в ту 15 дний свобожения и в пекленицах, идеже пекутся хлебы, работати, и продати, и еже от них поминания составляти. 50 заповедь тояже грани, глава 25 рече, яко в 40 дний святаго поста и в день свя-тыя пасхи разбойницы мучатся. О немже свидетеля рещи по­добно паче всех Исаврий. 3-я же заповедь 4-я грани 1-х книг свитка рече, яко в день святыя пасхи никтоже не затворяется в темницы и никтоже связывает, токмо прелюбодей и блудник, и восхищая девицу, и гробный тать, и отравник, и куяй втайне пе-реперы, сииречь с подмесы, и убийца, и мучитель, ecu бо сии всегда по вине своей приемлют. Прочий же единою токмо поми­лованы бывают. О том же глава 4. Аще приспеет праздник цар­ский, в неделю рекши воспомынаные дны рожденыя его, ылы ро-женые сына ы дщеры его, или некое от таковых, прелагается по­зорище на ин день. Позори же дея, в неделю воинства лишен будет и имение его разграбити. Позывая на судище, престу­пив закон, тоже постражет 672. Подобно же 67! есть совещева-ти и раздрешати в неделя 6". Рече же в книгах первых запове­дей 2 и 13, яко жидове в суботу и во иныя их праздники ни плотских работ не творят, рекше ни ядят, ни пьют, ни пекут, ни варят, и ничтоже иного творят, ни людских ради, ни особных вин, не позываеми суть на судище, ни сами християн ни позы-вают

ОТВЕТ КАКО ПОДОБАЕТ ХРИСТИЯНОМ ПРАЗДНОВАТИ. ГЛАВА 95

О том же божию святую и верховную апостол Петра и Павла правило 1-е и 2-е. Аз Петр и Павел заповедаяве людем делати 8 5 дний в недели. В суботу же и в неделю да упражняются в Церковь, поучения ради книжного благоверия. Субота быти всея твари образ имать, неделя же воскресения день. Прави-

371 Стоглав

372

Российское

ло 2-е. Великая же неделя, сирень страстная, и другая же по ней, рекше святых пасхи, да не делают людие, но да празднуют

законодательство дш gu ц св060Днии Оная ибо неделя яко страсти господни X — XX веков r v ,

есть, сия же яко воскресения его и требе и есть поучатися кто

есть пострадавый и воскресе, и свободивый нас. О том же пра­вило 66. От святаго воскресения Христа бога нашего дни до но­вые недели всю неделю пребывали бы подобает неоскудне вер­ным псалмы и хвалами, и песньми духовными веселящимся о Христе и празднующим, и божественных писаний чтению вни­мающим, и святыми тайнами наслаждающимся. Будем сице со Христом воскресите и вознесшеся, да никакоже в предълежащая дни конная у ристания бывают или людский ин позор да не дей-ствуется. Толк. Кто святым церквам подобает верным упражня-тися во псалмех и в пениих, веселитися всю неделю, иже по свя­том воскресении Христа бога нашего. Толкование. Правило инаго переводу. От святаго воскресения Христа бога нашего дни даже до новые недели всю седмицу во святых церквах уп-ражнятися подобает неоскудно верным во псалмех и в пениих, и в песнех духовных веселящимся о Христе и празнующим, и бо­жественных писаний чтению внимающим, и святых тайн на­слаждающимся. Будем бо сице со Христом востающе же и воз­вышаемы. Никакоже убо в предлежащих сих днех конная тече­ния или ин народный позор да творится.

^ О ЕПИСКОПЕХ И О ПРИЧЕТНИЦЕХ

ПРАВИЛО 80. ГЛАВА 96

Аще кий епископ или презвитер, или диякон, или в причи-таемых в клирос, или простец ни едину нужду тяжкую имать или вещь неподобну на множае остатися от церкви, но во граде пребывая в три недельныя дни, в три седмицы не сходится в со­бор, аще клирик да извержен будет, ащели простец да от­лучен будет от комкания. Толк. Иже за три недели кроме церк­ви пребудет без всякия нужи и великие напасти, аще есть при­четник да извержется, аще ли мирский человек да отлу­чится.

ОТВЕТ О МИЛОСТЫНИ И О РУГЕ ПО МНОГИМ МОНАСТЫРЕМ. ГЛАВА 97

И по которым монастырем отец твой, государь, князь вели­кий Василей Иванович, всея Русии самодержец, давал милосты­ню в приказ, а не в прок, и хлеб, и соль, и денги, и воск на све­чи, и мед на кутью, и пшеницу на просфиры, и после того мати твоя, государыня, великая княгиня Елена, несполна в приказ же, а не в прок, давала не по вся годы, и после твоея матери, ее-ликия княгини, до твоего царскаго возраста многия монастыри грамоты поймали по вся годы имати милостыня в прок в ругу-А иные монастыри и церкви многие приходные внове в те же времена грамоты поймали ругу имати из казны. А у тех мона­стырей села есть и иные доходы, а у приходных церквей се при­ход улица, а у иных села есть и огороды, и сады, и пожни, и

иные пошлины и лавки поземныя. Да и твою царскую ругу устроили себе в те же времена из казны до твоего царскаго воз­раста. И о том тебе государю благочестивому царю велети изве­стно обыскати. По которым будет монастырем по большим и по меншим, и по убогим местом отец твой, приснопаметный госу­дарь, князь великий Василей Иванович всея Русии, давал в прок милостыню, и тебе царю и ныне по тем монастырем по то­му же давати милостыня в прок. А по которым монастырем да­вал отец твой милостыню в приказ, а будет у тех монастырей села и доходы, и мощно им без той руги прожити, и то в твоей царской воли: и дати, и отложити. А по которым монастырем и церквам по убогим местом давал отец твой милостыню в при­каз, а у тебя, царя, все те многие грамоты поймали, что имати милостыня в прок, и тебе, царю государю, и о том велети же обыскати известно. Которым будет убогим монастырем и цер­квам можно без топ руги прожити, и то, государь, в твоей цар­ской воли, а которым будет убогим монастырем и святым цер­квам без твоей руги впредь прожити невозможно, и тебе, благо­честивому царю, достойно и праведно таковых пожаловати. Да и прочия убогия монастыри и места, и святыя церкви, не иму­щим ниоткуды помощи, устроити в свое христолюбивое цар­ство. А которые ружные попы и дияконы временники в нынеш­нее лето причли к соборным своих попов и дияконов, да и ругу им и милостыню из царские твоея казны устроили без твоего царскаго ведома, и тех всех попов и дияконов оставити, и руги им царские не давати, и за столы их не пущати. И жити им и молити бога по старине у своих церквей.

ЛЕТА 7059-ГО СЕНТЯБРЯ В 15 ДЕНЬ. ГЛАВА 98

Говорил с государем и великим князем отец его Макарий, митрополит всея Русии, приговорил ecu государь преже сего с нами, с своими богомольцы со архиепископы и епископы, о сло­бодах наших митрополичих и о архиепископлих, и епископлих, и монастырских, что слободам всем новым тянути з грацкими людми во всякое тягло и з судом. И мы ныне тот приговор пом­ним. В новых слободах ведает бог да ты, государь, опричь суда. А ныне наместники твои Ь1А'царевы государевы и волостели возле тех новых преходцов и старых 674 слобожан хотят суди-ти, и в том тем слобожаном нашим запустети. А преже того, го-сУдарь, твои наместники и волостели наших слобожан не сужи­вали. И ты бы, государь, своим наместником и волостелем и впредь наших слобожан не велел судити. А ныне твой царский приговор с нами, что в те в новые слободы вышли посадцкие люди после описи, и тех бы людей из новых слобод опять выве­сти в город на посад. И о том ведает бог да ты, государь, как тебе о них бог известит. А предь бы митрополитом и архиепи-скопом, и епископом, и монастырем держати свое старые слобо-аы по старине о суде и о всяких делех по прежним грамотам, а новых бы слобод не ставити, и дворов многих675 в старых сло-



2015-11-27 375 Обсуждений (0)
Российское законодательство X — XX веков 12 страница 0.00 из 5.00 0 оценок









Обсуждение в статье: Российское законодательство X — XX веков 12 страница

Обсуждений еще не было, будьте первым... ↓↓↓

Отправить сообщение

Популярное:



©2015-2024 megaobuchalka.ru Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. (375)

Почему 1285321 студент выбрали МегаОбучалку...

Система поиска информации

Мобильная версия сайта

Удобная навигация

Нет шокирующей рекламы



(0.02 сек.)